Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp: Hur få bort rost..
2 besök senaste veckan (9899 totalt)
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Har nu börjat med min kommande banbil men efter som den stått ett tag har det börjat rosta där tidigare ägare slipat bort lacken.
Jag testade idag att slipa bort rosten med slippapper och det gick rätt bra.

Men hur ska jag få bort porerna
Lackar jag på detta så kommer väl rosten tillbaka.
Ska ja ta nått grövre å slipa med å sen tennspackla?
Vad har ni för tips?

Här några bilder på renslipad plåt med rost porer.

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Citronsyra är inte dumt. thumbs up

Leksand
Här sen Jan 2003

Trådstartare
ok Citronsyra har jag alldrig testat.

Ja funderar annars att testa en Scotch brite-trissa eller ev blästra.

Edit: Citronsyra kan man handla i färgaffären eller?

Halmstad
Här sen Okt 2004

punktblästra?

eller är det en större yta? svårt att få en uppfattning om hur mycket det är på bilderna...

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
rgx
Göteborg
Här sen Apr 2004

Man kan använda sk rostätare, som är det samma som fosforsyra (myrsyra). Gör man det noggrant kommer rosten inte tillbaka.

Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

rgx skrev:
Man kan använda sk rostätare, som är det samma som fosforsyra (myrsyra). Gör man det noggrant kommer rosten inte tillbaka.

Man kan även använda teknisk saltsyra på 30%, dock är den mer agressiv än fosforsyra och kan behöva neutraliseras med en bas som soda av något slag!

Citera
NFSPEED
Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005

Det bästa e att du tar en pungtbläster om det inte e för stora ytor sen thiner tvättar du stället som e blästrat
sen läger du på en syragrund som du köper hos en billackerare el nån som säljer riktiga lacker
gör du på detta sätt så kommer inte rosten tillbaka .
Mvh AFFE

Lidköping
Här sen Nov 2002

Thullen skrev:
Edit: Citronsyra kan man handla i färgaffären eller?

Annars kan du köpa citronsyra på ICA när du ändå är där och handlar dina 10 paket nudlar.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Dem som säljer Alcro har citronsyra som lagervara

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Vad skall man göra för att få det där riktigt snyggt sen, utan att betala en lackerare? Räcker det med orginalfärg och någon billig lackspruta?
Citera
NFSPEED
Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005

Sen spacklar du å slipar som vanligt sen lägger du på vanlig grund färg lacka med riktig 2 komp lack å ska man man vara riktigt seriös
så lägger man en slipgrund i mellan spacklet å färgen obs inget sprut spackel alias hagman el liknande
för då får du bara en massa blåsor om 1el 2 år . Angående fårger så e det väl så att den vanliga 2k färgen
e på väg bort å ersätts med vatten baserade färger vilket innebär problem för oss hemma lackare
då den måste klarlackas å brännas i ugn i ca 80 gr :Miljö medvetenhet i all ära men i bland krånglar den till det för oss amatörer som inte vill el har råd att lämna bort lackjobb Kom på en grej tiil angående spackel ett tips som jag fick av min billackerare
Köp Biltemas zinkspackel funkar kalas bra desutom billigt det har en fördel jämfört me många andra det innehåller en grundfärg Många grejer blir det men vill man ha ett bra resulltat så blir det tyvär så å fuskar man så får man bita i det sura äpplet igen om 2-3 år å det e ju inte kul
om du ska lacka själv så lägg ett tunt lager färg först så tunt att du nästan ser plåten för det funkar som klister åt nästa varv så slipper du för hoppningsvis rinningar vänta i ca 10 min lägg sen nästa varv lite tjockare än det första gör så 2-3 varv så blir det nog bra försök å hitta en lokal me bra utsug så slipper du få färg damm när du lackar
Lycka till AFFE

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Tack för tipsen!
Jag har precis som Thullen en bil som behöver bli av med lite rost och eftersom den är fin i lacken vill jag gärna att rostlagningen skall synas så lite som möjligt. Som tur är syns inte dom rostangripna ställena så bra, och bilen är vit så det borde vara lätt att få det snyggt.
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003

Trådstartare
NFSPEED skrev:
Det bästa e att du tar en pungtbläster om det inte e för stora ytor sen thiner tvättar du stället som e blästrat
sen läger du på en syragrund som du köper hos en billackerare el nån som säljer riktiga lacker
gör du på detta sätt så kommer inte rosten tillbaka .
Mvh AFFE

Jo blästra är kanske det bästa.
Tror ja kan lämna det till en som har ett stenhuggeri.
Måste man alltså tvätta den blästrade ytan innan man gör nått annat?
Eller kan man blåsa på en grund direkt?

Ni som blästrat era karosser invändigt hur fick ni ur blästermedlet?

Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005

Ett litet varningens ord det du kan blästra e trösklar runt skärmkanter + golvet motorumet brukar gå bra . Blästrar du rästen av karossen så kommer den att slå sig om du inte hittar en firma som e j-vligt duktiga dom e tyvär sälsynta
En puntbläster köper du på nån biltillbehörs affär kostar inte många hundringar så kan du göra jobbet själv
det brukar löna sig så blästrar du dom ställerna där det e ytrost som du visade på bilden Thinner tvätta brukar jag göra i säkerhets syfte för då e man på den säkra sidan att det inte e nåt fett el annan goja där man ska lacka . Å för att få ut den sand som blir i bilen efter blästring finns det bara 2 saker att göra
damsuga å blåsa med tryckluft
AFFE

Leksand
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Har vart ute och testar en Pergo roterande bläster och en Scotch brite-trissa.

Här även några bättre bilder.

Bilder nedan efter ha kört med Pergotrissan och putsat med Scotch brite trissan.

Detta måste ju funka att sen spackla till å grunda

Dock är det rostigt på ganska många ställen så kanske blir det att blästra istället.

Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005

Det där ser ut att vara okey . Det ser ut att vara rätt så djupa spår efter slip grejen du har använt
En fråga e det sån där slipgrej med dubbar på ? dom e nog bra men dom har en nackdel dom karvar tyvär
lite i plåten åxå . Det e fördelen med en pugntbläster den tar inte bort plåten bara rosten
Ett tips ta syra grunden lägg sen på ett lager glasfiberspackel på dom ställen där du har slipat först sen valigt spackel . El om man ska vara petig så kan man tennspackla det hela . Å när jag ändå e inne på det ämnet
så e det inte så svårt som man tror . Jag lärde mig grunderna på 10 min
AFFE

Leksand
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Jo det är en sån med dubbar på å där ute i kanten körde ja lite fel med trisan så det blev lite fula märken.
Men på rosten lite längre in på taket blev det ett bra resultat.

Syragrund. Va är det för nått?

Tänkte nu spackla å sen då blåsa på en slipgrund som köps av en lackfirma.
Slipgrund kallas det sprutspackel också?
Ska man blåsa hela bilen med slipgrund eller ska man på med en grundfärg efter det?
Alltså man lackar direkt på slipgrunden.

Vargön
Här sen Feb 2003

Ser juh fint ut, bara slipa vidare och sen klarlacka hela bilen....färg väger...
Citera
NFSPEED
Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005

Syragrund är en etsande pimer som biter lite bättre än en vanlig grundfärg Slipgrund å sprutspackel e 2 skilda saker Lite svårt att förklara men den största skilnaden e att sprutspackel innehåller plast typ man använder när man gjuter me glasfiber å svår slipad i förhållande till slipgrunden. Det finns inte i slipgrunden som mera e en tjockgrundfärg Funktionen e dock den samma att fylla igen alla slipreper som blir efter man slipat spacklet Slipgrunden lägger du på där du harspacklat å lite runt omkring om du inte har slipat hela bilen me 80 papper förstås Sen slipar du först med ett 320 papper sen våtslipar du me ett 600/800 papper Så noga som möjligt
ju nogranare du e desto bättre bli resultatet . Grunda sen alla plåt rena ytor sen e det väl bara å lacka .Tror inte jag har glömt nåt det var ett tag sen jag höll på ä lacka Kolla me lackeraren som du köper grejerna av om det skulle vara nåt mer . jo en sak till slipa inte spacklet me grövre än 80 papper för då fyller inte slipgrunden
Som sackt var mycke pyssel e det men ska man vara fin så får man lida pin
AFFE

Leksand
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Tackar för alla svar jag fått i denna tråd.
Affe verkar ju ha lite koll tackar..

Edit: Hagmans stålplast ska väl kunna funka att spackla med?
Eller ska man använda Pastic padding PP100 eller ultima.

Finare spackel och korn ju närmare topplack har jag förstått.

Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005

Kör med pp 100 den funkar bra . Om du inte ska fylla ut mindre bucklor då lägger du ett lager glasfiber spackel det fyller mer på engång + att det inte sjunker som ett vanligt spackel. Men annars behöver du bara en sorts spackel genom att du anväder slipgrunden .
Jag e lite anti mot Hagmans grejer. Lite dålig erfarenhet av deras grejer mer än en gång Ska du värkligen ha bra spackel då ska du köpa från SpiesHeckler det är som att bre smör på en macka helt underbart att jobba med. Kolla med han som du köper slipgrunden av
vad han kör med för spackel så kanske du får det tillett bra pris annars tror jag att en 2 kilos burk kostar en ca 250-300 kr ifs inte så dyrt me tanke på mängden men det kan vara svårt att få tag på .
En kompis till mig e billackerare där av kunskaperna
AFFE

2 besök senaste veckan (9899 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande