Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6862 besök totalt |
Lättning till absurdum eller viktväktare A la racing.
Har man inte råd med kolfiber så... Hade lite alu bitar liggandes så jag filade till ett grenrörsfäste och ett fäste till hastighetsmätargivaren. Viktbesparing 60gr rsp. 14gr. Alla bäckar små. Har man väl börjat så är det svårt att sluta. Är det fler som lider av lättarsjukan? ![]() _________________ bmw bmwsson |
||||||
|
||||||
Re: Lättning till absurdum eller viktväktare A la racing.
Nä, inte jag. För lättningshålborrade aluminiumgångjärn har väl alla bilar. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
(Snyft) vet det , längtar tillbaks till mina 100 kg ,just nu 91, men träningen är i full gång ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Min bil är 60 kg för lätt (för att åka Modsport). Har du nå't bra bantningstips? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Placera blyvikter på strategiska ställen. För att förbättra viktfördelningen och sänka tyngdpunktens läge. F1 stallen kör mycket med detta. De bantar oförtrutet vidare trots att bilen ligger på viktgärnsen bara för att pumpa in ballast på rätt ställe. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Vad är rätt ställe? Under passagerarstolen, för att kompensera för fettsäcken som sitter och styr, eller över höger bakhjul, för att komma ur hårnålen på Mantorp bättre? ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
||||||
Nej, nej, nej, inte alls!!! Visste ni förresten att takluckan till kadetter ökade i vikt från 14 till 19 kg mellan -89 och -90 pga att konstruktionen blev stadigare och mer skrammelfri? Nu har jag alltså 2 luckor till salu (ingen lucka är ju ännu lättare) _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Framför höger bakhjul låter väl bra och så lågt som möjligt! Det beror ju på hur bilen är nu. Vet du vad du har för vikt på respektive hjul? I så fall är det busenkelt att räkna ut en bra placering att starta med och sen testa fram. På banor som går i vänstervarv så skulle det kanske vara idé att ha den mer åt vänster sida, men finns det några såna i sverige? En fördel för dig är att du borrat ur så många plåtar så det blir inga problem att flytta runt fästena för ballasten om du ska prova dig fram till ett optimalt läge! ![]() ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Vikt per hjul, med förare och bensin (VF, HF, VB, HB): 275, 255, 225, 205 kg. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Nämennämennämen, så lätt är det väl inte...lr ![]() om vi tar min passat sport ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Vi betecknar ovanstående massor med mvf mhf mvb och mhb Totalmassan är mtot = 960 kg Tyngdpunktens läge: Xtp och Ytp Vi sätter ett koordinatsystem i höger bakhjuls kontaktpunkt och med x-axeln i färdriktningen och y-axeln åt vänster. Hjulbasen är = a och spårvidden är = b Moment kring y-axeln i origo ger tyngdpunktensläge i x-led: mvf*a + mhf*a = mtot*Xtp Xtp = a/mtot * (mvf+mhf) = 0.552*a I y-led ges av moment kring x-axeln i origo: mvf*b + mvb*b = mtot*Ytp Ytp = b/mtot * (mvf+mvb) = 0.5208*b Vi vill nu införa en blyvikt med massan mbly = 60 kg så att tyngdpunkten centreras till bilens mitt alltså Xtpmod= 0.5a och Ytpmod = 0.5b Massan efter modifieringen mmod= 1020 kg Moment på samma sätt som ovan ger i x-led: mtot*Xtp + mbly*Xbly = mmod*a/2 Xbly = (mmod*a/2 - a *(mvf+mhf))/mbly = (510*a-530*a)/60 = - 1/3*a i y-led mtot*Ytp + mbly*Ybly = mmod*b/2 Ybly = (510*b-500*b)/60 = 1/6*b Så sätt blyklumpen 1/3 hjulbas bakom bakaxeln och 1/6 spårvidd in från höger sidan så får du tyngdpunkten centrerad. Pär: Rätt, vi vill hålla ner masströghetsmomentet. I detta fall gäller det ju att kompromissa men först och främst ska ju massan hållas till ett minimum. Vi vill ju inte gärna lägga på ännu mer ballast för att få den närmare den ursprungliga tyngdpunkten. I detta fall kan det ju även vara bättre att sätta den framför bakaxeln, biasera vikten mot framaxeln och justera bilen efter det för att hålla nere tröghetsmomentet. Något annat jag funderat på det är ju hur masströghetsmomentet kring z egentligen angriper i bilen. Vridpunkten för bilen ligger ju inte i tyngdpunkten utan på projektionen från bakaxeln och framhjulsvinkeln. Så då borde ju bästa placering vara vid bakaxeln ur det perspektivet. Kommentarer? mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Men om man har råd så...... ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Hehe, försöker du påvisa att 911, i synnerhet röda 964:or, har bäst viktfördelning...... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Mjae, det var väl inte så jag menade, allt lägga på mer ballast. Se det såhär. Ponera att vi har en komponent som kan flyttas i bilen för att hitta en bättre total lösning för både bilens tyngdpunkt och masströghetsmoment. Batteriet är ju en sådan komponent. Vi tar 924:an igen som exempel. Den har säg 55% på framhjulen och 45% bak. Kanske lite mer på vänster sida än höger, men det struntar vi i nu. Batteriets orginalplacering är långt fram. Genom att flytta det mycket långt bak i bilen flyttar vi bilens tyngdunkt så bra det går. Men flyttar vi istället in batteriet närmare mitten av bilen så minskar vi bilens masströghetsmoment så mycket det går. Vilket är bäst? Det finns säkert ingen generellt sant svar på den frågan, men det är ju intressant att spåna om. _________________ Pär Hylander |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6862 besök totalt |