Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1489 besök totalt |
Mätosäkerhet vid hjulvinkelmätning
Då den mycket intressanta tråden "Hjälp med hjulvinklar." börjar bli ohanterligt lång, gör jag här en utbrytning.
Vad har du för mätosäkerhet/mätnoggrannhet på den utrustning du har tillgång till? Det är tillåtet, för andra än Wärhner, att svara på vilken mätosäkerhet, den utrustning de har erfarenhet av, har (hur många bisatser får man ha, innan det blir jobbigt att läsa?). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Undrar om mätnogrannheten är så himla kinkig när dom som ställer framvagnarna kör ut mätprotokollet innan dom drar fast låsningar o dyligt ändå
![]() Sen när dom drar allting `för gott' så ändrar det ju sig ganska bra i marginalerna...om än kanske utan direkt inverkan på körbarheten. Detta är det enda sätt som jag har sett att verkstadspersonal ställer på iaf. A)(L _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||
Re: Mätosäkerhet vid hjulvinkelmätning
Nailhead: Vi drar ALLTID fast kontramuttern innan vi skriver ut, stämmer inte värdet då så är det bara lossa och justera om. Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
När det gäller sportbilar så tycker jag att man sk se till att kunna göra jobbet själv. Man behöver hela tiden kunna ändra efter förhållandena. Samt, att man då (måste) lär sig vad som händer och är av betydelse. Det finns enkla race-mätare för cambr-caster mm. Men det går bra med ett vattenpass med gradskiva, som man bygger om lite grand. 2 hjulgradskivor sk svängplattor. Och en däckstempmätare. I konflikt med vad jag skrev tidigare om toleranser, så kan mina egna metoder verka konfliktsfyllda. Men jag ställer toe med långa linjaler. Som har anligg mot fälgarna. För bakhjulen har jag märkt ut 0-punkter på bilen att mäta mot. Mycket snabbt. Med en hyffsat lång linjal kan man inte ens med laserkoll efteråt se nått fel. Toe-in behöver inte vara så exakt. Ratten kan hammna lite snett, he he. Men jag justerar vidare från utgångsläget på känn genom att köra. Själv har jag 6 mm toe mätt på fälgen med en skrubb på 75 mm, å 10 tums fälgbredd. Men 1mm tolerans är inget man märker. Caster ställer jag med vattenpasset direkt mot mätpunkter på spindeln. Här är det viktiga att det är lika på bägge sidor, mer än om det är 6 eller 7 gdr. För ungefärligt värde ställer jag framhjulen på gradplattor, vrider hjulen t,ex 10 gdr å kollar att cambern inte är positiv på ytterhjulet. Mao, jag låter KPI styra grundcastern. 0,05 gdr sätter jag som toleransgräns. Camber ställer jag med passet mot fälgen. 0,1 gdr räcker som tolerans. Det gör 0,5 mm på en 15 tums fälg. Å det syns inte på däckstempen. KPI inte heller särskillt noga vad gäller gradtalet. Det resulterar bara i lite olika skrubb. 1 grad gör ca 3mm i skrubb. Men, det är mycket viktigt att det är LIKA på bägge sidor. Annars spårar dom andra hjulvinklarna ur. Samt att bilen tappar rakt-fram kännslan. och ratten kommer att gå tyngre åt ena hållet. Här menar jag att vi mäter tills vårt instrument tar slut helt enkelt. Sagda gäller INTE verkstäder som ställer in hjulvinklar proffesionellt på vanliga bilar. Dom måste kunna garantera orginaspec och använda vedertagna mätverktyg. Mina metoder ställer andra krav på den som mäter. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Ackermann. Jag glömde ackermann. Det kan vi också kolla med vridplattorna. Det kan ju vara kul å se vad man har, men justera.... det glömmer vi här. Då blir det en helt annan situation än för en gatbil. Ingen likhet alls. Racing-acke inkluderar slippvinklar, styrtendenser etc etc. Kräver stora mängder bildmaterial å uträkningar för att förklara. Går inte i denna spalt. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Min erfarenhet av 4hjulsmätning då jag tidigare jobbade med nissan där vissa bilmodeller hade problem med att dem ville vandra åt ena eller andra hållet vid rak/slät väg. Då hände det att man fick göra om jobbet, och kunde då ibland få en diff på 0.05-0.1grad på dom olika mätningarna. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
![]() ![]() ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
7 grader. Vilket jag finner mycket bra för min aplikation. Passus, nedan... om du undrar vad jag menar med "inte noga" med denna vinkel, så är det at olika vinklar används för olika syfte. Kan därför variera. Däremot är "lika" på bägge sidor objektivt viktigt"vilken vinkel man än väljer. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1489 besök totalt |