Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Servostyrning, hpd
1, 2   >>
4664 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator
Trådstartare
Servostyrning, hpd

Jag behöver styrservo på saabaset i konbana men inte direkt på bana.

Hitta en kuggstång som jag kan knö dit är nog inga problem om jag vill ha 3-4 varv på ratten, men nej inte önskvärt.
Finns det någon bil med runt 2,5 ratt varv? Hälst då något man kan hitta på skroten.

Det finns en annan lösing med att ta en lite 2-vägs hydralsylider och montera på befintlig kuggstång(den har 2,5varv). Men då infaller nästa problem, i servokuggsänger sitter det ju någon form av vetilsystem för hydraliken.
Finnes det någon bil som har en lös ventil moj på rattstången typ?

Sen till själva pumpen, där har jag hittat en del redan
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16654
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11609
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15538


Hjälp och tips imotages tacksamt

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

varför inte ändra utvxl på styrarmen

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator
Trådstartare
citat:
varför inte ändra utvxl på styrarmen

Ökar jag längden på styrarmana så blir det lättare att styra men då behöver jag längre slag på kuggstången=fler ratt varv, eller har jag missat något?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



fuling skrev:
citat:
varför inte ändra utvxl på styrarmen

Ökar jag längden på styrarmana så blir det lättare att styra men då behöver jag längre slag på kuggstången=fler ratt varv, eller har jag missat något?


Du kan ju ändra längd på styrarmen för att kompensera att du får fler rattvarv med servo..
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuling skrev:
citat:
varför inte ändra utvxl på styrarmen

Ökar jag längden på styrarmana så blir det lättare att styra men då behöver jag längre slag på kuggstången=fler ratt varv, eller har jag missat något?


f**n fuling. du läser lika illa som jag förklarar

menade att du skulle ta en servostyrvxl med så få rattvarv som möjligt och sedan justera det sista med att korta styrarmarna.

ta ett varv på skroten och kolla efter den bil som har störst mått mellan p-ände och spindelled.

antal rattvarv är ju iofs inte allena bestämmande för huruvida den kommer anses vara "kort" i en annan applikation.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



fuling skrev:
citat:
varför inte ändra utvxl på styrarmen

Ökar jag längden på styrarmana så blir det lättare att styra men då behöver jag längre slag på kuggstången=fler ratt varv, eller har jag missat något?


Tag valfri servokuggstång och korta styrarmarna menar jag!

Edit, jag var för slö och försökte sparka in en vidöppen dörr....

_________________
Pär Hylander
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator
Trådstartare
Nu förstår TOM jag

Sen hur funkar en servostyring?
Kan man styra tunkt/lätt med typ trycket pumpen lämnar?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



fuling skrev:
Nu förstår TOM jag

Sen hur funkar en servostyring?
Kan man styra tunkt/lätt med typ trycket pumpen lämnar?


Japp, man kan styra det med trycket, dock får man inte minska flödet har jag för mig att det är.

Jag sänkte trycket i min förra pump och fann styrningen mycket behagligare! thumbs up
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jag vet att det finns kuggstänger där styrstagen nästan sitter i mitten.
Man får långa styrstag, liten vinkeländing.
Hmm men borde inte styrstagen häst sitta så man inte får guppstyring?
Allså följa radien som styrarmen ger vid fjädring.

Nu får jag på huden av dude igen, jag tänker för mycket


En fråga jag skulle vilja veta är vilken bil som har en lös vetilmoj på rattstången, någon som vet?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuling skrev:
Jag vet att det finns kuggstänger där styrstagen nästan sitter i mitten.
Man får långa styrstag, liten vinkeländing.
Hmm men borde inte styrstagen häst sitta så man inte får guppstyring?
Allså följa radien som styrarmen ger vid fjädring.

Nu får jag på huden av dude igen, jag tänker för mycket


En fråga jag skulle vilja veta är vilken bil som har en lös vetilmoj på rattstången, någon som vet?


det enklaste sättet att slippa bumpsteer(guppstyrning thumbs up )är att lägga styrarmen parallellt med undre bärarmen och ha samma längd på på båda.

sen får du ju tänka på den där herr ackermann också

det finns ju det amerikanska sättet också http://www.pitstopusa.com/detail.aspx?ID=41672

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:
Jag vet att det finns kuggstänger där styrstagen nästan sitter i mitten.
Man får långa styrstag, liten vinkeländing.
Hmm men borde inte styrstagen häst sitta så man inte får guppstyring?
Allså följa radien som styrarmen ger vid fjädring.

Nu får jag på huden av dude igen, jag tänker för mycket


En fråga jag skulle vilja veta är vilken bil som har en lös vetilmoj på rattstången, någon som vet?


Jovisst ska styrstagen och avståndet mellan lederna på kuggstången sitta så att det inte blir oönskade styteffekter. Längre styrarmar minskar normalt risken för detta eftersom förskjutningarna måste vara större för samma utslag, men man måste då ha högre kuggstångsutväxling för samma ratio.
Såååå, högre kuggstångsratio och längre styrarm kan vara bra om geometrin tillåter detta på bilen i fråga.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Re: Servostyrning, hpd

fuling skrev:
Finns det någon bil med runt 2,5 ratt varv?


Alfa 147 & 156 har inte så många varv, 2,5 tror jag. Och det lär väl finns en och annan på skroten.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator
Trådstartare
citat:
är att lägga styrarmen parallellt med undre bärarmen och ha samma längd på på båda.

Då är det garanterat bli pannkaka, styrarmen på saabaset sitter vid övre kulbuleten på styrspinden.
Nu retas jag bara
Men prinsipen är jag med på, TROR jag

vad händer när man svänger och åker i ett gupp?
Hmm nu får jag räkan igen.

citat:
sen får du ju tänka på den där herr ackermann också

Inte nog man skall hålla reda på gubbjä... man skall också tänka på att man har olika slippvinklar på ytter och inner i böjarna, nu vart det mycket


citat:
det finns ju det amerikanska sättet också http://www.pitstopusa.com/detail.aspx?ID=41672

Är det där en så där ventilmoj jag söker?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Dude skrev:
det enklaste sättet att slippa bumpsteer(guppstyrning thumbs up )är att lägga styrarmen parallellt med undre bärarmen och ha samma längd på på båda.

sen får du ju tänka på den där herr ackermann också


Det verkar som vi använder olika ord här. Med styrarm menar jag armen som kommer från spindeln.
Det som ligger parallellt med a-armen kallar jag styrstag. Bara så att vi talar om samma sak.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



En annan variant är väl elservo, på Escort MkI/MkII i england är det numera rätt poppis med servo från nyare Opel Corsa, den är tydligen som en "klump" som man sätter på rattstången direkt. Servoverkan kan då också styras elektriskt...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Göran Malmberg skrev:
Dude skrev:
det enklaste sättet att slippa bumpsteer(guppstyrning thumbs up )är att lägga styrarmen parallellt med undre bärarmen och ha samma längd på på båda.

sen får du ju tänka på den där herr ackermann också


Det verkar som vi använder olika ord här. Med styrarm menar jag armen som kommer från spindeln.
Det som ligger parallellt med a-armen kallar jag styrstag. Bara så att vi talar om samma sak.
Göran Malmberg


fingrarna gick fortare än hjärnan . det var självklart styrstag det skulle vara

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuling skrev:
citat:
citat:
det finns ju det amerikanska sättet också http://www.pitstopusa.com/detail.aspx?ID=41672

Är det där en så där ventilmoj jag söker?


det är en planetvxl som man sätter på rattaxeln
den finns i lite olika förhållanden 1:1,5 alt 1:2 m.fl.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

therealpinto skrev:
En annan variant är väl elservo, på Escort MkI/MkII i england är det numera rätt poppis med servo från nyare Opel Corsa, den är tydligen som en "klump" som man sätter på rattstången direkt. Servoverkan kan då också styras elektriskt...

/Gustaf

En klump...? Intressant. thumbs up
Menar du att man kan montera den i princip på vilken "rattstång" som helst oavsett vilken styrväxel/kuggstång man använder? En separat servo-moj alltså.

Bild någon?

_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18027




_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Ja...fast inte så bra bilder

http://www.prepfab.co.uk/newpartspics/pwrsteerkit.jpg

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart & Gustaf skrev:
*Länkar till bilder*
Tack!
Vet ni vad den väger också?

_________________

Rice and shine
Citera
Skruva banåkabil
Servostyrning, hpd
1, 2   >>
4664 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande