Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2471 besök totalt |
bromsskivor
varför ser bromsskivorna ut så här? bara för att det ska se ballt ut eller har det verkligen någon effekt? ![]() |
||||
|
||||
_________________ ![]() |
||||
Wow....måste vara de mest spejsade skivor jag nånsin sett !
Hoppas de är lika effektiva som orginella.... ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Har sett nåt liknande på nyare crossar och motard hojar. Vet inte riktigt vad den tänkta funktionen är, men det kanske ger lite bättre kylning.
Borde det inte lättare bli obalans i en sån skiva? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
är det nån skämtleverantör typ danmobility som försöker kränga såna där?eller!!.
kolla in bredden på kylkanalerna. kunde nog lika bra köra med solida skivor. säger som jänkarna när dom kränger prylar " if it ain't working, just chrome it" _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Ah! hacka inte på mig bara - hittade bilden på ett annat forum, men ingen visste där - tänkte att här får man ju alltid vettiga ![]() Gillar det där med lysdioder, det hade ju sett häftigt ut!!! ![]() ![]() /anders |
||||
vem ska vi annars hacka på ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Varför används det på hojjar (t.ex. SuperMotards) om det bara är skräp alltihop?
Håller med om att just dessa skivor ser mysko ut, men är konceptet helt fel? _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
De som säljer dem!! jag använder inte sådana... ![]() har dock sett det på diverse mountainbikes också... kanske är bra vem vet? ![]() ![]() får mycket brudar med dem kanske? ![]() ![]() ![]() |
||||
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
"är det nån skämtleverantör typ danmobility som försöker kränga såna där?eller!!.
kolla in bredden på kylkanalerna. kunde nog lika bra köra med solida skivor. " Med mer massa i skivorna blir det inte lika snabba temperaturförändringar i dem. Exempelvis på polisens vanar är det 40mm ![]() "Varför används det på hojjar (t.ex. SuperMotards) om det bara är skräp alltihop? Håller med om att just dessa skivor ser mysko ut, men är konceptet helt fel?" Ren styling att ha sågtand utåt. Med tanke på att det köps luftfilter i allehanda färger och former så varför inte bromskivor i konstiga former? _________________ Roland Johansson |
||||
med små kylkanaler minskar avkylningsarean och luftgenomströmningen. man ackumulerar värme i skivan som till slut kommer fortplanta sig till lager/nav och dessutom göra att beläggen slits onormalt fort och i värsta fall råkar man ut för en rejäl fading.
i normalt bruk gör förmodligen inte det något, men för bana blir det nog kritiskt ganska fort. har provat i praktiken, så jag vet ![]() tog fram mina ford e-350 skivor som f.ö. är samma som polisen kör med och mätte lite. tjocklek 36.2mm diameter 318mm luftspalt 16mm på bredaste stället _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Visst, men i fallet med polisvanarna vill de nog ha lite massa i skivorna så de fyra tonens rörelseenergi kan bli värme utan att skivorna smälter... och de skivor polisen kör med på vanarna ( i alla fall tunnelbanepolisen och nån mer) är exakt 40mm i tjocklek och 320mm i diameter. Kan ju skilja mellan olika tillverkare kanske, dessa kom från Klantberg Å väj _________________ Roland Johansson |
||||
mina skivor är från fårrrd
![]() kan inte bestämma mig om det är bra eller dåligt ![]() nästa gång får jag väl prova klantberg å gay och se om dom inte blir lika cheva som mina ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Dom e ruskigt tunga, tror de väger +20kg per skiva ![]() ![]() ![]() _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2471 besök totalt |