Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5264 besök totalt |
Göran, det var inte menat som ett påhopp på dig, f'låt! ![]() Jag bara råkade se teflonslangar benämda som stålomspunna (iofs alldeles riktigt!) för femtitrettonde gången! Iofs spelar det ju ingen roll för oss användare av slangar vad i slangen det är som ger dess egenskaper. Men jag som har en förstärk "messerschmitter-gen" ![]() ![]() mitt tycke felaktiga föreställningen att det är stålstrumpan som ger den eftertraktade egenskapen. Håller för övrigt med om att bör undvika montage som ger stora förvridningar ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||||
Jag tar vid där Hylander slutade.
När man väljer en stålomspunnen teflonslang är det vettigt se till att det ligger en plastbeläggning ytterst annars finns risken att smuts/grus kommer mellan stålomslagningen och teflonslangen. Med ett sandkorn mellan de två tar det inte lång tid innan teflonslangen har ett hål. En annan parameter är att en stålomspunnen slang flexar mindre än en gummislang vilket ger större påfrestningar på slangens ändpunkter, en vanlig slangände med klämda kontakter riskerar att släppa i större utsträckning än en konstruktion med skruvade kontakter. Tydligen ska slangändar från Aeroquip vara de bästa. _________________ /Klas Pihl |
||||||||
Pär,
Jag funderar ofta på hur jag ska uttrycka mig för att det ska bli korrekt. Speciellt i ett forum som läses mestadeles av "utomstående" = andra än dom som för tillfället orväxlar. Allt är OK. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Stålstrumpan skulle läcka som fan........om det inte fans något innanför ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Bra poäng med smuts mellan strumpa och tub ![]() Men vete tusan om jag håller med dig ang pressade kopplingar vs skruvade dito. Skruvade har sin finess i att dom är mer "fältmässiga", man kan alltså använda dom utan specialverktyg. Men pressade kopplingar ska tamigtusan inte släppa om man använder den för slangen anpassade hylsan och framförallt nippeln och dessutom pressar till rätt mått. Till teflonslang är det viktigt att använda en nippel med mindre vassa hullingar än de som man har till gummislang. Vidare så finns risk att pressa till fel mått och då blir det inte heller bra. Men rätt utfört så... ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||||
Så här står det på burken: "The properties of Castrol SRF are such that its use must be restricted to not more than 18 months before draining and re-filling" _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
joag bytte ut mitt bromssytem på min bil och valde mellan olika bromsvätskor. jag upptäckte då att standard silikon-vätsak inte alls klarade mer värme. mer värme våt. men det är inte interesant när man byter ofta! _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||
Under alla år som vi har hållit på med Rally så har vi inte fått hål på en enda slang, trots att dom varit oskyddade och rally borde vara ganska elakt gällande grus och diverse blästring? Däremot så håller jag med om, till fullo att det aldrig är fel att skydda sina slangar, man kan få typ krympslang monterat när man köper slangar och då blir det helt tätt. En annan variant som vi testade på senare år (Jo, vi skyddade våra slangar med tiden, mycket för att "alla" gjorde det") var vanlig genomskinlig slang, typ spolarvätskeslang med lite överdimension. även denna monterades vid slangtillverkningen.
Anledningen till att Aeroquip slangar är, eller anses vara, det bästa beror på att det är vad man använder inom flyget. (OBS! AN-märkta) Numer finns Aeroquip som inte är AN-märkta, dom insåg att det fanns en marknad för annat än flyg och gjorde en "billigare" serie (Billigt? njaaa) Jag har testat både skruvade varianter och pressade. Dom skruvade har fördelen att man kan återanvända delar av dom. Pressade kostar betydligt mindre pengar och vi har bara haft ett haveri på en koppling, den tunna halsen som går in i slangen gick av vid montering, men det berodde troligen på felaktig pressning. Gör det någon skilnad med sådanan slangar? Absolut _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||||||
Ludde, Hur upptäckte du att den inte tålde värme? Körde du med den både som fuktig och "ny". Eller var det något du läste på flaskorna. Jag har efter resonemang med Russel, bla slangtilverkare, fått reda på att det bara finns ett par tillverkare av siliconvätskor. så oavsett vad det står för namn på buteljerna så är det samma innehåll. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Varför detta intresse för silikonvätskor? Begravdes inte dessa då det kom esterbaserade DOT 5 vätskor? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
det var läsning på flaskor och fakta blad.. den enda fördelen är väl att den inte skadar lacken. kan vi reda ut av vilka baser olika bromsvätskor är av vilka som är kompatibla!?!? känner mig lite osäker ![]() _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||
Det lilla jag (tror mig) vet(a), är att Rosa/Gula/Blå inte skall blandas ihop på något sätt. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Det kommer jag faktiskt inte ihåg, det är några år sedan nu. _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||||||||
Du skall inte bry dig så mycket om färgen, det viktiga är vilken typ av bromsvätska det är. Som exempel på färg använder jag ATE Super Blue Racing, denna är blå. Som jag kan läsa mig till så finns samma bromsvätska som ofärgad under produktnamnet ATE Type 200 Racing. Vad som är intressant är hålla isär DOT3/DOT4/DOT5.1 från DOT5 då DOT5 är silikonbaserad och de andra inte är det. Om man sedan brukar färga DOT5-vätskorna i någon speciell färg pga detta vet jag inte. Silikonbaserad bromsvätska skall bara användas i bilar vars bromssystem är byggda för då den har andra egenskaper och ställer andra krav tätningarna i systemet. DOT5.1 är framtagen med hänsyn till bilar med ABS, den är mindre trögflytande vid kyla än DOT4 och DOT3. I grunden är DOT3, DOT4 och DOT5.1 helt kompatibla. De har dock något olika egenskaper vad gäller kokpunkt, vattenupptagningshastighet och viskositet i kyla. En den del racebromsvätskor är bara DOT3-klassade just pga av att de absorberar vatten för fort för att klara DOT4-kraven. /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||
o' va' i h... ska' man ha Type 200 till? "En bromsvätskas primära funktion, är att vara blå". _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
![]() Det väldigt praktiskt med om samma bromsvätska finns i två färger när man ska byta bromsvätska. Det syns jättetydligt när man spolat ut all den gamla bromsvätskan och bara ny kommer. /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||
Jag var inte arg "på riktigt". 'kanske skulle ha tryckt dit en smiley.
Synd bara att man måste göra det två gånger, för det går ju inte att lämna garaget med den gula. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5264 besök totalt |