Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Provkörning av SAAB 9-3 Aero
1, 2   >>
2794 besök totalt
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Hej!

Är det händelsevis någon mer ur sällskapet som blivit inbjuden att ikväll få provköra nya SAAB 9-3 Aero i Kungens Kurva?

(Rapport följer imorgon!)

Mvh / Micke

Stockholm
Här sen Nov 2002

Ingen inbjudan Tänkte provköra den i söndags men det var för lång kö så att det blev provkörning av en vektor istället, va inte helt nöjd med den, rätt kul men otrevlig motorkaraktär samt mycket nervöst uppträdande på motorväg... thumbs down
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Jag provkörde 9-3 Aeron i söndags i uppsala.

Den är långsamare än min skoda iaf.
Inte alls lika alert i chassit å bromsarna trots att de bet bra, började "fejda" efter flertalet högfarts nedbromsningar.
Sen är jag osäker på den här aktiva eller vad man vill kalla det bakvagnen. Att provocera bakvagnssläpp i lite högre farter med hjälp av höger vänster knyckar, känndes lite osäkert och mycket.
Undrar hur det går i älgtest ja...

Sen är instrumenteringen dålig (min smak), iform av matrialval och "tunna" detaljer.
Sen var laddtrycks mätaren inte alls med på noterna .. det var en fördröjning mellan motorn å mätarn.. klantigt.
Sen knirrade det lite här å var i bilen (kanske måndags ex. iof) och bakvagnen slog det lite om ibland.
Sen har den både högt vägljud å vindljud..
Skodan har lite mer vägljud men klart mindre vindljud.
Å vilket pris!, jag byggde en bil på saabs hemsida.. med motsvarade utrustning som skodan har så är den 120 000 kr dyrare en den.

Så det enda positiva jag kan säga om bilen är att jag tycker den e snygg.

Betyg: thumbs down (klar besvikelse )

Stockholm
Här sen Nov 2002

Lider Aeron av samma extreme lagg vid växlingar? Gasade på friskt från stillastående, växlade till tvåan och gasade fullt varpå bilen tvekar markant i c:a 0,5-1sek varpå det börjar hända saker igen, klart irreterande > ...
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

japp..

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Men usch! Den där laggen är tamigfan inte acceptabel.
Körde en 2.0T på 9-3'ans premiär... usch usch för den laggen!
Alltså, är det turbolagg som inträffar där, eller är det bara en elektronisk lagg?
Hrms, tänkte ta o provköra Aeron nästa helg med en polare, men det skiter sig nu när man ska göra högskoleprovet nästa helg.
Antar att jag får vänta, så avslöja inte för mycket om bilen nu
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Skönt att se att det inte bara är jag som upplever 9-3SS Vektor som rapplig och med en bedrövlig motorkaraktär. Omkörningar i 90km/h bör planeras med samma noggranhet som om man åkte MB 190D av '66 års modell.

Jag kom till SAAB i min 10 år gamla BMW och tyckte 9-3:an kändes billig och bullrig. Då kändes Vectran bättre. Den var förstås inte behäftad med turbo...

Jönköping
Här sen Dec 2002

Jag är väl lite konstig, men jag gillar karaktären på gamla SAAB urturbo. Först ingenting, sen börjar det suga iväg lite, sen suger det mer, och ännu mer, och ännu mer! Tyckte man då, i alla fall.

Fast inte på bana, eller inspirerad körning på småvägar (så vad ska man då ha det till?), där är det väl utförd konventionell trimning som gäller.

Men nya 9-3 kan åtminstonde omöjligtvis vara sämre än den gamla.

JohanR

Här sen Jan 2003

JohanR skrev:

motorkaraktären är klart sämre iaf.
Den är inte alls lika råstark som den gamla motorn och har ett rejält lagg på turbon som gamla aeron inte hade..

men i övrigt så är den väl bättre på de flesta punkter.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
JohanR skrev:
JohanR

Nej, det är den inte heller. Den gamla 9-3:an (gunghästen) var bedrövlig - lets leave it at that.

Den nya är en helt ok bil - med sportchassie. Med vanliga chassiet är den verkligen inte rolig.

Vägegenskaper:
Jag håller med "Turbo" ovan. Den "medsvängande" bakaxeln är riktigt lurig. (Jag kan gissa att om två år, när tillräckligt många människor åkt ut i spenaten på väg till fjällstugan, kommer Collin/Matson gå ut och skriva om den livsfarliga bakaxeln!!)
Det känns inte som om bakaxeln "svänger med" utan som om den "sladdar med". För att testa simulerade jag konbana i 130 och 70. Vid försöket i 130 höll jag på att skita på mig, det var riktigt obehagligt - fick avbryta. I 70 hann bakaxeln med bättre och bilen styrde faktiskt med. Men det känns ändå som om 9-3:an går på styltor. Det är mycket bockande och nigande i både pitch- och roll-plan.
Aeron säljs med 225/45 17' Pirelli Rosso. (Jag skulle inte vilja vara den som skall köpa nya puppor till den om två år när man vant sig vid PR och tvingas välja ett mer modest märke) Kanske är det pga av de vassa puckarna eller så har faktiskt SAAB lyckats att för första gången bygga en framvagn som klarar kraften. Jag gjorde några försök att dra loss framhjulen men de låg i stort sett kvar. Återigen gäller detta sport-chassiet! Standardchassiet klarar inte ens av 175 hks motorn.

Bromsar & Styrning:
Styrningen kändes riktigt ok. Om något så skulle jag gärna sett att den var lite mer direkt. Jag är då förstås inte van vid grävlingar....
Bromsarna var inte helt kaxiga. Inte så att jag fick de att fade:a men efter lite inspirerad körning luktade de bränt coh skivorna var neon-färgade på ytan. (Bilen hade iofs bara gått 140 mil). Jag blev inte heller klok på konstruktionen, den såg ut att vara överarbetad. Det fanns inte heller några kylkanaler genom spoilern. Oken/skivorna sitter alltså utan någon slags genomfläktning i hjulhuset. Men det kanske räcker?

Motor:
(Som väl är det enda område där SAAB inte varit helt ute och cyklat tidigare?) Motorn är en snäll och duktig motor. Den har (för en sugmotorn-van bilist) en lång "död-period" innan fläkten börjar dra. När den sedan gör det är det inte med ass-kicker-metoden utan med en mer modest dragning. På sexan gör den 100 knyck med ca. 1950 rpm. Den har dock en kuslig lag när man går från ex.vis fullt spjut på 1:an till 2:an. Det kommer säkert inte premiumköparna gilla.

Sammanfattning:
Jag tror att det blir svårt att få en försäljningsframgång med 9-3. (Även om jag hoppas - Heja Sverige!) Bilen är, för min del, inte i närheten av att konkurrera med BMW eller Audi. Alfa och Volvo når den kanske men jag tror inte det?
Men samtidigt köper man väl, just i det här segmentet, efter personlig smak.
Då får de ju inte heller vara kopior av varandra?

Mvh / Micke

Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Jag kan gissa att om två år, när tillräckligt många människor åkt ut i spenaten på väg till fjällstugan, kommer Collin/Matson gå ut och skriva om den livsfarliga bakaxeln!!

Hehe!

JohanR

Göteborg
Här sen Nov 2002

Som vanligt så tror jag inte att den är helt klar...
Väntar med provkörning tills de fått feedback och ändrat lite.

Är det bara lagg mellan 1->2? Momenbegränsningen som spökar kanske?
Ni vet väl att laddtrycksmätaren på Trionicbilar inte visar laddtryckförresten? Det är nåt uträknat värde som säkert inte nån vet riktigt vad det är.

BMW 330i -05
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003

farsan har en 2,0t och tycker den är som en drömm att köra! sitter grymt skönt och väghållingen är mycket fin!

intredningen tycker jag påminner mycke om bmw:s

har haft lite problem men mjukvaran i bilen..
samt något missljud i bakvagnen som nu visst ska vara ok men det låter fortfarande inte riktigt bra!

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
MaZ skrev:
Är det bara lagg mellan 1->2? Momenbegränsningen som spökar kanske?

Med hänsyn till trafiksäkerheten och den begränsade testtiden prövade jag bara mellan ettan och tvåan. Men det kändes som om den dog..... (Antispinn var urkopplat)

Mvh / Micke

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Måste vara nåt fel på mig, jag tycker att 2.0t är riktigt trevlig - som bruksbil. Nu har jag bara kört farsans tjänstebil ett 40-tal mil, i ganska soft tempo men då tycker jag att den funkar bra. Motorkaraktären klagar jag inte heller på - bra med vrid i botten (förutom just runt tomgång) men ärligt talat har jag inte piskat den högre upp i registret.

Däremot är det mycket vägljud, och inredningen känns väl inte så särskilt "premium".

I normala fall hade jag skyllt det positiva omdömet på att jag är van vid gamla Fordar, men nu kör jag ju en Mondeo Kombi -02 så jag har ju hyfsat likvärdig bil (i årsmodell) att jämföra med. Mondeon är dock tystare och som jag upplevt det hittills, lika "körglad" men saknar förstås turbon och 30 hk. Jag tycker förresten att Mondeon är snyggare och känns solidare inuti...

Man har väl olika referensramar antar jag.

/Gustaf

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
therealpinto skrev:
Man har väl olika referensramar antar jag.
/Gustaf

Det har man absolut. Jag har uppstyvad bakhjulsdriven bil med en rak sexa. Det kan inte mer annorlunda...
Nya SAAB 9-3 med sportcahssie är en helt klart godkänd bil - i sitt (eget?)segment.
(Jag saknade föv riktiga sportstolar med lårstöd. Om jag förstod rätt skulle det inte ens finnas som tillval?)

Mvh / Micke

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag har förmånen att köra en Mondeo ganska ofta och tycker den beter sig mycket trevligare på vägen än 9-3:an. Inredningskvalitén upplever jag som ungefär likvärdig, men den svenska vagnen kostade väl några kronor mer. Den vanliga 2.0-maskinen i Mondeo svarar dessutom inom rimlig tid på gaspådrag vilket inte Saaben kan beskyllas för.

Visst är min egen bil (318is '93) tröttare rent accelerationsmässigt rakt fram än en 9-3SS 2.0t, men den känns ändå mer dynamisk i sitt uppträdande.

Här sen Jan 2003

Jag fattar inte igentligen vad saab håller på med.
En Saab köper man för att det är en saab, en bil med personlighet.
Nu har man ju tagit bort en stor del av det saab är, varför har kombikupen försvunnit? tråkigt, för jag har och är en riktig saab fantast. men nej.. saab är inte saab längre, det är en wannabe.

Vargön
Här sen Feb 2003

Saab har gått back de senaste 10 åren och nu måste man sälja fler bilar pga krav på lönsamhet från GM. Alltså måste man bli lite mer mainsteam än man var förut... På gott och ont....

Fast jag kan hålla med om att den nya motorn inte är nån höjdare... tyvärr verkar det ha varit ett mer "GM-politiskt" beslut att ta bort den gamla som både är billigare, renare och kan lämna avsevärt mer effekt.
thumbs down
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Det där med gasresponsen är säkert en mjukvarugrej, det är väl elektroniskt spjäll? Volvo hade ju mappat nån bil för att den skulle "gå mjukt" för några år sen, det fick de göra om rätt snart...

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:
Det där med gasresponsen är säkert en mjukvarugrej, det är väl elektroniskt spjäll? Volvo hade ju mappat nån bil för att den skulle "gå mjukt" för några år sen, det fick de göra om rätt snart...
Då behöver de nog byta till en kvickare spjällmotor eftersom det tar flera sekunder efter att plattan nått golvet innan man märker nån skillnad i 90km/h.

1, 2   >>
2794 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande