| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Servostyrning, hpd
|
1, 2 >> 4664 besök totalt |
|
Servostyrning, hpd
Jag behöver styrservo på saabaset i konbana men inte direkt på bana. Hitta en kuggstång som jag kan knö dit är nog inga problem om jag vill ha 3-4 varv på ratten, men nej inte önskvärt. Finns det någon bil med runt 2,5 ratt varv? Hälst då något man kan hitta på skroten. Det finns en annan lösing med att ta en lite 2-vägs hydralsylider och montera på befintlig kuggstång(den har 2,5varv). Men då infaller nästa problem, i servokuggsänger sitter det ju någon form av vetilsystem för hydraliken. Finnes det någon bil som har en lös ventil moj på rattstången typ? Sen till själva pumpen, där har jag hittat en del redan https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Hjälp och tips imotages tacksamt _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
citat:
varför inte ändra utvxl på styrarmen Ökar jag längden på styrarmana så blir det lättare att styra men då behöver jag längre slag på kuggstången=fler ratt varv, eller har jag missat något? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Du kan ju ändra längd på styrarmen för att kompensera att du får fler rattvarv med servo.. |
||||
f**n fuling. du läser lika illa som jag förklarar
menade att du skulle ta en servostyrvxl med så få rattvarv som möjligt och sedan justera det sista med att korta styrarmarna. ta ett varv på skroten och kolla efter den bil som har störst mått mellan p-ände och spindelled. antal rattvarv är ju iofs inte allena bestämmande för huruvida den kommer anses vara "kort" i en annan applikation. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Tag valfri servokuggstång och korta styrarmarna menar jag! Edit, jag var för slö och försökte sparka in en vidöppen dörr.... _________________ Pär Hylander |
||||
Japp, man kan styra det med trycket, dock får man inte minska flödet har jag för mig att det är. Jag sänkte trycket i min förra pump och fann styrningen mycket behagligare! |
||||
|
Jag vet att det finns kuggstänger där styrstagen nästan sitter i mitten.
Man får långa styrstag, liten vinkeländing. Hmm men borde inte styrstagen häst sitta så man inte får guppstyring? Allså följa radien som styrarmen ger vid fjädring. Nu får jag på huden av dude igen, jag tänker för mycket
En fråga jag skulle vilja veta är vilken bil som har en lös vetilmoj på rattstången, någon som vet? _________________ Johan Sjölinder |
||||
det enklaste sättet att slippa bumpsteer(guppstyrning sen får du ju tänka på den där herr ackermann också
det finns ju det amerikanska sättet också http://www.pitstopusa.com/detail.asp _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Jovisst ska styrstagen och avståndet mellan lederna på kuggstången sitta så att det inte blir oönskade styteffekter. Längre styrarmar minskar normalt risken för detta eftersom förskjutningarna måste vara större för samma utslag, men man måste då ha högre kuggstångsutväxling för samma ratio. Såååå, högre kuggstångsratio och längre styrarm kan vara bra om geometrin tillåter detta på bilen i fråga. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
citat:
är att lägga styrarmen parallellt med undre bärarmen och ha samma längd på på båda. Då är det garanterat bli pannkaka, styrarmen på saabaset sitter vid övre kulbuleten på styrspinden. Nu retas jag bara
Men prinsipen är jag med på, TROR jag vad händer när man svänger och åker i ett gupp?
Hmm nu får jag räkan igen. citat: sen får du ju tänka på den där herr ackermann också Inte nog man skall hålla reda på gubbjä... man skall också tänka på att man har olika slippvinklar på ytter och inner i böjarna, nu vart det mycket
citat: det finns ju det amerikanska sättet också http://www.pitstopusa.com/detail.asp Är det där en så där ventilmoj jag söker? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det verkar som vi använder olika ord här. Med styrarm menar jag armen som kommer från spindeln. Det som ligger parallellt med a-armen kallar jag styrstag. Bara så att vi talar om samma sak. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
En annan variant är väl elservo, på Escort MkI/MkII i england är det numera rätt poppis med servo från nyare Opel Corsa, den är tydligen som en "klump" som man sätter på rattstången direkt. Servoverkan kan då också styras elektriskt...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
fingrarna gick fortare än hjärnan . det var självklart styrstag det skulle vara
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
det är en planetvxl som man sätter på rattaxeln den finns i lite olika förhållanden 1:1,5 alt 1:2 m.fl. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
En klump...? Intressant. Menar du att man kan montera den i princip på vilken "rattstång" som helst oavsett vilken styrväxel/kuggstång man använder? En separat servo-moj alltså.
Bild någon?
|
||||
http://www.bba-reman.com/content.asp _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Servostyrning, hpd
|
1, 2 >> 4664 besök totalt |

