Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lättning till absurdum eller viktväktare A la racing.
1, 2, 3   >>
6862 besök totalt
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Lättning till absurdum eller viktväktare A la racing.

Har man inte råd med kolfiber så...

Hade lite alu bitar liggandes så jag filade till ett grenrörsfäste och ett fäste till hastighetsmätargivaren. Viktbesparing 60gr rsp. 14gr. Alla bäckar små. Har man väl börjat så är det svårt att sluta.

Är det fler som lider av lättarsjukan?

_________________
bmw bmwsson
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Esa, det är helt rätt inställning....och spec eftersom du hade materialet liggande så var det gratis..

_________________
Pelle Persson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: Lättning till absurdum eller viktväktare A la racing.

Esa skrev:

Är det fler som lider av lättarsjukan?


Nä, inte jag.

För lättningshålborrade aluminiumgångjärn har väl alla bilar.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Ett av de absolut bästa, nyttigaste och billigaste sättet att minska bilens vikt är att banta själv!
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Elise skrev:
Ett av de absolut bästa, nyttigaste och billigaste sättet att minska bilens vikt är att banta själv!


(Snyft) vet det , längtar tillbaks till mina 100 kg ,just nu 91, men träningen är i full gång thumbs up

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Elise skrev:

Ett av de absolut bästa, nyttigaste och billigaste sättet att minska bilens vikt är att banta själv!


Min bil är 60 kg för lätt (för att åka Modsport). Har du nå't bra bantningstips?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



ice skrev:
Elise skrev:

Ett av de absolut bästa, nyttigaste och billigaste sättet att minska bilens vikt är att banta själv!


Min bil är 60 kg för lätt (för att åka Modsport). Har du nå't bra bantningstips?


Placera blyvikter på strategiska ställen. För att förbättra viktfördelningen och sänka tyngdpunktens läge.

F1 stallen kör mycket med detta. De bantar oförtrutet vidare trots att bilen ligger på viktgärnsen bara för att pumpa in ballast på rätt ställe.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Daniel Bengtsson skrev:

ice skrev:

Min bil är 60 kg för lätt (för att åka Modsport). Har du nå't bra bantningstips?


Placera blyvikter på strategiska ställen. För att förbättra viktfördelningen och sänka tyngdpunktens läge.

F1 stallen kör mycket med detta. De bantar oförtrutet vidare trots att bilen ligger på viktgärnsen bara för att pumpa in ballast på rätt ställe.

mvh
Daniel


Vad är rätt ställe?

Under passagerarstolen, för att kompensera för fettsäcken som sitter och styr,
eller över höger bakhjul, för att komma ur hårnålen på Mantorp bättre?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Esa skrev:


Är det fler som lider av lättarsjukan?


mjooee..
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Re: Lättning till absurdum eller viktväktare A la racing.

Esa skrev:
Är det fler som lider av lättarsjukan?



Nej, nej, nej, inte alls!!!

Visste ni förresten att takluckan till kadetter ökade i vikt från 14 till 19 kg mellan -89 och -90 pga att konstruktionen blev stadigare och mer skrammelfri?

Nu har jag alltså 2 luckor till salu (ingen lucka är ju ännu lättare)

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



ice skrev:
Daniel Bengtsson skrev:

ice skrev:

Min bil är 60 kg för lätt (för att åka Modsport). Har du nå't bra bantningstips?


Placera blyvikter på strategiska ställen. För att förbättra viktfördelningen och sänka tyngdpunktens läge.

F1 stallen kör mycket med detta. De bantar oförtrutet vidare trots att bilen ligger på viktgärnsen bara för att pumpa in ballast på rätt ställe.

mvh
Daniel


Vad är rätt ställe?

Under passagerarstolen, för att kompensera för fettsäcken som sitter och styr,
eller över höger bakhjul, för att komma ur hårnålen på Mantorp bättre?


Framför höger bakhjul låter väl bra och så lågt som möjligt! Det beror ju på hur bilen är nu. Vet du vad du har för vikt på respektive hjul? I så fall är det busenkelt att räkna ut en bra placering att starta med och sen testa fram. På banor som går i vänstervarv så skulle det kanske vara idé att ha den mer åt vänster sida, men finns det några såna i sverige?

En fördel för dig är att du borrat ur så många plåtar så det blir inga problem att flytta runt fästena för ballasten om du ska prova dig fram till ett optimalt läge!

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Daniel Bengtsson skrev:

Framför höger bakhjul låter väl bra och så lågt som möjligt! Det beror ju på hur bilen är nu. Vet du vad du har för vikt på respektive hjul? I så fall är det busenkelt att räkna ut en bra placering att starta med och sen testa fram...


Vikt per hjul, med förare och bensin (VF, HF, VB, HB): 275, 255, 225, 205 kg.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Daniel Bengtsson skrev:

Framför höger bakhjul låter väl bra och så lågt som möjligt! Det beror ju på hur bilen är nu. Vet du vad du har för vikt på respektive hjul? I så fall är det busenkelt att räkna ut en bra placering att starta med och sen testa fram.


Nämennämennämen, så lätt är det väl inte...lr

om vi tar min passat sport som exempel. Rätt tung motor långt fram, rätt tung växellåda långt bak. Rätt ok lastfördelning fram/bak, tror 55/45 eller något sådant. Om jag ska flytta vikt från framändan och bakåt, ska jag då sätta det bakom bakhjulen för att förbättre lastfördelning eller ska jag sätta den mellan fram och bakhjul för att minska tröghetsmomentet? Ett exempel är ju batteriet, på min sitter det bakom höger bakhjul. På FSN's bil sitter det bakom passagerarstolen (orginal framför torpedväggen på höger sida)

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



ice skrev:

Vikt per hjul, med förare och bensin (VF, HF, VB, HB): 275, 255, 225, 205 kg.


Vi betecknar ovanstående massor med mvf mhf mvb och mhb
Totalmassan är mtot = 960 kg
Tyngdpunktens läge: Xtp och Ytp

Vi sätter ett koordinatsystem i höger bakhjuls kontaktpunkt och med x-axeln i färdriktningen och y-axeln åt vänster.

Hjulbasen är = a och spårvidden är = b

Moment kring y-axeln i origo ger tyngdpunktensläge i x-led:

mvf*a + mhf*a = mtot*Xtp

Xtp = a/mtot * (mvf+mhf) = 0.552*a

I y-led ges av moment kring x-axeln i origo:

mvf*b + mvb*b = mtot*Ytp

Ytp = b/mtot * (mvf+mvb) = 0.5208*b

Vi vill nu införa en blyvikt med massan mbly = 60 kg så att tyngdpunkten centreras till bilens mitt alltså Xtpmod= 0.5a och Ytpmod = 0.5b

Massan efter modifieringen mmod= 1020 kg

Moment på samma sätt som ovan ger i x-led:

mtot*Xtp + mbly*Xbly = mmod*a/2

Xbly = (mmod*a/2 - a *(mvf+mhf))/mbly = (510*a-530*a)/60 = - 1/3*a

i y-led

mtot*Ytp + mbly*Ybly = mmod*b/2

Ybly = (510*b-500*b)/60 = 1/6*b

Så sätt blyklumpen 1/3 hjulbas bakom bakaxeln och 1/6 spårvidd in från höger sidan så får du tyngdpunkten centrerad.

Pär: Rätt, vi vill hålla ner masströghetsmomentet. I detta fall gäller det ju att kompromissa men först och främst ska ju massan hållas till ett minimum. Vi vill ju inte gärna lägga på ännu mer ballast för att få den närmare den ursprungliga tyngdpunkten. I detta fall kan det ju även vara bättre att sätta den framför bakaxeln, biasera vikten mot framaxeln och justera bilen efter det för att hålla nere tröghetsmomentet.

Något annat jag funderat på det är ju hur masströghetsmomentet kring z egentligen angriper i bilen. Vridpunkten för bilen ligger ju inte i tyngdpunkten utan på projektionen från bakaxeln och framhjulsvinkeln. Så då borde ju bästa placering vara vid bakaxeln ur det perspektivet. Kommentarer?

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42370

Forumägare
Forumägare

Daniel:



Hehe!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Re: Lättning till absurdum eller viktväktare A la racing.

Peter, har du för mycket rör i din bil?

_________________
bmw bmwsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5863



Re: Lättning till absurdum eller viktväktare A la racing.

Esa skrev:
Har man inte råd med kolfiber så...

Hade lite alu bitar liggandes så jag filade till ett grenrörsfäste och ett fäste till hastighetsmätargivaren. Viktbesparing 60gr rsp. 14gr. Alla bäckar små. Har man väl börjat så är det svårt att sluta.

Är det fler som lider av lättarsjukan?


Men om man har råd så......


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Daniel Bengtsson skrev:
Något annat jag funderat på det är ju hur masströghetsmomentet kring z egentligen angriper i bilen. Vridpunkten för bilen ligger ju inte i tyngdpunkten utan på projektionen från bakaxeln och framhjulsvinkeln. Så då borde ju bästa placering vara vid bakaxeln ur det perspektivet. Kommentarer?

mvh
Daniel


Hehe, försöker du påvisa att 911, i synnerhet röda 964:or, har bäst viktfördelning......

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Daniel Bengtsson skrev:


Pär: Rätt, vi vill hålla ner masströghetsmomentet. I detta fall gäller det ju att kompromissa men först och främst ska ju massan hållas till ett minimum. Vi vill ju inte gärna lägga på ännu mer ballast för att få den närmare den ursprungliga tyngdpunkten. I detta fall kan det ju även vara bättre att sätta den framför bakaxeln, biasera vikten mot framaxeln och justera bilen efter det för att hålla nere tröghetsmomentet.
mvh
Daniel


Mjae, det var väl inte så jag menade, allt lägga på mer ballast.

Se det såhär. Ponera att vi har en komponent som kan flyttas i bilen för att hitta en bättre total lösning för både bilens tyngdpunkt och masströghetsmoment. Batteriet är ju en sådan komponent.

Vi tar 924:an igen som exempel. Den har säg 55% på framhjulen och 45% bak. Kanske lite mer på vänster sida än höger, men det struntar vi i nu. Batteriets orginalplacering är långt fram. Genom att flytta det mycket långt bak i bilen flyttar vi bilens tyngdunkt så bra det går. Men flyttar vi istället in batteriet närmare mitten av bilen så minskar vi bilens masströghetsmoment så mycket det går. Vilket är bäst?

Det finns säkert ingen generellt sant svar på den frågan, men det är ju intressant att spåna om.

_________________
Pär Hylander
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Re: Lättning till absurdum eller viktväktare A la racing.

Esa skrev:

Är det fler som lider av lättarsjukan?


Sjuka?? hur menar du nu då??


_________________
Karl Brag
Citera
Allmänt banåkaforum
Lättning till absurdum eller viktväktare A la racing.
1, 2, 3   >>
6862 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande