Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Behövs lambdasensorn?
1499 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Behövs lambdasensorn?

Miatan har gått illa under 4200 rpm ganska länge nu och tycks gå extremt magert; det finns inte tillstymmelse till sot i avgassystemet...
Ikväll kopplade jag in en Halmeter lamdbamätare mot bilens sensor och fick som resultat att dioden längst ut på "lean" tändes - och något mer hände inte oavsett varvtal.
Sen provade jag att mäta spänningen över sensorn - något hände när jag ändrade varvtal, men om jag fattar voltmetern rätt, så är värdena heltokiga (skala: 200 mV, visat värde vid tomgång: ca 7, visat värde vid 2000-3000 varv: ca 20).

Kopplade sen bort sensorn och körde en sväng; bilen gick precis som innan jag kopplade bort sensorn...

Kan jag verkligen ha kört hela våren (inkl 2 tävlingar ) med kass sensor?
Går ECUn mot "lean" om sensorn är kass?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



brukar den inte gå i nån form av "limp home" läge om lambdasonden är paj?

om mätaren visar "lean" hela tiden borde väl ECU'n feta på blandingen, till det inte går att få mer soppa ..
(såvida den inte ger upp å struntar i lambdasonden helt.. )

(att den går dåligt på låga varv borde väl tyda på att lambdasonden är dålig, eftersom det är väl enbart där den används .. på högre varv (mer spjällöppning?) körs väl oftast open loop ...)
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Dan Johansson skrev:
brukar den inte gå i nån form av "limp home" läge om lambdasonden är paj?

om mätaren visar "lean" hela tiden borde väl ECU'n feta på blandingen, till det inte går att få mer soppa ..
(såvida den inte ger upp å struntar i lambdasonden helt.. )

(att den går dåligt på låga varv borde väl tyda på att lambdasonden är dålig, eftersom det är väl enbart där den används .. på högre varv (mer spjällöppning?) körs väl oftast open loop ...)


Jo, det ska finnas "limp home", men jag har alltid trott att ECU då fetar på - inte att den går mot lean. Nu har ju jag ställt till det genom att montera en större AFM från en Mazda RX-7 och det kan ju förstås påverka, men i o m att jag inte fick någon vettig signal från lambdasensorn, så börjar jag ana att den inte är riktigt kry...

Får väl annars lura ECUn att motorn går kall, så att den pytsar i lite mera soppa.
Ska besiktiga på torsdag, då om inte förr lär man ju få reda på om lambdasensorn funkar...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



Hmmm...större AFM ? den mäter väl bara passerad luftmängd?
Nu vet jag inte alls hur systemet i Miatan är uppbyggt men om du har bytt från orginal till en större modell så kan den kanske släppa igenom mer luft men ge samma "utsignal" till bränslemätningen som orginal AFM:en.. dvs det kompenseras aldrig för den extra luft som släpps in...? Prova att montera tillbaka orginal AFM och se om det blir nån skillnad?

(OBS, jag kan vara helt ute och cykla men det märker vi nog snart)
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
SciroccOMats skrev:
Hmmm...större AFM ? den mäter väl bara passerad luftmängd?
Nu vet jag inte alls hur systemet i Miatan är uppbyggt men om du har bytt från orginal till en större modell så kan den kanske släppa igenom mer luft men ge samma "utsignal" till bränslemätningen som orginal AFM:en.. dvs det kompenseras aldrig för den extra luft som släpps in...? Prova att montera tillbaka orginal AFM och se om det blir nån skillnad?

(OBS, jag kan vara helt ute och cykla men det märker vi nog snart)


Du har rätt. Jag glömde skriva att jag justerat den nya AFMen. Det blir inte mycket skillnad med original - har redan testat.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Lambdasensorerna(standard) är inte bredbandiga i utsignalen. De slår från ca 0 volt (?) till ca 1-1,2v (?) precis kring Lambda=1. Egentligen är kurvan lite linjär mellan lambda 0.98-1,01 (eller nått).

Sedan gör ECUn en "on/off" reglering kring Lambda=1 så att medelvärdet ligger tilräckligt nära 1 för at kattarna skall kunna arbeta. reglercykeln brukar ligga under 1 sekund.

Går lambdan sönder så vet inte ecun vad som händer med regleringen då återkopplingen går sönder. Detta brukar innebära att den går in i limp home. (vilket borde innebära fetare blanding).

Eventuellt så innebär dock den större MAFen att den går leant i limp home??????

Alternativt glappar /kortis i lambdan så ecun tror den får rätt utsignal.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
porschedriver skrev:
Eventuellt så innebär dock den större MAFen att den går leant i limp home??????

Hua Så skulle det ju faktiskt kunna vara - måste ut och testa vidare...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Jag får inga vettiga värden från lambdasensorn...

Men jag kollade tändningen för säkerhets skull - den stod på 2 grader EFTER övre dödpunkt
Jag har ställt den på 14 grader FÖRE och inte rört något sen dess - ställer ECUn om tändningen i "limp home" läget?

Jag försökte ställa om tändningen, men kom bara till 10 grader (originalinställningen) sen var det stopp!
Bilen går mycket bättre, men nu har man väl ställt till det ordentligt

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



limp home backar ofta tändningen

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Skruva banåkabil
Behövs lambdasensorn?
1499 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande