Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1377 besök totalt |
Hjulvinklar Porsche 968
Gjorde just DIY varianten av hjulvinkelmätning på 968an. Fram Toe 0 Camber 0 Bak Toe in 3-4mm Camber ca 1° ska det vara så här? Alla andra bakhjulsdrivna bilar jag ägt har haft ca 1 grad camber fram, minst, och ca 2 grader bak? Hur lätt är det att ställa på den här bilen? Den har ju McPeston fram. Har sett andra 968or med "camber-plattor" där övre stötdämpartornet är fram, men den här har ju bara std grejor. Jag upplever att bilen har ganska dålig "turn-in" i låga hastigheter (man får snurra på ratten som attans), men helt ok i höga (120+). Balansen känns helt ok, understyr givetvis vid gränsen, men det är ju så jag vill ha det ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Tror jag har nått liknande på min, något mindre bak dock. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Jag tror att det skall vara någonstand mellan 0,5 och 1 grad standard och inte så mycket toe in bak för att vara standard vinklar.
Jag har 2,5 grader fram och 2 grader bak men runt 1,5 borde vara lagom om du kör mycket på gata. Fram är det enkelt att ställa, bara att lossa dom två skruvar som håller fjäderbenet på plats men det är värre bak så där kanske Per eller någon kan fylla i _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||
OK, så om man satsar på kanske 1 grad camber fram och kanske 1,5 bak är en bra rimlig kompromiss?
Fram är övre lagringen fast (detta är ingen CS ) så man måste väl justera undertill då vid inre lagringen av bärarmen? Jag tror det lutar åt att låta en firma göra fyrhjulsinställning. Tack för hjälpen so far! _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Fram är ju som nämnts inga som helst konstigheter, som många andra bilar.
Bak är däremot rätt speciellt, camber och toejusteringen påverkar varanda en väldans massa, man kan bli gråhårig innan man får en känsla för hur man ska skruva. Jag hade inte lämnat till en vanlig gummiverkstad, för risken att man får tillbaka bilen med ett påstående i stil "bakvagnen går inte att justera, den är antagligen krockad" är rätt stor. Lämna isf till ngn firma som är vana vid 924/944/968 eller gamla 911:an (upp till -89) för det är samma princip på dom. När man justerar bak så påverkas oxo cornerweight.... Fast har du orginal stavar som ju är rätt mjuka så gör det nog inte så mycket. _________________ Pär Hylander |
||
Känner igen resenemanget med bakvagnen men tror att det är lättja då toe blir åt h.....e när camber är ok och tvärt om.
En halv grad mer camber (negativ) fram än bak tycker jag. För bana kanske mellan -2 till -2,5 fram och -1,5 till -2 bak. Lite toe out fram och noll eller lite in bak. Finns säkert andra som har helt andra idéer........
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1377 besök totalt |