Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur stora bromsar kan man knö in i 15" fälgar?
6 besök senaste veckan (8443 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Frågan är mest ställd som en "undersökning" eftersom jag är medveten om att det finns lika många svar som det finns fälgmodeller gånger bromsoksmodeller...

Fast några generella riktlinjer borde det finnas tycker jag, kan man pressa in 305mm bromsar tro?

BMW 330i -05
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

15"x54,4=381mm, det måttet mäts väl mellan ytterkanterna på fälghornet som har en lagstadgad utformning (borde inte vara så svårt attt få tag på tror t.o.m. jag kan ha den här nånstans)

381-308=73mm/2=36.6mm mellan ytterkant fälghorn och insidan på fälgbanan. Det skulle nog gå med en riktigt slimmad fälg...

Edit: gah...oket ska juh ha lite plats också....då kan det juh blir svettigt...

I den lilla VW-världen där jag lever har jag aldrig sett större bromsar än 280mm ihop med 15" fälgar.
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004

Jag har 283mm skiva, wilwood ok (minns inte modellen). Med Compomotive CXR 15" så är det mycket utrymme över. 305 borde funka med just den kombinationen.

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Jag har orginal 266mm i 14" då svarvar jag blyvikter iofs.. utgår man från att fälgen till 15" bygger lika mycket så borde det innebära utrymme för 290mm skiva om man plussar på en tum..

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Eric Josefsson: Min bil har 268mm skiva och 14" orginal och det ser luftigt ut... Svårt att extrapolera tror jag.

Daniel Ahlin: Intressant! skall mäta lite i mina Compomotive ikväll tror jag, hur mycket luft har du i mellan ok och fälg?

SciroccOMats: Va? Du tappade mig nånstans vid första "fälghornet"
Måtten på fälgen tas väl på de ytor däcket vilar mot? Dvs minsta innerdia i däcket och insida på flänsarna på fälgen. För övrigt så ser delarna innanför de ytorna ut lite olika beroende på fälgtillverkare så det är rätt svårt att räkna sig fram till resultatet tror jag.
Praktisk provning är kung i det här fallet.

BMW 330i -05
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004

Mäter (och fotograferar) ikväll.

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Största jag har sett är Porsche 930 bromsar...satt på 917 racern innan dess och räcker väldigt långt. 306 x 32mm har jag för mig...ska kolla upp

Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Fantastiskt bra detta, skall försöka mäta lite själv men det är lite trångt. Kanske en sväng förbi Toys R Us och köpa modellera? Det kan vara bra att ha ändå i garaget menar jag...

BMW 330i -05
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Har personligen sett en långloppsbil P 944 på Gelleråsen med 306mm skiva och 15' fälg (enligt förarens uppgfiter). Fälgarna såg ut som Cup fälgar men vet ej vilka ok som satt på. Har tyvärr inget namn eller så vilekt team det var som hade bilen, detta var nog 4 år sedan.

På min bil är det 286mm skivor med jättebamse Volvo ok, trots det ganska gott om plats med mina nya 15' fälgar. Lustigt nog så går det inte att få på orginal Alfa 75 telefonfälgar

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tar det i radiellt eller axiellt? orginalfälgar eller rena stylingfälgar brukar inte vara så generösa med utrymme för oket i sidled, typ 1mm till godo på de flesta orginalbilar.

BMW 330i -05
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

MaZ skrev:
Tar det i radiellt eller axiellt? orginalfälgar eller rena stylingfälgar brukar inte vara så generösa med utrymme för oket i sidled, typ 1mm till godo på de flesta orginalbilar.

Det tar i sidled på orginalarna. Om jag inte minns fel så är det ET37? och 6,5' bredd på Telefonfälgarna men på mina Zender 15' (på bilden) så är det ET 25 och 7' bredd.

Edit: fel ET...

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Polaren Tobbe har 310mm och Superlight-ok ihopa med 15" Compo-fälgar avsedda för just stora skivor på sin GTV.
Det byttes modell ngn gång för 100 år sedan eller om man la till denna bromsskiveätarmodell?

Fyller ut ngt kollosalt iaf.

Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004

Skivan som sitter på är 283mm så 310 mm skivor borde gå in med lite marginal med de ok som jag har nu. Utrymmet mellan ekrarna och oket är rejält.

Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

jag har varit med och klämt in 316 el om det va 317mm skiva i compomotive mo fälg
Men det är stor slillnad vad du får i beroende på fälg och bromsok
Citera
Tobias Jonasson
Värnamo
Här sen Dec 2003

Som Lidström sa så har jag 310 mm på min Alfetta GT, ryms inom Compmotive Mo 15 tum.
om jag inte minns fel så har jag provmonterat med Zender Trophy men då behövdes spacer för att det inte skulle ta i.

Alfa Giulia TI -64 (Finbilen)
Alfa 75 TURBO (Vinterbilen)
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

Bert Svensson skrev:
jag har varit med och klämt in 316 el om det va 317mm skiva i compomotive mo fälg 15"
Men det är stor slillnad vad du får i beroende på fälg och bromsok
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

Tidigare körde jag med 324x30mm och brembo ok med bmw org 15" fälg på min e28a.

Vallentuna
Här sen Maj 2004

Har haft ett h-vete att hitta 15 tumsfälgar som går över mina saab 93 288 mm skivor och som har en ET på minst 45

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Mycket bra info här som jag missat...

Hittade en bild på en 310mm skiva med de berömda Brembo oken i en 15" Compomotive Mo. Trevligt att se sakerna från andra hållet, blir lite tydligare då liksom.

BMW 330i -05
Citera
TinyMicke
Söderhamn
Här sen Jan 2005

Hmm, då kanske man kan börja leta efter 15" fälgar istället för de 16" jag använder idag.

Jag har ju samma ok som på bilden med "bara" 305 mm skivor.

Mina Kosei 16" funkade inte ens utan spacers.

Lidköping
Här sen Jan 2003

Jag har gjort en del efterforskningar och utav de fälgmodeller jag lyckats hitta mått på så är Compomotive TH2 den som har stöst innermått. Och för den krävdes ET 0 för att klara de där röda med en 205x28 skiva.
Så i mitt fall slutade det med superleggera 16" istället.

http://212.214.179.144/~berglund/04-06-13/index.htm

Skruva banåkabil
6 besök senaste veckan (8443 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande