Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 6370 besök totalt |
Jaha, så de flesta biltillverkare har alltså kommit fram till att 18:1 är en bra kompromiss.
När det gäller stridsflyplan så lärde jag mig en gång i tiden att man gärna vill ha samma vinkelacceleration och motstånd i spaken vid samma spakutslag, oavsett hastighet. Detta för att det känns bäst för piloten. Det betyder alltså olika utväxlingar och servoverkan. På gamla attackviggen som konstruerades på 60-talet har man löst det med en massa komplicerade kammar och annat kul som styrs av "tryckklockor" som alltså ändrar utväxlingar enligt tryckskilnader som man får i pitotrör. Tryckcentrum på en vinge i underljud ligger ungefärvid 25% av kordan, räknat ifrn framkanten. Vid överljud flyttar den sig hastigt till 50% av kordan, vilket alltså leder till ett våldsamt stabilt plan och en helt annan utväxling av spakutslaget. Nuförtiden fixas sånt här förstås till med datorer, men det är klart kul att se de gamla systemen som löste samma sak helt mekaniskt. Tyvärr är problemet väldigt olinjärt så för att få till rätt kamprofiler fick de helt enkelt testa sig fram. Vilket kunde betyda att man ibland fick spaken i magen eller andra roliga fenomen innan de fick till det. Det dog många fler testpiloter förr i tiden... (för de som tror att JAS två haverier är mycket) _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
oj, har dom lämnat den trygga mekaniska världen och kör med "steering by wire"? ![]() ![]() Eller är det någon sorts finurlig mekanisk lösning? _________________ Pär Hylander |
||||||||
Det är någon planetväxelpryl som sitter på styrstången och ökar samt minskar styrutslaget m.h.a. en liten motor. Så man har fortfarande mekanisk kontakt med hjulen och om det pajar så går det tillbaks till det vanliga stumma förhållandet. Förutsatt att man inte får nåt konstigt jordfel efter 20 000 mil saltväg och motorn börjar snurra åt alla möjliga håll...
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Kanske ngn pillig människa kan se till att den stannar kvar i sitt 10:1-läge hela tiden?
Jag håller med piloterna. Samma utväxlingsförhållande hela tiden tack! |
||||||||
Allt ska vara så variabelt på bilarna nuförtiden! Variabla kamaxlar, insug och styrväxlar. Var ska det sluta?
Jag föredrar gamla hederliga konstruktioner med på sin höjd variabel gas och broms, och kanske lite justermån på stolen... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Styrning e inte så dumt o ha, men justerbar stol, va ska de va bra för? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Nu är ju jag en sån fjant som kör standardbil, så jag har inte justerbart pedalställ och ratt... Men det kanske kommer nån gång i framtiden, när det inte går att besiktiga Rekorden för gata längre...
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Det är alltså det piloterna inte har, utan de vill ha samma vinkelacceleration, radianer per sekund per sekund, och måste då ändra utväxlingsförhållandet vid olika hastigheter. Samma som BMW gör alltså. Läste någonstans att det där system även skulle användas till aktiv styrning vid sladd. Så om man fick sladd höll man bara kvar ratten i samma läge och bilen hävde själv sladden. Gick det inte med bara styrning så kopplades även broms och motor in, på samma sätt som sker nu med antisladd-systemet. Men det skulle vara urkopplingsbart. Den möjligheten tyckte någon på vägverket skulle tas bort, fanns det antisladd så skulle det inte få kopplas bort utan måsta vara ikopplat hela tiden. Sedan har vi det här systemet med radar och automatisk inbromsning om du kommer för nära den framför, som åtminstone Merca haft i flera år. Röststyrning av alla möjliga funktioner verkar vara på väg också. BMW har ju även ett system som automatiskt fickparkerar bilen åt dig i minsta möjliga lucka. Snart kan man nog gå och sätta sig i baksätet och säga åt bilen att åka till jobbet så är den framme när man läst färdigt tiningen och ätit upp frukosten. Vill fortfarande se hur de här systemen kommer att funka efter 20 års saltvägskörning. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
ok Anders, har läst en gång till nu...
![]() Då ändrar jag mig till att säga att jag vill ha en styrväxel som ger mig runt 2,5 varv mellan fulla utslag... ![]() Men är beredd på att ändra mig efter att ha testat BMW:s nya system. Men det låter lite skumt... |
||||||||
Min tanke oxå. Får lite Gripenvibbar... ![]() ![]() Men nu funkar det ju bra. ![]() |
||||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Jag åker också standardbil och har varken justerbar stol, pedalställ eller ratt. Men jag klarar mig ändå, då jag har den ovanliga egenskapen att mina kroppsmått är relativt stabila, om vi bortser från "compartimento di birra" förståss. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Där jag bor, undviker vi att använda det systemet. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Själv försöker jag ligga under 70 kilo i matchvikt för att hålla ner tjänstevikten! ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Hejsan , satt precis och funderade på samma fråga som denna tråden tar upp, tyvärr verkar det som den sommnade innan vi kom till slutsatsen.
Så finns det någon som har några ungefärliga uppgifter på något annat än den "onämnbara". någon skrev ; #### "18:1 på en onämnbar, den spar vi" Är det någon som har motsvarande tal på något lite mer direktstyrt? #### Väljer för tillfället styrväxel + spindlar till min hemma byggda Seven så infon skulle vara välbehövlig för att få en uppfattning om vad jag behöver ha för att få en "snabb" styrning. _________________ // TXbias BXrndtson |
||||||||
Jag undrar vad som händer om man med bibehållet rattutslag ökar eller minskar hastigheten? Då måste ju bilen svänga på hjulen av sig själv, annars kommer ju inte hjulen att peka rakt fram när ratten hamnar i mittläget. När man kör bana måste det kunna hända konstiga saker om man trail-brakear mycket eller i när man gasar på i utgångarna på i utgången på en kurva. Men det är säkert bekvämt när man skall fickparkera. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 6370 besök totalt |