Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjulvinklar Porsche 968
1377 besök totalt
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
Hjulvinklar Porsche 968

Gjorde just DIY varianten av hjulvinkelmätning på 968an.

Fram
Toe 0
Camber 0

Bak
Toe in 3-4mm
Camber ca 1°

ska det vara så här? Alla andra bakhjulsdrivna bilar jag ägt har haft ca 1 grad camber fram, minst, och ca 2 grader bak?

Hur lätt är det att ställa på den här bilen? Den har ju McPeston fram. Har sett andra 968or med "camber-plattor" där övre stötdämpartornet är fram, men den här har ju bara std grejor.

Jag upplever att bilen har ganska dålig "turn-in" i låga hastigheter (man får snurra på ratten som attans), men helt ok i höga (120+). Balansen känns helt ok, understyr givetvis vid gränsen, men det är ju så jag vill ha det

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Jim Profit
STHLM
Här sen Nov 2003
Inlägg: 179



Jag hade negativa cambervinklar på 1,5 grader på min 968, det fungerade bra både på gata och bana.

_________________
Jimmy Pedersen
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Jim Profit skrev:
Jag hade negativa cambervinklar på 1,5 grader på min 968, det fungerade bra både på gata och bana.


Tror jag har nått liknande på min, något mindre bak dock.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Jag tror att det skall vara någonstand mellan 0,5 och 1 grad standard och inte så mycket toe in bak för att vara standard vinklar.

Jag har 2,5 grader fram och 2 grader bak men runt 1,5 borde vara lagom om du kör mycket på gata.

Fram är det enkelt att ställa, bara att lossa dom två skruvar som håller fjäderbenet på plats men det är värre bak så där kanske Per eller någon kan fylla i

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
OK, så om man satsar på kanske 1 grad camber fram och kanske 1,5 bak är en bra rimlig kompromiss?

Fram är övre lagringen fast (detta är ingen CS ) så man måste väl justera undertill då vid inre lagringen av bärarmen?

Jag tror det lutar åt att låta en firma göra fyrhjulsinställning.

Tack för hjälpen so far!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Fram är ju som nämnts inga som helst konstigheter, som många andra bilar.

Bak är däremot rätt speciellt, camber och toejusteringen påverkar varanda en väldans massa, man kan bli gråhårig innan man får en känsla för hur man ska skruva. Jag hade inte lämnat till en vanlig gummiverkstad, för risken att man får tillbaka bilen med ett påstående i stil "bakvagnen går inte att justera, den är antagligen krockad" är rätt stor. Lämna isf till ngn firma som är vana vid 924/944/968 eller gamla 911:an (upp till -89) för det är samma princip på dom. När man justerar bak så påverkas oxo cornerweight.... Fast har du orginal stavar som ju är rätt mjuka så gör det nog inte så mycket.

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Känner igen resenemanget med bakvagnen men tror att det är lättja då toe blir åt h.....e när camber är ok och tvärt om.

En halv grad mer camber (negativ) fram än bak tycker jag. För bana kanske mellan -2 till -2,5 fram och -1,5 till -2 bak. Lite toe out fram och noll eller lite in bak. Finns säkert andra som har helt andra idéer........


Pär Hylander skrev:
Fram är ju som nämnts inga som helst konstigheter, som många andra bilar.

Bak är däremot rätt speciellt, camber och toejusteringen påverkar varanda en väldans massa, man kan bli gråhårig innan man får en känsla för hur man ska skruva. Jag hade inte lämnat till en vanlig gummiverkstad, för risken att man får tillbaka bilen med ett påstående i stil "bakvagnen går inte att justera, den är antagligen krockad" är rätt stor. Lämna isf till ngn firma som är vana vid 924/944/968 eller gamla 911:an (upp till -89) för det är samma princip på dom. När man justerar bak så påverkas oxo cornerweight.... Fast har du orginal stavar som ju är rätt mjuka så gör det nog inte så mycket.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Tommie
Sthlm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 38



Vem är vass på 4wd bilar, när de kommer till lite clubsport åkande mm, helst runt stockholm.
Skulle vilja kolla upp min inställning.

Mvh
Tommie

_________________
Tommie Blomqvist
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjulvinklar Porsche 968
1377 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande