Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MC-hjälm eller Bil-hjälm?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (10653 totalt)
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare

Här kommer en liten fråga till om hjälmar

Vad är igentligen fördelen med att köpa en hjälm avsedd för bilkörning istället för en MC-hjälm, förutom inbygda hörselskydd som många har?
Anledningen till frågan är att jag inte ska köra några tävlingar utan endast på lite banträffar och konkörningar så jag behöver inte en hjälm som är godkänd för någon speciell tävlingsklass Dessutom så fins det inga butiker i Göteborg som säljer bilhjälmar men utbudet på bra MC-hjälmar är enormt.

Lite kommentarer i detta ämne från proffsen på Rejsa.nu vore bra

Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

HAr jag inte missat skillnaden helt så är den stora att en mc-hjälm bara håller en smäll medan en bilhjälm klara många små. I bil får man ju inte alls samma smälla mot huvudet som på en mc. Inte ofta man åker på huvudet i en bil...

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Bilhjälmar är väl ofta lättare än MC dito...?
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Bil-hjälmen är konstruerad för att slå i insidan på en bil. Skalet är mjukare och tunnare.

En MC-hjälm har en hård glatt yta för att glida bra på asfalt och minska risken för penetration eller genomslag från hårda objekt. Ex vis räcken, trottoarkanter eller stenar. Glidet är viktigt - risken om en MC-hjälm "bettar" i en vurpa kan man ju inse själv...

Främsta skillnaden du blir varse är vikten som är betydligt högre på en MC-hjälm, vid en lättare olycka i en bil är det faktiskt bättre för nacken om du har cykelhjälm än MC-hjälm om du nu skall välja bort bilhjälmen....

Det är lätt att säga "lite banträff" men gör du en räckeskänning i 100 blås eller rullar bilen (vilket jag tyvärr sett folk göra med vanliga bilar på icke-racing-orienterade banträffar) så är du glad för en lätt hjälm! thumbs up

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

om du sopar in ansiktet i ratten, eller nåt annat hårt, är du glad om du har integralhjälm...
Vad är det vanligaste i proffsklasser som STCC, WTCC, DTM, NASCAR, etc..? (jag vet inte svaret)
Men alla de använder kanske HANS? Vad hade de isf innan HANS?

Finns det förresten nån klass som explicit inte godkänner MC-hjälmar, förutom vikten då?

Vad det gäller MC-hjälmar så tvivlar jag på att de bara skall skydda för en enda smäll. Det är ju inte så att man stannar efter att ha landat, utan risken är nog rätt stor att hjälmen fortsätter dunka i asfalten och annat några ggr till.

Men förutom att vara bättre när det gäller nackskador, så är det ju förstås även lite bekvämare med en lätt och öppen hjälm.

#24, #64, #88
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Jo en lätt och öppen hjälm är skönt men eftersom jag kör cabbe så hade jag tänkt mig en inegralhjälm. Jag var och tittade lite och det verkar finnas MC hjälmar som är väldigt lätta.
Det kan inte skilja speciellt mkt i vikt om man gämför en lätt MC hjälm och en integral bil hjälm, eller?

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

What are the differences between the SA, M and K standards?

SA Standard was designed for auto racing while M Standard was for motorcycling and other motorsports. There are three major differences between them:
SA standard requires flammability test while the M standard does not;
SA standard allows narrower visual field than M standard (Some SA helmets may not be street legal);
SA standard has rollbar impact test while M standard does not.
The K standards are very similar to the SA standards, however the K standards omit the requirements for flame retardency.

Från SNELL:s site, http://www.smf.org/
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Bra svar ovan med standarder! thumbs up

Humm... att öppen hjälm ens fanns med?

Integral är självklart om du har öppen bil och ett krav om du tävlar.

Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003

En bil hjälm är betydligt lättare och minskar risken gör nackskador vid en krock.

Kör BMW
Citera
cwik
Sollentuna
Här sen Feb 2003

En täckt bilhjälm måste ju vara det allra bästa. Det lilla den väger mer är ganska lite procentuellt sett, om man räknar med hela huvudets vikt. Känns rätt viktigt att skydda ansiktet också.

Audi RS4 B9 2018
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
På svaren som jag fått verkar det som om jag uttryckte mig lite otydligt. Jag menade aldrig att jag skulle köpa en öppen hjälm.
Vad jag krev var ett skilnaden i vikt på en MC-integralhjälm och en Bil-integrahjälm inte kan vara så stor om man väljer en lätt MC-hjälm, eller?

Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Mc hjälmarna verkar vara ca 50-250 gram tyngre om man gämför Peltor med Schoei. Håller man säg inom 100 gram så kan det ju inte spela så stor roll även om all vikt blir stor i 100 knyck men i den farten så har jag nog andra problem om jag åker av i min bil

Ett tillägg är att om man tex gämför en hjälm som OMP integral plus så väger den mer än många MC-hjälmar.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Choose a helmet that is designed and tested for the activity you are involved in. If you are bothering to wear one, wear one that will give you the most suitable protection, and the best chance to avoid a serious head injury.

http://www.smf.org
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Speedster skrev:
Mc hjälmarna verkar vara ca 50-250 gram tyngre om man gämför Peltor med Schoei. Håller man säg inom 100 gram så kan det ju inte spela så stor roll även om all vikt blir stor i 100 knyck men i den farten så har jag nog andra problem om jag åker av i min bil

Vilken Peltor-hjälm har du jämfört med?
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Ta Peltor G10 som exempel, det står att den är mkt lätt och är gjord i en Carbon mix, den hjälmen väger 1100 gram och det är av lättare jag hittat. Sedan gämförde jag med en slumpmässig MC-hjälm (bra hjälm med mkt utrustning och dämpning), det kan hända att det fins MC-hjälmar som väger mindre än den jag gämförde med.

OMP hjälmen väger 1500 gram.

GustavF
Kalmar/Åland
Här sen Mar 2004

Min Shoei mc-hjälm ska väga 1330g så det är inte jättestor skillnad.

Stockholm/Hässelby
Här sen Feb 2004

Kanske lite OT men såg på Bosse bildoktor (för några veckor sedan) där Tina pratade om hjälmar
som var lite billigare för de som kör folkrace bla. Så att inte hjälmen blir dyrare än bilen

Någon som vet vad jag menar och kan slänga in en länk så vore jag tacksam

Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Loffe skrev:
Kanske lite OT men såg på Bosse bildoktor (för några veckor sedan) där Tina pratade om hjälmar
som var lite billigare för de som kör folkrace bla. Så att inte hjälmen blir dyrare än bilen

Någon som vet vad jag menar och kan slänga in en länk så vore jag tacksam

http://www.lindberg-import.com/webbshop/personlig/hjalmar.htm

Älska varje varv!
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Speedster skrev:

Ett tillägg är att om man tex gämför en hjälm som OMP integral plus så väger den mer än många MC-hjälmar.

Väg hjälmen också, vad som står brukar inte alltid stämma.

och de sista 100 grammen gör att man slår i hjälmen istället för att lyckas hålla huvet uppe när man kelar med asfalten.

Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Tack för alla komentarer thumbs up

Det blev en Peltor G10 till slut, ej ny men i mkt bra skick utan en repa. Den är ju grymt lätt, jag var tvungen att öppna lådan när jag fick den på posten för att se så att det var något i den
Nu väntar jag bara på nästa racing möjlighet så man får inviga den, kanske Parkbanan i helgen

Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

dstr skrev:

http://www.lindberg-import.com/webbshop/personlig/hjalmar.htm

Mmm.. en "UVEX FP1 Carbon" var ju snygg å trevlig... men 17.750 Kr ??

1, 2   >>
2 besök senaste veckan (10653 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande