| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Vem är snabbast ? - Porsche, Yamaha r1 eller ett jaktplan
|
2045 besök totalt |
|
Vem är snabbast ? - Porsche, Yamaha r1 eller ett jaktplan
http://stunt.neo.free.fr/porscheR1av _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Fränt, men samtliga ekipage tycker jag borde ha varit tvungna att bromsa ner till stillastående innan banan tog slut....
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Vaffö då då???? Bara för att moppe och folkaföraren inte förstått vitsen med variabel down/up force??
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
På den långa banan skulle ett modernt svensktillverkat flygplan klarat av den utmaningen
_________________ /Kristian Elisson |
||||
Även ett gammalt svensktillverkat flygplan skulle nog klara av det... ;-) (tänker på 37 Viggen) _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Tänkte samma sak..
En R1a toppar ju rätt friskt och han blev ju omblåst av Porschen som ingenting... Borde inte hojen toppa runt 270-280, och ändå kommer Porschen som ett skott (=350kmt??) Nej, något står inte rätt till..
_________________ Mårten Kluck |
||||
|
Undrar hur lång banan är? 2-2,5 km?
Absolut toppfart är inte helt säkert att vare sig moppen eller bubblan hinner upp i. Luftmotståndet hos dessa två tingestar är väl inte helt optimalt? Har en gång för många år sedan rejsat en FF1600 mot en AJ 37 Viggen på en 2 km bana. Samma effekt: FF:en var bra långt före ungefär halva banan, men i slutet så kom Viggen förbi, strax innan den var tvungen att ge en aning höjdroder. Har för mig att Tigan var växlad för drygt 220 km/h då. De teoretiska toppfarter som både bil och MC industrisn marknadsförare omger sig med, är väl annars påfallande ofta just teoretiska.... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
En hoj av den kalibern gör 0-220 på ungefär 10 s men accelerationskurvan planar ut väldeliga på slutet och den absoluta toppfarten är inte sådär hiskeligt hög, 270 km/h kanske. Ett högt "luftmotstånd genom vikt/effekt"-förhållande alltså. Om banan är över 1 km lång förvånar det mig inte ett dugg att bilen kör ikapp så småningom, även om det är en "vanlig" 911 Turbo eller liknande.
Men visst kunde hojföraren ha suttit lite bättre. Bara genom att sätta sig upp i fartvinden kan man vid inbromsning öka retardationen i hög fart med någonstans kring 0.5 G. _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||
|
Erfarenheten säger mig att det där stämmer ganska bra. Under 200 drar hojen förbi, men en bra bit ör 200 är det ingen idé att försöka hänga av Porsche turbos...
Flygplan har jag dock inte dragit med. Som sagt är det väll effekt/vikt kontra effekt/luftmotstånd som gör sig påmint! En rolig detalj (iaf detalj för vissa) är priserna på dessa tingestar. I princip är bilen tio gånger så dyr som hojen, och det förvånar mig inte om planet är ytterligare tio gånger dyrare! Med tanke på det kanske jag skulle fortsatt med hoj! _________________ Martin Engström |
||||
![]() |
Bilder o videos
Vem är snabbast ? - Porsche, Yamaha r1 eller ett jaktplan
|
2045 besök totalt |

