Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 39 besök senaste veckan (40968 totalt) |
Skulle gärna vilja veta för och nackdelar med dubbla A-armar och MacPherson ben när det gäller väghållningen.
om man har en bil med dubbla A-armar original, ska man bygga om så man får MacPherson eller ska man behålla ursprunget? _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Det enda fördelen med MacPeston tillverkingspriset på std bilar.
Jag har inte ÄN sätt en lösing på dubbla A-armar som inte är bättre än MacPeston med lite modd. Spåntat gamla Volvo 140, amazon, är väll ingen hitt std men med rätt modd blir det bättre än Mac P. Nu inte sakt att MacP är ren ski.. utan det går att åka FORT med det också men har man dubbla skall man INTE bygga om till MacP. edit: Rikard: Inte själa mina korta svar ![]() ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Hur dåligt är det exempelvis på en 140 då? och hur moddar man dom så dom bli bättre??
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
140an, nu har jag inga exakt värden, så lutar övre bärarmen neråt och undre uppåt det ger att man får possetiv camberkompensation när bilen kränger. Allså inte riktikt som man vill ha det på en racbil.
Vad man kan göra är att sänka övre bärarmsinfästingen i karrosen/balken. Men detta fenomen med possetiv camberkompensation är dunder för Tore Svendom för det gör bilen understyrd och han gör i brallan om den överstyr ![]() Alla std bilar är i grunden understyrda av den anledingen, det är säkrare att det varana fram än bak. Hmm nu skall väll inligt den skolan jag gått i, typ lärt mig lite här och där, en racebil vara SVAGT understyrd. Dp menar jag LITE, allså inte typ std hålk. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Tegheim>> jag mekade lite på spinolas bil, och RX7ans chassie har mycket bra uppbyggnad. allt i alu, nice camber o toe kompensation vid fjädring... inte något att klaga över alls.
liknar hondas framvagn väldigt mycket!! ![]() ![]() _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld ![]() Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 |
||||
Finns det nåt exakt man kan mäta på för att se vad man har för geometri nu och ska ha färdigt?? _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Tyvärr hjälper inte det mig alls.. ![]() _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
citat:
Finns det nåt exakt man kan mäta på för att se vad man har för geometri nu och ska ha färdigt?? Hmm lurigt att generalisera, men lite tips. 1. Bärarmana skall öppa upp utåt typ |> ej |< 2. Undre bärarmen skall vara längre, hur mycket längre är lurigt. Men ca ca 0,6-0,7 skall/kan den övre vara av den undre. Bäst är att först rita upp den geometri man har och se vad som händer med camber, utväxlingsförhållande, jacking mm och fixa det som behövs. I vissa fall har man en geomtri som inte är bra men för att fixa det så så är det för mycket jobb för förliten förbättring. Sök i forumet, finns massor redan skrivet. Vad rör det sig om för åk???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
I detta fallet är det en volvo 142a -72. Risken att jag ska bygga om hela framvagnsbalken är överhängande så då kanske man ska bygga nya A-armar på samma gång?
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Anledningen till framvagnsombyggnad är motorn... ![]() Det kommer inte sitta en B20 i, men snarlikt namn iaf... Så vet någon exempelvis du fuling en sida med bilder på hur man mäter och kanske lite tips o trix på hur man formar sig nya A-armar så skulle jag bli glad... Har ju varit inne på Mac Pherson bara för att det är smidigare att bygga om, men det fick jag ju inte ![]() _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
En sökoperation på rejsa kanske
![]() tex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Får jag sån här data är det en ski... sak att simulera geometrin. citat: Har ju varit inne på Mac Pherson bara för att det är smidigare att bygga Just det, det är lätt och smidigt att bygga men där slutar fördelarna. Vist det går att åka fort med sånt också inget snack om det men bra NEJ. _________________ Johan Sjölinder |
||||
okej, ska se om jag lyckas med detta, jag är fullständigt grön på ämnet därför dessa dumma frågor ![]() _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
citat:
därför dessa dumma frågor Dumma??? Finns inga dumma frågor bara dumma svar. Det är väll bättre fråga innan än efter, då får man stå där i hörnet med dumstruten ![]() En bra början är att läsa lite, se https://rejsa.nu/vaghallningsboken/i Fördelen med denna bok är att den är på svenska och att man inte behöver massa utbilding för att förstå vad som står i den. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Vad ska du stoppa i för motor då då jag själv har en 142a för den så går det å stoppa i det mesta utan att bygga om framvagnen _________________ Alf ryhn |
||||
Det har varit lite hemligt, men det kommer nog ut för eller senare... Det är en 3-skivig wankel-motor som ska i volvon. Bakom den sitter det en BMW M3-låda så det kommer nog bli till o kapa upp kardantunnel oxå...
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Jag sänkte den övre länkarmen på min 142a med 30 mm då lutade den hjulen innåt vid uppfjädring.
Den blev mindre understyrd efter det. om du ska mäta alla mått tror jag att fuling är intreserad av dom, jag skulle egentligen ha gjort det men då var det en som vill köpa bilen av mig vilket gjorde att jag inte hann mäta upp framvagnen. |
||||
okej, jag får nog krypa till korset o köpa mig en bok om ämnet, annars vet jag ju knappt vad jag ska mäta för nåt. Camber,Caster, toe in och allt va de heter är lika svårt som tyskan i skolan just nu ![]() _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
okej, jag får nog krypa till korset o köpa mig en bok om ämnet, annars vet jag ju knappt vad jag ska mäta för nåt. Camber,Caster, toe in och allt va de heter är lika svårt som tyskan i skolan just nu ![]() _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 39 besök senaste veckan (40968 totalt) |