Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mätosäkerhet vid hjulvinkelmätning
1489 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Mätosäkerhet vid hjulvinkelmätning

Då den mycket intressanta tråden "Hjälp med hjulvinklar." börjar bli ohanterligt lång, gör jag här en utbrytning.

Wärhner skrev:

... Jag har fri tillgång till 4hjulsmätning på jobbet och kan därför labba lite...


Vad har du för mätosäkerhet/mätnoggrannhet på den utrustning du har tillgång till?

Det är tillåtet, för andra än Wärhner, att svara på vilken mätosäkerhet, den utrustning de har erfarenhet av, har (hur många bisatser får man ha, innan det blir jobbigt att läsa?).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Undrar om mätnogrannheten är så himla kinkig när dom som ställer framvagnarna kör ut mätprotokollet innan dom drar fast låsningar o dyligt ändå
Sen när dom drar allting `för gott' så ändrar det ju sig ganska bra i marginalerna...om än kanske utan direkt inverkan på körbarheten.

Detta är det enda sätt som jag har sett att verkstadspersonal ställer på iaf.


A)(L

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491



Re: Mätosäkerhet vid hjulvinkelmätning

Nailhead: Vi drar ALLTID fast kontramuttern innan vi skriver ut, stämmer inte värdet då så är det bara lossa och justera om.

Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

En nyfiken fråga,
1. Om man mäter hjulvinklarna
2. kör ut bilen
3. mäter hjulvinklarna igen.
Får man då någon differnas/skilnad?????

Här ligger också lite av mätnogranheten.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Bisatser har man i meningar, värdesiffror har man i siffertal.
Ice kommenterade alltså sina många bisatser i den mening han skrev.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Mätosäkerhet vid hjulvinkelmätning

ice skrev:
Då den mycket intressanta tråden "Hjälp med hjulvinklar." börjar bli ohanterligt lång, gör jag här en utbrytning.

Vad har du för mätosäkerhet/mätnoggrannhet på den utrustning du har tillgång till?

Det är tillåtet, för andra än Wärhner, att svara på vilken mätosäkerhet, den utrustning de har erfarenhet av, har (hur många bisatser får man ha, innan det blir jobbigt att läsa?).


När det gäller sportbilar så tycker jag att man sk se till att kunna göra jobbet själv. Man behöver hela tiden kunna ändra efter förhållandena.
Samt, att man då (måste) lär sig vad som händer och är av betydelse.
Det finns enkla race-mätare för cambr-caster mm. Men det går bra med ett vattenpass med gradskiva, som man bygger om lite grand. 2 hjulgradskivor sk svängplattor. Och en däckstempmätare.

I konflikt med vad jag skrev tidigare om toleranser, så kan mina egna metoder verka konfliktsfyllda. Men jag ställer toe med långa linjaler.
Som har anligg mot fälgarna. För bakhjulen har jag märkt ut 0-punkter på bilen att mäta mot. Mycket snabbt. Med en hyffsat lång linjal kan man inte ens med laserkoll efteråt se nått fel.

Toe-in behöver inte vara så exakt. Ratten kan hammna lite snett, he he.
Men jag justerar vidare från utgångsläget på känn genom att köra. Själv har jag 6 mm toe mätt på fälgen med en skrubb på 75 mm, å 10 tums fälgbredd. Men 1mm tolerans är inget man märker.

Caster ställer jag med vattenpasset direkt mot mätpunkter på spindeln.
Här är det viktiga att det är lika på bägge sidor, mer än om det är 6 eller 7 gdr. För ungefärligt värde ställer jag framhjulen på gradplattor, vrider hjulen t,ex 10 gdr å kollar att cambern inte är positiv på ytterhjulet.
Mao, jag låter KPI styra grundcastern. 0,05 gdr sätter jag som toleransgräns.

Camber ställer jag med passet mot fälgen.
0,1 gdr räcker som tolerans. Det gör 0,5 mm på en 15 tums fälg.
Å det syns inte på däckstempen.

KPI inte heller särskillt noga vad gäller gradtalet. Det resulterar bara i lite olika skrubb. 1 grad gör ca 3mm i skrubb.
Men, det är mycket viktigt att det är LIKA på bägge sidor. Annars spårar dom andra hjulvinklarna ur. Samt att bilen tappar rakt-fram kännslan.
och ratten kommer att gå tyngre åt ena hållet.
Här menar jag att vi mäter tills vårt instrument tar slut helt enkelt.

Sagda gäller INTE verkstäder som ställer in hjulvinklar proffesionellt på vanliga bilar. Dom måste kunna garantera orginaspec och använda vedertagna mätverktyg. Mina metoder ställer andra krav på den som mäter.


Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Mätosäkerhet vid hjulvinkelmätning

Ackermann. Jag glömde ackermann. Det kan vi också kolla med vridplattorna.
Det kan ju vara kul å se vad man har, men justera.... det glömmer vi här.
Då blir det en helt annan situation än för en gatbil. Ingen likhet alls.
Racing-acke inkluderar slippvinklar, styrtendenser etc etc. Kräver stora mängder bildmaterial å uträkningar för att förklara. Går inte i denna spalt.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491



fuling skrev:
En nyfiken fråga,
1. Om man mäter hjulvinklarna
2. kör ut bilen
3. mäter hjulvinklarna igen.
Får man då någon differnas/skilnad?????

Här ligger också lite av mätnogranheten.


Min erfarenhet av 4hjulsmätning då jag tidigare jobbade med nissan där vissa bilmodeller hade problem med att dem ville vandra åt ena eller andra hållet vid rak/slät väg.
Då hände det att man fick göra om jobbet, och kunde då ibland få en diff på 0.05-0.1grad på dom olika mätningarna.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491



AndersY skrev:
Bisatser har man i meningar, värdesiffror har man i siffertal.
Ice kommenterade alltså sina många bisatser i den mening han skrev.


Tack. *känner mig ännu mer korkad*

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Göran...........hur mycket axeltappslutning har du......??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ButterflyRacing skrev:
Göran...........hur mycket axeltappslutning har du......??


7 grader. Vilket jag finner mycket bra för min aplikation.
Passus, nedan...
om du undrar vad jag menar med "inte noga" med denna vinkel, så är det at olika vinklar används för olika syfte. Kan därför variera.
Däremot är "lika" på bägge sidor objektivt viktigt"vilken vinkel man än väljer.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Allmänt banåkaforum
Mätosäkerhet vid hjulvinkelmätning
1489 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande