Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2410 besök totalt |
Micros racingskivor???
Nån som har testat Micro's racingskivor?? De är hålborrade och slitsade, tror tillverkaren är Guttman (lr ngt), kostar runt 500:- st. Är dom vettiga lr är det bara show? ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Tyvärr inte svar på din fråga.... men just nu har jag Brembos "billighetsskivor" fram. Finns hos Mekonomen för mycket vettiga priser IMo. Inte borrade eller slitsade men bra slitsning kan ju Rolle fixa för en vettig peng :-)
_________________ ![]() |
||
Finns det till de flesta märken o modeller eller? Vad är det för prisbild? (ska byta på min glass ätar bil) ![]() _________________ Varför köra nytt när det finns gammalt ![]() |
||
Mekonomen säljer Brembo Max: http://am.brembo.com/ENG/brembo_max_ _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Jag har oxo Mekonomens Brembo-skivor. Kartongen är inte så röd och det står inte "Max" på på något sätt. Ej heller färgade eller svarta. Har lådan ute i garaget, kan gå och titta innan jag går till jobbet imorgon. Dock blev de lite warpade ganska direkt, men jag tror det var att jag glömde bort att bädda in grejorna när det vart nytt
![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
och eftersom du inte sa ngt om funktionen så antar jag att du är nöjd med dom? ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Har kört med dom på Emmaboda (Superstage) och Kinnekulle (och på gatan förstås) och så långt har de funkat ypperligt med Performance frictionbeläggen! Kinnekulle är iof väldigt snäll på bromsarna...
_________________ ![]() |
||
Lite skämmigt att säga men jag har kört med dom på saaben och dom funkar!!
![]() Dom slår sig lite när man är 5 pers i bilen på väg hem från Roskilde och bromsar från 200km/h men dom rättar sig när dom svalnar, så om man ska svinköra på bana med hårda belägg och inte har något emot att dom kanske blir lite skeva när dom blir varma så är det helt OK för pengarna... Fick aldrig bromsfade med dom ...men körde inte så hårt heller. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Carl Rydqvist kan ordna Brembo-skivor (röda kartongen) och
Ferodo-belägg (inkl. racing) för dem som önskar. Kan ju vara bra med tanke på att Rejsa.nu-medlemmar har rabatt hos honom ![]() Brembo Max (fabriks-slitsat för standardbilar) finns än så länge till ett begränsat antal bilar, t.ex inte till min E30 ![]() Brembo kommer med riktiga skivor (borrat alt. slitsat) och även kompletta kit med ok för eftermontering av tokar som oss här på forumet, tidsplan för säljstart i Europa är dock inte klart ännu. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Beställde oem skivor till min lotus för bana på Mekonomen( Brembo OEM). Ville slitsa dessa skivor med upptäckte då att brembos usla gjutningsmetod har tvingat dom att balansera skivorna, dvs fräsa bort en bit imellan tryckytorna på skivan. Pga detta gick inte dessa skivor att slitsa( för litet matrial kvar som skulle spricka). Tänk på det om ni köper oem skivor och vill slitsa. Det blev Toyota orginal istället som Rolle för ta hand om, mkt bättre kvalitet och en femtilapp billigare / skiva.
_________________ Joakim Adolfson |
||
Mitt tips till Er ang skivor är att hellre välja en slitsad (med relativt få slitsar) före en hålborrad skiva oavsett om hålen är borrade eller gjutna (sett ur prestandasynpunkt). En hålborrad skiva kommer alltid att få sprickbildningar kring hålen förr eller senare (förr om bilen används på bana).
![]() Då undrar kanske någon varför Porsche har hålade skivor. Jag tror att huvudanledningen beror på att Porsche's skivor är relativt stora för att vara av konventionell modell (med skiva och nav i ett stycke) och de har därmed stor massa. Hålborrningen minskar den ofjädrade vikten (dessutom finns det nog ekonomiska aspekter såsom reservdelshållning). Att man historiskt har hålborrat skivor berodde (förutom viktreducering) på att beläggen som bl.a. innehöll asbest genererade endel gaser, vilket dagens belägg inte gör i samma utsträckning (självklart beroende på beläggtyp). För att ytterligare förbättra en skivas egenskaper kan man kyla ner den till cryo-temperaturer (ca -150gr C) för att omvandla restausteniten till hårdare martensit och därmed få längre livslängd och högre motstånd mot sprickbildningar och skevhet. Passar på att göra lite 'smygreklam' här att PEAN Sweden numera är första företaget som kan göra detta i Sverige. Det blev visst ett långt utlägg och det hade egentligen inte så mkt med Micro's 'raceskivor' att göra, men nån kanske finner det intressant. ![]() _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
Hur ska man köra in skivor? Eller menar du beläggen? _________________ Pär Hylander |
||
Aha! Det här var ju kanonintressant att du fått tag i infon om mekanismen i cryo-behandlignen ![]() Att det överhuvudtaget kan hända något i stålet vid så låg temp är för mig helt obegripligt, men det är intressant! Jag har kanske ställt denna frågan innan (men jag minns itne svaret). Är denna kylbandling slutfasen på en värmebandling eller körs kylningen separat? _________________ Pär Hylander |
||
Det funkar faktiskt. Vi gick igenom detta på en labb i konstruktionsmaterial i dag på skolan. Nerkylning med flytande luft (eller annat) till -196C gör man efter att man har kylt ner metallen till rumstemperatur. Sen efter kylningen kan man anlöpa metallen för att ytterligare förbättre egenskaperna. Detta gör man för att minska restausteniten. Restaustenit gör materialet sprött då materialet lätt spricker vid spetsarna på martensitskivorna. Dessutom är martensit mycket hållbarare än austenit. Att det kan hända saker vid så låga temperaturer är lite märkligt tycker jag med (Fast materiallära är inte så logiskt, metaller beter sig lite skummt ![]() Ska nog undersöka det här lite mera när jag kommer tillbaka ifrån fjällen. Kul att man kan ha nytta av saker man lär sig i skolan. ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Tror inte Stacke skulle släppa alltför mycket av själva processen eftersom de nu är de enda i Sverige som utför det...
![]() Skivor skall man väl absolut köra in? värma upp hela skivan långsamt för att utjämna spännningar kan jag tänka mig? Själv hade jag tänkt byta mina slitsade skivor mot orginal släta eller eventuellt Red-Dot 6 slitsar. Beror lite på priset såklart, har för mig att de kostar lika mycket och i så fall blir det Red-Dot... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Re: Micros racingskivor???
Är det lika som för ~ 4 år sedan passar de inte ens som pynt i Julgranen! Då hade de borrat rakt ner i mellanväggarna (vissa av hålen) på sina ventilerade. Mycket oseriösa. Såg inte ens bra ut... _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2410 besök totalt |