Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Styrning
<<   1, 2
6370 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jaha, så de flesta biltillverkare har alltså kommit fram till att 18:1 är en bra kompromiss.

När det gäller stridsflyplan så lärde jag mig en gång i tiden att man gärna vill ha samma vinkelacceleration och motstånd i spaken vid samma spakutslag, oavsett hastighet. Detta för att det känns bäst för piloten. Det betyder alltså olika utväxlingar och servoverkan. På gamla attackviggen som konstruerades på 60-talet har man löst det med en massa komplicerade kammar och annat kul som styrs av "tryckklockor" som alltså ändrar utväxlingar enligt tryckskilnader som man får i pitotrör. Tryckcentrum på en vinge i underljud ligger ungefärvid 25% av kordan, räknat ifrn framkanten. Vid överljud flyttar den sig hastigt till 50% av kordan, vilket alltså leder till ett våldsamt stabilt plan och en helt annan utväxling av spakutslaget.

Nuförtiden fixas sånt här förstås till med datorer, men det är klart kul att se de gamla systemen som löste samma sak helt mekaniskt. Tyvärr är problemet väldigt olinjärt så för att få till rätt kamprofiler fick de helt enkelt testa sig fram. Vilket kunde betyda att man ibland fick spaken i magen eller andra roliga fenomen innan de fick till det. Det dog många fler testpiloter förr i tiden... (för de som tror att JAS två haverier är mycket)

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
Från BMW's reklamtidning. En artikel om Z4'ans variabla styrning:




oj, har dom lämnat den trygga mekaniska världen och kör med "steering by wire"? (kan man chipstrimma styrningen då?! )

Eller är det någon sorts finurlig mekanisk lösning?

_________________
Pär Hylander
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Det är någon planetväxelpryl som sitter på styrstången och ökar samt minskar styrutslaget m.h.a. en liten motor. Så man har fortfarande mekanisk kontakt med hjulen och om det pajar så går det tillbaks till det vanliga stumma förhållandet. Förutsatt att man inte får nåt konstigt jordfel efter 20 000 mil saltväg och motorn börjar snurra åt alla möjliga håll...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kanske ngn pillig människa kan se till att den stannar kvar i sitt 10:1-läge hela tiden?

Jag håller med piloterna. Samma utväxlingsförhållande hela tiden tack!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Allt ska vara så variabelt på bilarna nuförtiden! Variabla kamaxlar, insug och styrväxlar. Var ska det sluta?
Jag föredrar gamla hederliga konstruktioner med på sin höjd variabel gas och broms, och kanske lite justermån på stolen...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Allt ska vara så variabelt på bilarna nuförtiden! Variabla kamaxlar, insug och styrväxlar. Var ska det sluta?
Jag föredrar gamla hederliga konstruktioner med på sin höjd variabel gas och broms, och kanske lite justermån på stolen...


Styrning e inte så dumt o ha, men justerbar stol, va ska de va bra för?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Nu är ju jag en sån fjant som kör standardbil, så jag har inte justerbart pedalställ och ratt... Men det kanske kommer nån gång i framtiden, när det inte går att besiktiga Rekorden för gata längre...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



AL skrev:

Jag håller med piloterna. Samma utväxlingsförhållande hela tiden tack!

Det är alltså det piloterna inte har, utan de vill ha samma vinkelacceleration, radianer per sekund per sekund, och måste då ändra utväxlingsförhållandet vid olika hastigheter. Samma som BMW gör alltså.

Läste någonstans att det där system även skulle användas till aktiv styrning vid sladd. Så om man fick sladd höll man bara kvar ratten i samma läge och bilen hävde själv sladden. Gick det inte med bara styrning så kopplades även broms och motor in, på samma sätt som sker nu med antisladd-systemet. Men det skulle vara urkopplingsbart. Den möjligheten tyckte någon på vägverket skulle tas bort, fanns det antisladd så skulle det inte få kopplas bort utan måsta vara ikopplat hela tiden. Sedan har vi det här systemet med radar och automatisk inbromsning om du kommer för nära den framför, som åtminstone Merca haft i flera år. Röststyrning av alla möjliga funktioner verkar vara på väg också. BMW har ju även ett system som automatiskt fickparkerar bilen åt dig i minsta möjliga lucka. Snart kan man nog gå och sätta sig i baksätet och säga åt bilen att åka till jobbet så är den framme när man läst färdigt tiningen och ätit upp frukosten.

Vill fortfarande se hur de här systemen kommer att funka efter 20 års saltvägskörning.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ok Anders, har läst en gång till nu...

Då ändrar jag mig till att säga att jag vill ha en styrväxel som ger mig runt 2,5 varv mellan fulla utslag...

Men är beredd på att ändra mig efter att ha testat BMW:s nya system.
Men det låter lite skumt...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Håller med om att det låter skumt och ännu värre det där med automatisk sladdhävning. Vad händer om man själv hjälper till, blir det överkompensation då?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



AndersY skrev:
Håller med om att det låter skumt och ännu värre det där med automatisk sladdhävning. Vad händer om man själv hjälper till, blir det överkompensation då?


Min tanke oxå.

Får lite Gripenvibbar...

Men nu funkar det ju bra.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Jag har aldrig kört en bil med variabel styrutväxling. Men det är den första funktion som kopplas ur i simulatorer!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



AndersY skrev:
Snart kan man nog gå och sätta sig i baksätet och säga åt bilen att åka till jobbet så är den framme när man läst färdigt tiningen och ätit upp frukosten.
Där jag bor kallar vi systemet för tunnelbana.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Nu är ju jag en sån fjant som kör standardbil, så jag har inte justerbart pedalställ och ratt... Men det kanske kommer nån gång i framtiden, när det inte går att besiktiga Rekorden för gata längre...


Jag åker också standardbil och har varken justerbar stol, pedalställ eller ratt. Men jag klarar mig ändå, då jag har den ovanliga egenskapen att mina kroppsmått är relativt stabila, om vi bortser från "compartimento di birra" förståss.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
AndersY skrev:
Snart kan man nog gå och sätta sig i baksätet och säga åt bilen att åka till jobbet så är den framme när man läst färdigt tiningen och ätit upp frukosten.
Där jag bor kallar vi systemet för tunnelbana.


Där jag bor, undviker vi att använda det systemet.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



ice skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
AndersY skrev:
Snart kan man nog gå och sätta sig i baksätet och säga åt bilen att åka till jobbet så är den framme när man läst färdigt tiningen och ätit upp frukosten.
Där jag bor kallar vi systemet för tunnelbana.


Där jag bor, undviker vi att använda det systemet.
Då kanske vi bor på ungefär samma ställe.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
ice skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
AndersY skrev:
Snart kan man nog gå och sätta sig i baksätet och säga åt bilen att åka till jobbet så är den framme när man läst färdigt tiningen och ätit upp frukosten.
Där jag bor kallar vi systemet för tunnelbana.


Där jag bor, undviker vi att använda det systemet.


Då kanske vi bor på ungefär samma ställe.

thumbs up

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



ice skrev:
Anders Karlsson skrev:
Nu är ju jag en sån fjant som kör standardbil, så jag har inte justerbart pedalställ och ratt... Men det kanske kommer nån gång i framtiden, när det inte går att besiktiga Rekorden för gata längre...


Jag åker också standardbil och har varken justerbar stol, pedalställ eller ratt. Men jag klarar mig ändå, då jag har den ovanliga egenskapen att mina kroppsmått är relativt stabila, om vi bortser från "compartimento di birra" förståss.

Själv försöker jag ligga under 70 kilo i matchvikt för att hålla ner tjänstevikten!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



Hejsan , satt precis och funderade på samma fråga som denna tråden tar upp, tyvärr verkar det som den sommnade innan vi kom till slutsatsen.

Så finns det någon som har några ungefärliga uppgifter på något annat än den "onämnbara".

någon skrev ;
####
"18:1 på en onämnbar, den spar vi"
Är det någon som har motsvarande tal på något lite mer direktstyrt?
####


Väljer för tillfället styrväxel + spindlar till min hemma byggda Seven så infon skulle vara välbehövlig för att få en uppfattning om vad jag behöver ha för att få en "snabb" styrning.

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Magnus Thomé skrev:
Från BMW's reklamtidning. En artikel om Z4'ans variabla styrning:



Jag undrar vad som händer om man med bibehållet rattutslag ökar eller minskar hastigheten? Då måste ju bilen svänga på hjulen av sig själv, annars kommer ju inte hjulen att peka rakt fram när ratten hamnar i mittläget.
När man kör bana måste det kunna hända konstiga saker om man trail-brakear mycket eller i när man gasar på i utgångarna på i utgången på en kurva.

Men det är säkert bekvämt när man skall fickparkera.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Allmänt banåkaforum
Styrning
<<   1, 2
6370 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande