Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bromsvätska & slangar??
<<   1, 2
5264 besök totalt
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003

Vilken vätska rekommenderar ni för ABS, använder ap lockhead 5.1, funkar ok! Förslag?

Laholm
Här sen Nov 2002

Göran Malmberg skrev:

Ursäkta, jag använde "stålomspunna" som ett begrepp för dessa bromsslangar. .

Göran, det var inte menat som ett påhopp på dig, f'låt!

Jag bara råkade se teflonslangar benämda som stålomspunna (iofs
alldeles riktigt!) för femtitrettonde gången!

Iofs spelar det ju ingen roll för oss användare av slangar vad i slangen
det är som ger dess egenskaper. Men jag som har en
förstärk "messerschmitter-gen" reagerar lite på den i
mitt tycke felaktiga föreställningen att det är stålstrumpan som ger den
eftertraktade egenskapen.

Håller för övrigt med om att bör undvika montage som ger stora förvridningar thumbs up

Yngsjö
Här sen Nov 2002

Jag tar vid där Hylander slutade.
När man väljer en stålomspunnen teflonslang är det vettigt se till att det ligger en plastbeläggning ytterst annars finns risken att smuts/grus kommer mellan stålomslagningen och teflonslangen. Med ett sandkorn mellan de två tar det inte lång tid innan teflonslangen har ett hål.
En annan parameter är att en stålomspunnen slang flexar mindre än en gummislang vilket ger större påfrestningar på slangens ändpunkter, en vanlig slangände med klämda kontakter riskerar att släppa i större utsträckning än en konstruktion med skruvade kontakter. Tydligen ska slangändar från Aeroquip vara de bästa.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Efter att ha prövat Vincents M3'a förra året så vill jag ha gärna ha lite stummare pedal i min.... Jag funderar på att beställa ett slangkit av PEAN....

Bromma
Här sen Feb 2003

Pär,
Jag funderar ofta på hur jag ska uttrycka mig för att det ska bli korrekt.
Speciellt i ett forum som läses mestadeles av "utomstående" = andra än dom som för tillfället orväxlar.
Allt är OK.
Göran Malmberg

Forshaga
Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:
reagerar lite på den i
mitt tycke felaktiga föreställningen att det är stålstrumpan som ger den
eftertraktade egenskapen.

Stålstrumpan skulle läcka som fan........om det inte fans något innanför

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Göran Malmberg skrev:
Pär,
Jag funderar ofta på hur jag ska uttrycka mig för att det ska bli korrekt.
Speciellt i ett forum som läses mestadeles av "utomstående" = andra än dom som för tillfället orväxlar.
Allt är OK.
Göran Malmberg
Jag tycker det går bra thumbs up

Laholm
Här sen Nov 2002

Klas NSX skrev:
Jag tar vid där Hylander slutade.
När man väljer en stålomspunnen teflonslang är det vettigt se till att det ligger en plastbeläggning ytterst annars finns risken att smuts/grus kommer mellan stålomslagningen och teflonslangen. Med ett sandkorn mellan de två tar det inte lång tid innan teflonslangen har ett hål.
En annan parameter är att en stålomspunnen slang flexar mindre än en gummislang vilket ger större påfrestningar på slangens ändpunkter, en vanlig slangände med klämda kontakter riskerar att släppa i större utsträckning än en konstruktion med skruvade kontakter. Tydligen ska slangändar från Aeroquip vara de bästa.

Bra poäng med smuts mellan strumpa och tub thumbs up

Men vete tusan om jag håller med dig ang pressade kopplingar vs skruvade dito. Skruvade har sin finess i att dom är mer "fältmässiga", man kan alltså använda dom utan specialverktyg. Men pressade kopplingar ska tamigtusan inte släppa om man använder den för slangen anpassade hylsan och framförallt nippeln och dessutom pressar till rätt mått. Till teflonslang är det viktigt att använda en nippel med mindre vassa hullingar än de som man har till gummislang. Vidare så finns risk att pressa till fel mått och då blir det inte heller bra. Men rätt utfört så... thumbs up

Laholm
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:

Stålstrumpan skulle läcka som fan........om det inte fans något innanför

Låsningsfria bromsar helt utan elektronik...

Tokholm
Här sen Jan 2003

johann skrev:

ice skrev:
ATE Blue Racing tål nästan lika mycket värme som Castrol SRF men tar inte åt sig lika mycket vatten (dessutom är den snygg).

Har aldrig hört talas om att SRF skulle ta åt sig mer vatten än ngn annan DOT 4-vätska, däremot har den betydligt högre våtkokpunkt än ngn annan vätska så det gör inte så mkt att den tagit åt sig lite vatten.

Så om ngt så behöver man byta SRF mer sällan än andra race-vätskor.

Så här står det på burken: "The properties of Castrol SRF are such that its use must be restricted to not more than 18 months before draining and re-filling"

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Ingmar Truedsson skrev:
Jag kör med Castrol SRF, i somras så mätte en från Opel motorsport club i Norge fukthalten i den och det var ett av de bästa värde som han hade mätt. Den Bromsvätskan har jag inte bytt på 3 år.

En gång för några år sedan så köpte jag en siliconbromsvätska på mekonomen som skulle tåla höga temperaturer. Den tålde i stort sett ingen bankörning alls, efter 5 varv på Kinnekulle så trampade jag pedalen i botten. >

joag bytte ut mitt bromssytem på min bil och valde mellan olika bromsvätskor.
jag upptäckte då att standard silikon-vätsak inte alls klarade mer värme. mer värme våt. men det är inte interesant när man byter ofta!

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Klas NSX skrev:

Under alla år som vi har hållit på med Rally så har vi inte fått hål på en enda slang, trots att dom varit oskyddade och rally borde vara ganska elakt gällande grus och diverse blästring? Däremot så håller jag med om, till fullo att det aldrig är fel att skydda sina slangar, man kan få typ krympslang monterat när man köper slangar och då blir det helt tätt. En annan variant som vi testade på senare år (Jo, vi skyddade våra slangar med tiden, mycket för att "alla" gjorde det") var vanlig genomskinlig slang, typ spolarvätskeslang med lite överdimension. även denna monterades vid slangtillverkningen.

Klas NSX skrev:

Anledningen till att Aeroquip slangar är, eller anses vara, det bästa beror på att det är vad man använder inom flyget. (OBS! AN-märkta) Numer finns Aeroquip som inte är AN-märkta, dom insåg att det fanns en marknad för annat än flyg och gjorde en "billigare" serie (Billigt? njaaa)
Jag har testat både skruvade varianter och pressade. Dom skruvade har fördelen att man kan återanvända delar av dom. Pressade kostar betydligt mindre pengar och vi har bara haft ett haveri på en koppling, den tunna halsen som går in i slangen gick av vid montering, men det berodde troligen på felaktig pressning.

Gör det någon skilnad med sådanan slangar? Absolut

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

LuddeR skrev:

jag upptäckte då att standard silikon-vätsak inte alls klarade mer värme. mer värme våt. men det är inte interesant när man byter ofta!

Ludde,
Hur upptäckte du att den inte tålde värme? Körde du med den både som fuktig och "ny". Eller var det något du läste på flaskorna.
Jag har efter resonemang med Russel, bla slangtilverkare, fått reda på att det bara finns ett par tillverkare av siliconvätskor. så oavsett vad det står för namn på buteljerna så är det samma innehåll.
Göran Malmberg.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Göran Malmberg skrev:

LuddeR skrev:

Ludde,
Hur upptäckte du att den inte tålde värme? Körde du med den både som fuktig och "ny". Eller var det något du läste på flaskorna.
Jag har efter resonemang med Russel, bla slangtilverkare, fått reda på att det bara finns ett par tillverkare av siliconvätskor. så oavsett vad det står för namn på buteljerna så är det samma innehåll.
Göran Malmberg.

Varför detta intresse för silikonvätskor? Begravdes inte dessa då det kom esterbaserade DOT 5 vätskor?

Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Göran Malmberg skrev:
LuddeR skrev:

Ludde,
Göran Malmberg.

det var läsning på flaskor och fakta blad..

den enda fördelen är väl att den inte skadar lacken.

kan vi reda ut av vilka baser olika bromsvätskor är av vilka som är kompatibla!?!? känner mig lite osäker

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

LuddeR skrev:

...kan vi reda ut av vilka baser olika bromsvätskor är av vilka som är kompatibla!?!? känner mig lite osäker

Det lilla jag (tror mig) vet(a), är att Rosa/Gula/Blå inte skall blandas ihop på något sätt.

Citera
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002

Rolle Scirocco skrev:

Innan du hällde i silikonvätskan, hade du isär hela bromssystemet? Ut med kolvarna ur oken, torka torrt, blåsa ur rör och slangar etc? Annars är det direkt fel där, då det blir små 'öar' kvar av gamla vätskan som drar åt sig vatten...

Det kommer jag faktiskt inte ihåg, det är några år sedan nu.

Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

ice skrev:
LuddeR skrev:

...kan vi reda ut av vilka baser olika bromsvätskor är av vilka som är kompatibla!?!? känner mig lite osäker

Det lilla jag (tror mig) vet(a), är att Rosa/Gula/Blå inte skall blandas ihop på något sätt.

Du skall inte bry dig så mycket om färgen, det viktiga är vilken typ av bromsvätska det är. Som exempel på färg använder jag ATE Super Blue Racing, denna är blå. Som jag kan läsa mig till så finns samma bromsvätska som ofärgad under produktnamnet ATE Type 200 Racing.

Vad som är intressant är hålla isär DOT3/DOT4/DOT5.1 från DOT5 då DOT5 är silikonbaserad och de andra inte är det. Om man sedan brukar färga DOT5-vätskorna i någon speciell färg pga detta vet jag inte. Silikonbaserad bromsvätska skall bara användas i bilar vars bromssystem är byggda för då den har andra egenskaper och ställer andra krav tätningarna i systemet.

DOT5.1 är framtagen med hänsyn till bilar med ABS, den är mindre trögflytande vid kyla än DOT4 och DOT3.

I grunden är DOT3, DOT4 och DOT5.1 helt kompatibla. De har dock något olika egenskaper vad gäller kokpunkt, vattenupptagningshastighet och viskositet i kyla. En den del racebromsvätskor är bara DOT3-klassade just pga av att de absorberar vatten för fort för att klara DOT4-kraven.

/Gunnar

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

GunnarÖ skrev:

Som exempel på färg använder jag ATE Super Blue Racing, denna är blå. Som jag kan läsa mig till så finns samma bromsvätska som ofärgad under produktnamnet ATE Type 200 Racing.

o' va' i h... ska' man ha Type 200 till?
"En bromsvätskas primära funktion, är att vara blå".

Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

ice skrev:
GunnarÖ skrev:

Som exempel på färg använder jag ATE Super Blue Racing, denna är blå. Som jag kan läsa mig till så finns samma bromsvätska som ofärgad under produktnamnet ATE Type 200 Racing.

Varför så hårda ord? Var jag så hård i mitt ordval?

Det väldigt praktiskt med om samma bromsvätska finns i två färger när man ska byta bromsvätska. Det syns jättetydligt när man spolat ut all den gamla bromsvätskan och bara ny kommer.

/Gunnar

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

GunnarÖ skrev:

ice skrev:

GunnarÖ skrev:

Varför så hårda ord? Var jag så hård i mitt ordval?

Jag var inte arg "på riktigt". 'kanske skulle ha tryckt dit en smiley.

GunnarÖ skrev:

Det väldigt praktiskt med om samma bromsvätska finns i två färger när man ska byta bromsvätska. Det syns jättetydligt när man spolat ut all den gamla bromsvätskan och bara ny kommer.

/Gunnar

Synd bara att man måste göra det två gånger, för det går ju inte att lämna garaget med den gula.

Citera
Allmänt banåkaforum
Bromsvätska & slangar??
<<   1, 2
5264 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande