Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nisse-effekt (splittad tråd)
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (7889 totalt)
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Benci skrev:
Din bil verkar ha ugefär samma "drivhjulseffekt" som min CRX.
Tittar man på filmen så ser man att på rakan går bilarna jämnt,
det var i kurvorna som du rann ifrån.

Speciellt under bron, efter rakan drog du ifrån rejält.
Jag är lite nyfiken på om du höll fullt under bron??

Ja, jag håller fullt under bron. Men...
Jag duttar till på bromsen strax innan och sedan ger jag fullt igen och här märker jag att jag kommer ikapp/drar ifrån. Särskilt mot dom som inte utnyttjar banbredden som finns till höger.

Har du fler funderingar, så ta dom i min bilpresentation istället så slipper vi smutsa ner denna tråden också.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Niklas Sandström skrev:
Pär Hylander skrev:
fuling skrev:
Effektförlustena mätta i kW på en rullande landsväg blir lika oavsätt vad man har för effekt i motorn, SÅ EN % GÅR EJ ATT ANVÄNDA DÄR.

Är det verkligen helt bombsäker på det ?

Jag föreställer mig nämligen en del grejor som jag tror kan variera med effekten/momentet. Dels brukar verkningsgraden för industriella växlar anges 0, någonting, m a o %. Sådana specar är ju normal mkt nogranna och jag tycker det vore mkt konstigt om det vore helt galet. Bara en sådan sak som strömningsmotstånd för oljan i växellådan borde ju rimligen variera med varvtalet. Vidare kan man ju föreställa sig att rullmotstånd i lager i vvxlådan kan variera både med varvtal och belastning. Däckens rullmotstånd känns ju absolut som det kan variera med effekten, om vi tänker oss extremfallet med mjuka dragracingslicks och en vass dragracebil så skrynklar sig ju däcket, det ser absolut ut som en massa energi kan hamna däck i form av värme för hysteres.

Detta är bara som jag spånar fritt, egentligen har jag ingen aning

om man ser så här. Om jag bromsar en bil till 180 hk på hjulen och bänken räknar fram motoreffekten till 210 hk, sedan åker man hem och byter till en motor som bromsar 250 hk på hjulen vid samma varvtal. Är förlusten i drivlinan då fortfarande 30 hk eller är den 17% = 42 hk?

Förmodligen blir det ett mellanting, den större kraften kommer ge högre värmeförluster i drivlinan men inte så stora som om du hade haft en kraftigare transmission som ger samma marginaler mot haveri som innan motorbytet. När vi här jämför olika bilar mot varandra får vi dock anta att både Nisses och Johanns drivlina är någorlunda anpassade till deras motoreffekter varför en procentuell skillnad borde vara bättre att jämföra med.

För jämförelsens skull: Hur många hk eller procent tror du du skulle tappa och du satte i en 29 hk Citroén 2cv-motor i din bil? 30hk?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Kan ta en typ 42hk(motor) 2t saab, har ca 22hk i effektförlust mätt i kW på en rulle.

(42-22)/42 --> 48%

Nu om jag åker i med min bil så ger den ca 110hk vid samma varvtal/hastighet.
(110-22)/110 --> 82%

Med andra ord på rullar så får man bättre och bättre verkningsgrad hur mer effekt man har.
Vättigt????? svar NEEEEEEJ
Så glöm begreppet verkningsgrad i en % när man tittar på ett effektdiagram från en rullande landsväg.

Skänninge
Här sen Maj 2003

Enl. Dalhems Bosch bänk så har jag ca125hk på driven och 150 i motorn (mäter drivlineförluster vid gasuppsläppet..)

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Nu skakar jag liv i den mest tillämpliga tråd jag kunde söka fram. Min fråga gäller nämligen effektförlust.

Jag renoverade min motor nyligen och kan väl säga att det vart skillnad. Det märktes att det inte hade varit några 215 hk som sparkade runt i den 17,8kmil 15år gamla motorn.

Den nya motorn lämnar enl. Rolf Lundblads (Huddinge) bänk 226,5 hk "på veven". Det torde stämma ganska bra med de förändringar av den som gjorts, lättare kolvar, nya ventiler och portad. (Sannolikt går det med enkla medel att putsa effekten ytterligare)
Men av dessa 226hk så hittar endast 160 stycken av dem ner till bakhjulen? Är inte det en sanslöst stor effektförlust?

(Jag har 18' och R-däck. Effekten är såvitt jag vet uppmätt genom att bilen snurrat på rullar.)

Vargön
Här sen Feb 2003

oj....nästan 30% förlust (om jag räknat rätt så här på måndagsförmiddagen.
Jag vet inte vad som är normalt eller vad som skiljer fwd från rwd men så här såg siffrorna ut
efter bromsningen av min bil på BugRun förra året...(utomhus i solsken, 20-25 grader varmt)

84 hästar på hjulen !!

och ca 20-30% effektförlust beroende på var på kurvan man läser av...
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Jag skulle vilja påstå att enda sättet att mäta effektförluster, är att mäta veveffekt, och drivhjulseffekt, med motorn på plats i bilen, vilket kanske inte altid är så enkelt.

Eftersom drivlineförlusten består av dels momentberoende faktorer, dels varvtalsberoende faktorer, går det inte att måta drivlineförluster på en obelastad transmission.

Sen så är inte skilnaden egentligen mellan FWD och RWD, även om det är enkelt att säga så.
Skilnaden är framförallt mellan bilar som har tvärställd eller längsmonterad motor.
kan iochförsig bli en del förluster i en obalanserad kardanstång med, så motorns placering i förhållande till drivning kan eventuellt spela in.

Det jag skulle börja fundera på om någon med rullande landsväg påstod att min bil med 160 hkr på hjulen hadde 226 hkr i motorn är: "Vad tjänar han på att försöka lura mig?" Kanske han har sålt mig trimmdelarna?

Så enligt mig:
Den intressanta effekten är den man mäter, inte den man uppskattar!
Det är väldigt svårt att jämföra mätvärden mellan olika mättilfällen. (kontrolll av lufttryck, luftfuktighet och temperatur).
Det är ännu svårare att jämföra mätvärden från olika bänkar, då kallibrering ofta är undermåligt utförd.

Sen en faktor till som inte tas någon som hälst hänsyn till vid bänkkörning är de eventuella aerodynamiska effekterna man får, av korrekt eller felaktigt placerade luftintag.

Jag tycker att värdet av bänkkörning ligger i att kunna göra små modifieringar, och se vilken nytta de eventuellt gör, ex vid mappning/bestyckning.

Det finns inget värde i de siffror man uppskattar utifrån beräknad drivlineförlust.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

I den effektförlust som visas i en rullande landsväg ligger också rullmotståndet.
Jag har fått för mig att rullmotståndet är högre på rullarna än på gata.

Sen från Rolf Lundblads rullar har jag sätt både rimliga siffror och orimliga. Dessutom åt begge håll(låga/höga).

Allså ta nivån på effekten/momentet med en stor nypa salt.
Det intresankta är hur effekt kurvan ser ut.

Vill man verifera effekt kurvan så går det med lite rakframåka.
Blackrace är yppligt för detta, allså åka 201m i rent vetenskapligt hänsende.
Får jag 60-fotstid, sluttid och sluthastighet och effekt digramet pluss div data på åkdonet kan jag göra en vättig bedämning om effekten är rimlig.

Umeå
Här sen Maj 2004

fuling skrev:

Får jag 60-fotstid, sluttid och sluthastighet och effekt digramet pluss div data på åkdonet kan jag göra en vättig bedämning om effekten är rimlig.

finns exelark?

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
finns exelark?

och hur kan du tro det????

Umeå
Här sen Maj 2004

fuling skrev:
citat:
finns exelark?

och hur kan du tro det????

Finns det tillgängligt, har inte för mig jag sett till det?

--VVTS--
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Varför lyssnar ni inte på vad Fuling försöker lära er?
Sluta snacka % när det gäller effektförlust...

Micke:
Skulle ha samma misstankar som Cittra-Magnus om den mätningen...
66hk = 48,5 kW som bara ska bli till värmeenergi i lådan...som innehåller 1 liter olja ungefär...näää...
*orkar inte rota fram gammla formler för energi osv men det kan inte stämma*
Nu får du ju dock en fin anledning att åka lite rattlåsracing.

Fuling:
Dela med dig av excelen gubbe!
Eller blir det bättre av att fråga snällt...

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus L skrev:
Det jag skulle börja fundera på om någon med rullande landsväg påstod att min bil med 160 hkr på hjulen hadde 226 hkr i motorn är: "Vad tjänar han på att försöka lura mig?" Kanske han har sålt mig trimmdelarna?

Nja, jag har inget köpt av honom.

Stockholm
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
Allså ta nivån på effekten/momentet med en stor nypa salt.
Det intresankta är hur effekt kurvan ser ut.

Vill man verifera effekt kurvan så går det med lite rakframåka.
Blackrace är yppligt för detta, allså åka 201m i rent vetenskapligt hänsende.

Jag skall scanna in protokollet så kan jag lägga upp det här så får ni professorer uttala er sedan.

Kanske man skall ta en repa rakt fram då för att kolla?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:

Ta mist 3st åk, så man gallrar bort missar mm. Bara för att se att tider, hastiheter mm är ca lika.
Rattlåsracing är inte slå lätt som det låter

citat:
citat:

Jag trodde inte ni var intreserade av raktframåka

Umeå
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
citat:

Ta mist 3st åk, så man gallrar bort missar mm. Bara för att se att tider, hastiheter mm är ca lika.
Rattlåsracing är inte slå lätt som det låter

citat:
citat:

Jag trodde inte ni var intreserade av raktframåka

Dom vill bara inte erkänna det

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

>

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag sätter ingen tilltro alls till siffror från vissa rullande landsvägar. De får finnas i Stockholm eller Flissundet, resultatet brukar ändå vara väldigt underligt.

Fixhult
Här sen Apr 2004

om man inte skall mäta varvtider så blir det väl att skaffa accelometrar och mäta max G åt de fyra hållen för att skaffa sig ett mått på hur kul man har

Hur repterbar är egenterligen en G-tech? Tio drag (2500 till varvstopp) på andra växeln borde väl ge en rätt vettig kurva som då automatiskt tar med allt (alla förluster mm).
Vill man vara nogrannare så finns ju DL1...
Hur många G kommer en banorienterad standardbil egentligen upp i på tvåan (max G kanske är ett dumt mått iofs).

Fördelen med rullande landsväg är väl att det är en lite mer kontrollerad miljö för mappning (utan att behöva ta ur motorn). Ska man justera mycket så gäller det att spara tid (pengar).

Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
Jag sätter ingen tilltro alls till siffror från vissa rullande landsvägar. De får finnas i Stockholm eller Flissundet, resultatet brukar ändå vara väldigt underligt.

Utan att behöva namnge de av "sämre karaktär" vet du någon som är något sånär trovärdig i Stockholmsområdet?

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Utan att behöva namnge de av "sämre karaktär" vet du någon som är något sånär trovärdig i Stockholmsområdet?

Jag skulle nog säga att det dagsformsrelaterat.
Är man medveten om problemet så är det lunkt.

Jag har bara varit på 2st olika rullar Rolf Lundblad och Autokinito(Uppsala).
Finns väll ett par till tror jag, eller?
Skall väll också finnas ett par Rotortestanläggningar om jag fattat rätt.

Nisse-effekt (splittad tråd)
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (7889 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande