Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (3746 totalt) |
Rutlim i orginalbussningar, lägesrapport
Har nu låtit en glasmästare fylla mina silentblock med rutlim. De förbehandlade först med någon sorts primer så att det skulle betta bra. Kostade en hundring allt som allt. Riktigt rutlim hos en glasmästare är visst lite annorlunda jfrt med typ latexfog och likn. Hettas upp till 80OC innan det appliceras och när det härdat blir det en hård gummimassa, typ tennissko-sula. Mao precis vad som behövs i en bussning ![]() Kostar ca 300:- för en patron om man vill köpa och göra själv. Härdar bäst i varm och fuktig miljö. Nackdelen är att detta tar lång tid. Han beräknade ca 1-2 veckor för mina bussningar i (kall) utemiljö. Var visst inte första gången detta var aktuellt för denna glasmästare, hade en anställd som gjort växellåds-fästen till en jänkare med detta material ![]() Imorgon skall bussningarna dit, så det blir till att köra försiktigt den närmsta tiden ![]() Får väl återkomma med rapport när härdningsprocess är klar. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Vad är ett silentblock?
Kan vi få se lite bilder på vad som är gjort...? *nyfiken och frågvis* ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Sorry!
Silentblock är BMW-språk för bussningarna i bakvagnsbalken ![]() Lite för insnöad ibland.... Tyvärr har jag ingen digitalkamera, och bussningarna blir "osynliga" imorrn-bitti, så det är nog kört. I korthet är det så att de flesta standardbussningar inte är helfyllda med gummimassa, för att ge bättre komfort (på bekostnad av styvhet). Detta är man ju för banbruk helt ointresserad av. I gengäld är en standardbussning i regel mycket billigare än en Grupp N eller poly- urethan-bussning. Här kommer experimentstadiet in i bilden. På tips av Andreas (AL) fyller jag nu upp hålrummen i bussningarna med gummimassa. Förhoppningsvis får jag en bussning någonstans i närheten av Gr. N-skick. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Aaah, ok, nu förstår jag lite bättre.
Tänkte om det var nånting jag kunde applicera på min Scirocco. Den har juh varit avställd sen -92 så nya bussningar lär behövas. Fast dom bussningarna är juh av lite mer konventionell typ. Får väl kika på polyuretan bussningar av nåt slag. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Nu var det min tur att undra Magnus.
Que ![]() En bussning är väl nästan alltid omsluten av någon form av hylsa - antingen fästet i bilen eller på bussningen i sig själv? Hur får man dit slangklämma? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Rutlim i orginalbussningar, lägesrapport
Jag har också fyllt mina motorkuddar. Jag använde urethanlim. Grupp-N ska vara 20% hårdare än original men mina blev mycket hårdare än så. Med förvånansvärt lite vibbrationer, precis lagom. _________________ bmw bmwsson |
||
Har inte provat tricket , men till min 02a , köpte jag bussningar på Volvo , dom höll , mät upp bussningarna och gå en choppingrunda bakom disken _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (3746 totalt) |