Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Micros racingskivor???
2410 besök totalt
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Micros racingskivor???

Nån som har testat Micro's racingskivor?? De är hålborrade och slitsade, tror tillverkaren är Guttman (lr ngt), kostar runt 500:- st. Är dom vettiga lr är det bara show?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Tyvärr inte svar på din fråga.... men just nu har jag Brembos "billighetsskivor" fram. Finns hos Mekonomen för mycket vettiga priser IMo. Inte borrade eller slitsade men bra slitsning kan ju Rolle fixa för en vettig peng :-)

Norrtälje
Här sen Mar 2003

Magnus Thomé skrev:
Tyvärr inte svar på din fråga.... men just nu har jag Brembos "billighetsskivor" fram. Finns hos Mekonomen för mycket vettiga priser IMo. Inte borrade eller slitsade men det kan ju Rolle fixa för en vettig peng :-)

Finns det till de flesta märken o modeller eller?
Vad är det för prisbild? (ska byta på min glass ätar bil)

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Magnus Thomé skrev:
Tyvärr inte svar på din fråga.... men just nu har jag Brembos "billighetsskivor" fram. Finns hos Mekonomen för mycket vettiga priser IMo. Inte borrade eller slitsade men det kan ju Rolle fixa för en vettig peng :-)

Mekonomen säljer Brembo Max:

http://am.brembo.com/ENG/brembo_max_sx.asp#

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Åh fan. De jag har är "ofärgade" och inge slits eller hål....

Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag har oxo Mekonomens Brembo-skivor. Kartongen är inte så röd och det står inte "Max" på på något sätt. Ej heller färgade eller svarta. Har lådan ute i garaget, kan gå och titta innan jag går till jobbet imorgon. Dock blev de lite warpade ganska direkt, men jag tror det var att jag glömde bort att bädda in grejorna när det vart nytt (de sitter på "bruks"-bilen)

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Tyvärr inte svar på din fråga.... men just nu har jag Brembos "billighetsskivor" fram. Finns hos Mekonomen för mycket vettiga priser IMo. Inte borrade eller slitsade men bra slitsning kan ju Rolle fixa för en vettig peng :-)

och eftersom du inte sa ngt om funktionen så antar jag att du är nöjd med dom?

Jönköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Nu när vi ändå har Mekonomen på läppen, dom säljer väl nå racebelägg oxå? textar lr vad dom heter? Nån som har testat?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Har kört med dom på Emmaboda (Superstage) och Kinnekulle (och på gatan förstås) och så långt har de funkat ypperligt med Performance frictionbeläggen! Kinnekulle är iof väldigt snäll på bromsarna...

Göteborg
Här sen Nov 2002

Nån som vet var man kan köpa Brebo oro skivor?

BMW 330i -05
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Lite skämmigt att säga men jag har kört med dom på saaben och dom funkar!!

Dom slår sig lite när man är 5 pers i bilen på väg hem från Roskilde och bromsar från 200km/h men dom rättar sig när dom svalnar, så om man ska svinköra på bana med hårda belägg och inte har något emot att dom kanske blir lite skeva när dom blir varma så är det helt OK för pengarna...

Fick aldrig bromsfade med dom ...men körde inte så hårt heller.

Borås
Här sen Jan 2003

Carl Rydqvist kan ordna Brembo-skivor (röda kartongen) och
Ferodo-belägg (inkl. racing) för dem som önskar. Kan ju vara bra med
tanke på att Rejsa.nu-medlemmar har rabatt hos honom

Brembo Max (fabriks-slitsat för standardbilar) finns än så länge till
ett begränsat antal bilar, t.ex inte till min E30 .

Brembo kommer med riktiga skivor (borrat alt. slitsat) och även
kompletta kit med ok för eftermontering av tokar som oss här
på forumet, tidsplan för säljstart i Europa är dock inte klart ännu.

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003

Beställde oem skivor till min lotus för bana på Mekonomen( Brembo OEM). Ville slitsa dessa skivor med upptäckte då att brembos usla gjutningsmetod har tvingat dom att balansera skivorna, dvs fräsa bort en bit imellan tryckytorna på skivan. Pga detta gick inte dessa skivor att slitsa( för litet matrial kvar som skulle spricka). Tänk på det om ni köper oem skivor och vill slitsa. Det blev Toyota orginal istället som Rolle för ta hand om, mkt bättre kvalitet och en femtilapp billigare / skiva.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Brembo oro serien har hål, vet inte om de är gjutna eller borrade dock

BMW 330i -05
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Mitt tips till Er ang skivor är att hellre välja en slitsad (med relativt få slitsar) före en hålborrad skiva oavsett om hålen är borrade eller gjutna (sett ur prestandasynpunkt). En hålborrad skiva kommer alltid att få sprickbildningar kring hålen förr eller senare (förr om bilen används på bana). Är hålen gjutna så dröjer det dock ofta lite längre innan sprickorna börjar växa. Tittar man på utvecklingen inom racing så väljer numera allt fler team slitsade skivor före hålborrade.
Då undrar kanske någon varför Porsche har hålade skivor. Jag tror att huvudanledningen beror på att Porsche's skivor är relativt stora för att vara av konventionell modell (med skiva och nav i ett stycke) och de har därmed stor massa. Hålborrningen minskar den ofjädrade vikten (dessutom finns det nog ekonomiska aspekter såsom reservdelshållning). Att man historiskt har hålborrat skivor berodde (förutom viktreducering) på att beläggen som bl.a. innehöll asbest genererade endel gaser, vilket dagens belägg inte gör i samma utsträckning (självklart beroende på beläggtyp).

För att ytterligare förbättra en skivas egenskaper kan man kyla ner den till cryo-temperaturer (ca -150gr C) för att omvandla restausteniten till hårdare martensit och därmed få längre livslängd och högre motstånd mot sprickbildningar och skevhet. Passar på att göra lite 'smygreklam' här att PEAN Sweden numera är första företaget som kan göra detta i Sverige.

Det blev visst ett långt utlägg och det hade egentligen inte så mkt med Micro's 'raceskivor' att göra, men nån kanske finner det intressant.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Kallerman skrev:
. Dock blev de lite warpade ganska direkt, men jag tror det var att jag glömde bort att bädda in grejorna när det vart nytt (de sitter på "bruks"-bilen)

Hur ska man köra in skivor? Eller menar du beläggen?

Laholm
Här sen Nov 2002

Stacke skrev:
För att ytterligare förbättra en skivas egenskaper kan man kyla ner den till cryo-temperaturer (ca -150gr C) för att omvandla restausteniten till hårdare martensit och därmed få längre livslängd och högre motstånd mot sprickbildningar och skevhet. Passar på att göra lite 'smygreklam' här att PEAN Sweden numera är första företaget som kan göra detta i Sverige.

Aha! Det här var ju kanonintressant att du fått tag i infon om mekanismen i cryo-behandlignen thumbs up

Att det överhuvudtaget kan hända något i stålet vid så låg temp är för mig helt obegripligt, men det är intressant!

Jag har kanske ställt denna frågan innan (men jag minns itne svaret). Är denna kylbandling slutfasen på en värmebandling eller körs kylningen separat?

Stockholm
Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:
Aha! Det här var ju kanonintressant att du fått tag i infon om mekanismen i cryo-behandlignen thumbs up

Att det överhuvudtaget kan hända något i stålet vid så låg temp är för mig helt obegripligt, men det är intressant!

Jag har kanske ställt denna frågan innan (men jag minns itne svaret). Är denna kylbandling slutfasen på en värmebandling eller körs kylningen separat?

Det funkar faktiskt. Vi gick igenom detta på en labb i konstruktionsmaterial i dag på skolan. Nerkylning med flytande luft (eller annat) till -196C gör man efter att man har kylt ner metallen till rumstemperatur. Sen efter kylningen kan man anlöpa metallen för att ytterligare förbättre egenskaperna.

Detta gör man för att minska restausteniten. Restaustenit gör materialet sprött då materialet lätt spricker vid spetsarna på martensitskivorna. Dessutom är martensit mycket hållbarare än austenit.

Att det kan hända saker vid så låga temperaturer är lite märkligt tycker jag med (Fast materiallära är inte så logiskt, metaller beter sig lite skummt ). Jag glömde att fråga om varför det funkade vid låga temperaturer men det funkar uppenbarligen (iaf i teorins underbara värd). Sen om det funkar i praktiken på en bromsskiva vet jag inte. Frågan är hur bra skivorna är från fabriken? Det är fullt möjligt för fabriken att göra på samma sätt men det är nog troligt att dom avstår p.g.a. kostnaden.

Ska nog undersöka det här lite mera när jag kommer tillbaka ifrån fjällen. Kul att man kan ha nytta av saker man lär sig i skolan.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Tror inte Stacke skulle släppa alltför mycket av själva processen eftersom de nu är de enda i Sverige som utför det...
Skivor skall man väl absolut köra in? värma upp hela skivan långsamt för att utjämna spännningar kan jag tänka mig?

Själv hade jag tänkt byta mina slitsade skivor mot orginal släta eller eventuellt Red-Dot 6 slitsar. Beror lite på priset såklart, har för mig att de kostar lika mycket och i så fall blir det Red-Dot...

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Micros racingskivor???

Micke Eriksson skrev:
Nån som har testat Micro's racingskivor?? De är hålborrade och slitsade, tror tillverkaren är Guttman (lr ngt), kostar runt 500:- st. Är dom vettiga lr är det bara show?

Är det lika som för ~ 4 år sedan passar de inte ens som pynt i Julgranen!

Då hade de borrat rakt ner i mellanväggarna (vissa av hålen) på sina ventilerade. Mycket oseriösa. Såg inte ens bra ut...

Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Cryo

Pär: Behandlingen inleds med nedkylning och därefter en värmebehandling.

Citera
Allmänt banåkaforum
Micros racingskivor???
2410 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande