| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Behövs lambdasensorn?
|
1499 besök totalt |
|
Behövs lambdasensorn?
Miatan har gått illa under 4200 rpm ganska länge nu och tycks gå extremt magert; det finns inte tillstymmelse till sot i avgassystemet... Ikväll kopplade jag in en Halmeter lamdbamätare mot bilens sensor och fick som resultat att dioden längst ut på "lean" tändes - och något mer hände inte oavsett varvtal. Sen provade jag att mäta spänningen över sensorn - något hände när jag ändrade varvtal, men om jag fattar voltmetern rätt, så är värdena heltokiga (skala: 200 mV, visat värde vid tomgång: ca 7, visat värde vid 2000-3000 varv: ca 20). Kopplade sen bort sensorn och körde en sväng; bilen gick precis som innan jag kopplade bort sensorn... Kan jag verkligen ha kört hela våren (inkl 2 tävlingar ) med kass sensor?
Går ECUn mot "lean" om sensorn är kass? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
brukar den inte gå i nån form av "limp home" läge om lambdasonden är paj?
om mätaren visar "lean" hela tiden borde väl ECU'n feta på blandingen, till det inte går att få mer soppa .. (såvida den inte ger upp å struntar i lambdasonden helt.. )
(att den går dåligt på låga varv borde väl tyda på att lambdasonden är dålig, eftersom det är väl enbart där den används .. på högre varv (mer spjällöppning?) körs väl oftast open loop ...) |
||
Jo, det ska finnas "limp home", men jag har alltid trott att ECU då fetar på - inte att den går mot lean. Nu har ju jag ställt till det genom att montera en större AFM från en Mazda RX-7 och det kan ju förstås påverka, men i o m att jag inte fick någon vettig signal från lambdasensorn, så börjar jag ana att den inte är riktigt kry... Får väl annars lura ECUn att motorn går kall, så att den pytsar i lite mera soppa.
Ska besiktiga på torsdag, då om inte förr lär man ju få reda på om lambdasensorn funkar... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
Hmmm...större AFM ? den mäter väl bara passerad luftmängd?
Nu vet jag inte alls hur systemet i Miatan är uppbyggt men om du har bytt från orginal till en större modell så kan den kanske släppa igenom mer luft men ge samma "utsignal" till bränslemätningen som orginal AFM:en.. dvs det kompenseras aldrig för den extra luft som släpps in...? Prova att montera tillbaka orginal AFM och se om det blir nån skillnad? (OBS, jag kan vara helt ute och cykla men det märker vi nog snart)
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Du har rätt. Jag glömde skriva att jag justerat den nya AFMen. Det blir inte mycket skillnad med original - har redan testat. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
Lambdasensorerna(standard) är inte bredbandiga i utsignalen. De slår från ca 0 volt (?) till ca 1-1,2v (?) precis kring Lambda=1. Egentligen är kurvan lite linjär mellan lambda 0.98-1,01 (eller nått).
Sedan gör ECUn en "on/off" reglering kring Lambda=1 så att medelvärdet ligger tilräckligt nära 1 för at kattarna skall kunna arbeta. reglercykeln brukar ligga under 1 sekund. Går lambdan sönder så vet inte ecun vad som händer med regleringen då återkopplingen går sönder. Detta brukar innebära att den går in i limp home. (vilket borde innebära fetare blanding). Eventuellt så innebär dock den större MAFen att den går leant i limp home?????? Alternativt glappar /kortis i lambdan så ecun tror den får rätt utsignal. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||
Hua Så skulle det ju faktiskt kunna vara - måste ut och testa vidare...
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
Jag får inga vettiga värden från lambdasensorn...
Men jag kollade tändningen för säkerhets skull - den stod på 2 grader EFTER övre dödpunkt
Jag har ställt den på 14 grader FÖRE och inte rört något sen dess - ställer ECUn om tändningen i "limp home" läget? Jag försökte ställa om tändningen, men kom bara till 10 grader (originalinställningen) sen var det stopp! Bilen går mycket bättre, men nu har man väl ställt till det ordentligt
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Behövs lambdasensorn?
|
1499 besök totalt |