Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (7889 totalt) |
Ja, jag håller fullt under bron. Men... Jag duttar till på bromsen strax innan och sedan ger jag fullt igen och här märker jag att jag kommer ikapp/drar ifrån. Särskilt mot dom som inte utnyttjar banbredden som finns till höger. ![]() Har du fler funderingar, så ta dom i min bilpresentation istället så slipper vi smutsa ner denna tråden också. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Förmodligen blir det ett mellanting, den större kraften kommer ge högre värmeförluster i drivlinan men inte så stora som om du hade haft en kraftigare transmission som ger samma marginaler mot haveri som innan motorbytet. När vi här jämför olika bilar mot varandra får vi dock anta att både Nisses och Johanns drivlina är någorlunda anpassade till deras motoreffekter varför en procentuell skillnad borde vara bättre att jämföra med. För jämförelsens skull: Hur många hk eller procent tror du du skulle tappa och du satte i en 29 hk Citroén 2cv-motor i din bil? 30hk? ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Kan ta en typ 42hk(motor) 2t saab, har ca 22hk i effektförlust mätt i kW på en rulle.
(42-22)/42 --> 48% Nu om jag åker i med min bil så ger den ca 110hk vid samma varvtal/hastighet. (110-22)/110 --> 82% Med andra ord på rullar så får man bättre och bättre verkningsgrad hur mer effekt man har. Vättigt????? svar NEEEEEEJ Så glöm begreppet verkningsgrad i en % när man tittar på ett effektdiagram från en rullande landsväg. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Nu skakar jag liv i den mest tillämpliga tråd jag kunde söka fram. Min fråga gäller nämligen effektförlust.
Jag renoverade min motor nyligen och kan väl säga att det vart skillnad. Det märktes att det inte hade varit några 215 hk som sparkade runt i den 17,8kmil 15år gamla motorn. Den nya motorn lämnar enl. Rolf Lundblads (Huddinge) bänk 226,5 hk "på veven". Det torde stämma ganska bra med de förändringar av den som gjorts, lättare kolvar, nya ventiler och portad. (Sannolikt går det med enkla medel att putsa effekten ytterligare) Men av dessa 226hk så hittar endast 160 stycken av dem ner till bakhjulen? Är inte det en sanslöst stor effektförlust? (Jag har 18' och R-däck. Effekten är såvitt jag vet uppmätt genom att bilen snurrat på rullar.) _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
oj....nästan 30% förlust (om jag räknat rätt så här på måndagsförmiddagen.
Jag vet inte vad som är normalt eller vad som skiljer fwd från rwd men så här såg siffrorna ut efter bromsningen av min bil på BugRun förra året...(utomhus i solsken, 20-25 grader varmt) ![]() 84 hästar på hjulen !! ![]() ![]() och ca 20-30% effektförlust beroende på var på kurvan man läser av... ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Jag skulle vilja påstå att enda sättet att mäta effektförluster, är att mäta veveffekt, och drivhjulseffekt, med motorn på plats i bilen, vilket kanske inte altid är så enkelt.
![]() Eftersom drivlineförlusten består av dels momentberoende faktorer, dels varvtalsberoende faktorer, går det inte att måta drivlineförluster på en obelastad transmission. Sen så är inte skilnaden egentligen mellan FWD och RWD, även om det är enkelt att säga så. Skilnaden är framförallt mellan bilar som har tvärställd eller längsmonterad motor. kan iochförsig bli en del förluster i en obalanserad kardanstång med, så motorns placering i förhållande till drivning kan eventuellt spela in. Det jag skulle börja fundera på om någon med rullande landsväg påstod att min bil med 160 hkr på hjulen hadde 226 hkr i motorn är: "Vad tjänar han på att försöka lura mig?" Kanske han har sålt mig trimmdelarna? Så enligt mig: Den intressanta effekten är den man mäter, inte den man uppskattar! Det är väldigt svårt att jämföra mätvärden mellan olika mättilfällen. (kontrolll av lufttryck, luftfuktighet och temperatur). Det är ännu svårare att jämföra mätvärden från olika bänkar, då kallibrering ofta är undermåligt utförd. Sen en faktor till som inte tas någon som hälst hänsyn till vid bänkkörning är de eventuella aerodynamiska effekterna man får, av korrekt eller felaktigt placerade luftintag. Jag tycker att värdet av bänkkörning ligger i att kunna göra små modifieringar, och se vilken nytta de eventuellt gör, ex vid mappning/bestyckning. Det finns inget värde i de siffror man uppskattar utifrån beräknad drivlineförlust. |
||||||
I den effektförlust som visas i en rullande landsväg ligger också rullmotståndet.
Jag har fått för mig att rullmotståndet är högre på rullarna än på gata. Sen från Rolf Lundblads rullar har jag sätt både rimliga siffror och orimliga. Dessutom åt begge håll(låga/höga). Allså ta nivån på effekten/momentet med en stor nypa salt. Det intresankta är hur effekt kurvan ser ut. Vill man verifera effekt kurvan så går det med lite rakframåka. Blackrace är yppligt för detta, allså åka 201m i rent vetenskapligt hänsende. Får jag 60-fotstid, sluttid och sluthastighet och effekt digramet pluss div data på åkdonet kan jag göra en vättig bedämning om effekten är rimlig. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
finns exelark? ![]() |
||||||
![]() Finns det tillgängligt, har inte för mig jag sett till det? |
||||||
Varför lyssnar ni inte på vad Fuling försöker lära er?
Sluta snacka % när det gäller effektförlust... Micke: Skulle ha samma misstankar som Cittra-Magnus om den mätningen... ![]() 66hk = 48,5 kW som bara ska bli till värmeenergi i lådan...som innehåller 1 liter olja ungefär...näää... *orkar inte rota fram gammla formler för energi osv men det kan inte stämma* Nu får du ju dock en fin anledning att åka lite rattlåsracing. ![]() Fuling: Dela med dig av excelen gubbe! ![]() ![]() Eller blir det bättre av att fråga snällt... ![]() ![]() |
||||||
Nja, jag har inget köpt av honom. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Jag skall scanna in protokollet så kan jag lägga upp det här så får ni professorer uttala er sedan. Kanske man skall ta en repa rakt fram då för att kolla? ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
citat:
Kanske man skall ta en repa rakt fram då för att kolla? Ta mist 3st åk, så man gallrar bort missar mm. Bara för att se att tider, hastiheter mm är ca lika. Rattlåsracing är inte slå lätt som det låter ![]() citat: Finns det tillgängligt, har inte för mig jag sett till det? citat: Dela med dig av excelen gubbe! Jag trodde inte ni var intreserade av raktframåka ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Dom vill bara inte erkänna det ![]() ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
|
||||||
om man inte skall mäta varvtider så blir det väl att skaffa accelometrar och mäta max G åt de fyra hållen för att skaffa sig ett mått på hur kul man har
![]() Hur repterbar är egenterligen en G-tech? Tio drag (2500 till varvstopp) på andra växeln borde väl ge en rätt vettig kurva som då automatiskt tar med allt (alla förluster mm). Vill man vara nogrannare så finns ju DL1... Hur många G kommer en banorienterad standardbil egentligen upp i på tvåan (max G kanske är ett dumt mått iofs). Fördelen med rullande landsväg är väl att det är en lite mer kontrollerad miljö för mappning (utan att behöva ta ur motorn). Ska man justera mycket så gäller det att spara tid (pengar). |
||||||
Utan att behöva namnge de av "sämre karaktär" vet du någon som är något sånär trovärdig i Stockholmsområdet? _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||||
citat:
Utan att behöva namnge de av "sämre karaktär" vet du någon som är något sånär trovärdig i Stockholmsområdet? Jag skulle nog säga att det dagsformsrelaterat. Är man medveten om problemet så är det lunkt. Jag har bara varit på 2st olika rullar Rolf Lundblad och Autokinito(Uppsala). Finns väll ett par till tror jag, eller? Skall väll också finnas ett par Rotortestanläggningar om jag fattat rätt. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (7889 totalt) |