Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Toyo PROXES T1-R eller Yokohama A539?
2366 besök totalt

Vilka däck skulle ni valt?
Toyo PROXES T1-R!
37%
 37%  [ 9 ]
Yokohama A539!
45%
 45%  [ 11 ]
Inga av de ovanstående utan dessa;
16%
 16%  [ 4 ]
Totalt antal röster : 24

Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Trådstartare

Tänkte investera i nya däck så man skulle kunna ta ut skönheten på lämpliga (fortkörar)träffar utan att skämmas allt för mycket. Men budgeten är inte stor tyvärr så riktiga r-däck är uteslutna. De ska vara i dimension 195-50-15 och då har jag hittat två kandidater. De som finns i rubriken. Vad skulle ni valt av dessa eller skulle ni valt ett annat alternativ för ungefär lika mycket pengar?

Bilen är relativt lätt (900kg), framhjulsdriven och med lagom (för)lite effekt (<100hp).

Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Av de två så tror jag A539 är det som funkar bäst på bana. Det användes ju även som enhetsdäck i någon långloppsklass om jag inte minns fel. Jag kör med A539 och är ganska nöjd med det, dock har jag inte så mycket att jämföra med.

Vad det gäller T1-R så vet jag att några i Miata-klubben som har köpt det har haft lite anmärkningar på att instyrningen har blivit lite sämre, bilen reagerar alltså lite långsammare. Men greppet verkar dock vara OK.

Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Joakim Winkler skrev:
Av de två så tror jag A539 är det som funkar bäst på bana. Det användes ju även som enhetsdäck i någon långloppsklass om jag inte minns fel. Jag kör med A539 och är ganska nöjd med det, dock har jag inte så mycket att jämföra med.

Vad det gäller T1-R så vet jag att några i Miata-klubben som har köpt det har haft lite anmärkningar på att instyrningen har blivit lite sämre, bilen reagerar alltså lite långsammare. Men greppet verkar dock vara OK.

jag kör med T1-R i storlek 205/55/15 och har en del att önska vad gäller sidostyvheten. de känns mjuka och som joakim säger så är de lite tröga att få dit man vill. greppet är enligt min uppfattning ok, bättre än mina förra Kumho 712 i regn, sämre på torrt. säger det igen, min uppfattning.
hade jag valt idag så hade jag tagit A539.

Bil: 318is, 1200kg

mina

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Jag kör min Scirocco på 195-50-15 Yokohama A539 och jag är kanonnöjd med dom. thumbs up
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Tackar för feedback! Då får jag skramla ihop till 4 Yokohama A539 innan de är helt slut då!

allemeck

Här sen Jan 2004

köp toyo proxes r888 de var då 100:- billigare per däck mot för t1-r , iaf för mig

Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Big Al skrev:
köp toyo proxes r888 de var då 100:- billigare per däck mot för t1-r , iaf för mig

Vardå?

allemeck

Här sen Jan 2004

köpte mina för 1066:- st (205/50 15") på lokale däckkrängaren

Vargön
Här sen Feb 2003

Köpte mina A539 för 495kr st
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

SciroccOMats skrev:

Jag köpte mina nuvarande 195/50-15 från Däckonline för något sådant också. Häromdagen beställde jag dock nya och nu hade de stigit till hela 547 kr/st
T1-R kostar dock bara ca 480 kr/st och konstigt nog så är T1-S dyrare än T1-R.

Halvarsson
Stockholm
Här sen Maj 2004

SciroccOMats skrev:

Vart då?

mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Så här ser mitt vänster framdäck (Toyo T1-R) ut efter 5 banträffar:
http://macen.nullnet.com/gallery/view_photo.php?set_albumName=album10&id=DSCN0203

Jag tycker att det däcket har funkat helt ok med tanke på priset. Har dock inte testat A539 på bana.

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

På 924:an har jag A539 i 195/60-14.

Jag tycker att de kunde ha lite mer grepp faktiskt, de är inte så svåra att överhetta heller, trots att bilen är ganska lätt och bara har 125 hk.

Åkte på Sviestad i söndags och däcken kavlade en hel del gummi, trots 5 grader i luften så gick däcken varma på mitt korta pass.
Hade ingen kamera med mig men tog den här bilden när jag kommit hem. Det såg ganska mycket värre ut på banan och de var ganska kletiga när jag rullade in i depån.

Utan att ha någon vidare erfarenhet av r-däck så skulle jag satsa på det ändå, det måste vara så mycket bättre att det är värt pengarna.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Satsa på R-däck!
Själv har jag aldrig kört så mycket bana en säsong tidigare som i år, men heller aldrig slitit så LITE däck som i år! Denna säsongen är min första på R-däck och jag räknar med att de håller nästa också. Så länge har aldrig en omgång däck räckt för mig tidigare.
Jag har åkt på Kumho Ecsta V700 (med den hårda blandningen) och det finns däck som är snabbare i torrt men dessa har fungerat bra även i regn.

Visserligen dyrare än ca 500 kr/däck som alternativen tycks kosta men räkna på grepp och livslängd per krona tycker i alla fall jag valet är lätt..

NS: 38 varv
Citera
Däck för banåka
2366 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande