Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dubbla A-armar eller Mac Pherson-ben?
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
39 besök senaste veckan (40968 totalt)
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Skulle gärna vilja veta för och nackdelar med dubbla A-armar och MacPherson ben när det gäller väghållningen.

om man har en bil med dubbla A-armar original, ska man bygga om så man får MacPherson eller ska man behålla ursprunget?

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2725



Vi kör den korta varianten: Behåll. Sök och du skall finna..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Det enda fördelen med MacPeston tillverkingspriset på std bilar.

Jag har inte ÄN sätt en lösing på dubbla A-armar som inte är bättre än MacPeston med lite modd.
Spåntat gamla Volvo 140, amazon, är väll ingen hitt std men med rätt modd blir det bättre än Mac P.
Nu inte sakt att MacP är ren ski.. utan det går att åka FORT med det också men har man dubbla skall man INTE bygga om till MacP.

edit:
Rikard:
Inte själa mina korta svar

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Hur dåligt är det exempelvis på en 140 då? och hur moddar man dom så dom bli bättre??

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

140an, nu har jag inga exakt värden, så lutar övre bärarmen neråt och undre uppåt det ger att man får possetiv camberkompensation när bilen kränger. Allså inte riktikt som man vill ha det på en racbil.
Vad man kan göra är att sänka övre bärarmsinfästingen i karrosen/balken.
Men detta fenomen med possetiv camberkompensation är dunder för Tore Svendom för det gör bilen understyrd och han gör i brallan om den överstyr

Alla std bilar är i grunden understyrda av den anledingen, det är säkrare att det varana fram än bak.
Hmm nu skall väll inligt den skolan jag gått i, typ lärt mig lite här och där, en racebil vara SVAGT understyrd. Dp menar jag LITE, allså inte typ std hålk.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1284



Tegheim>> jag mekade lite på spinolas bil, och RX7ans chassie har mycket bra uppbyggnad. allt i alu, nice camber o toe kompensation vid fjädring... inte något att klaga över alls.

liknar hondas framvagn väldigt mycket!! thumbs up

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
fuling skrev:
140an, nu har jag inga exakt värden, så lutar övre bärarmen neråt och undre uppåt det ger att man får possetiv camberkompensation när bilen kränger. Allså inte riktikt som man vill ha det på en racbil.
Vad man kan göra är att sänka övre bärarmsinfästingen i karrosen/balken.
Men detta fenomen med possetiv camberkompensation är dunder för Tore Svendom för det gör bilen understyrd och han gör i brallan om den överstyr

Alla std bilar är i grunden understyrda av den anledingen, det är säkrare att det varana fram än bak.
Hmm nu skall väll inligt den skolan jag gått i, typ lärt mig lite här och där, en racebil vara SVAGT understyrd. Dp menar jag LITE, allså inte typ std hålk.


Finns det nåt exakt man kan mäta på för att se vad man har för geometri nu och ska ha färdigt??

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Heijel skrev:
Tegheim>> jag mekade lite på spinolas bil, och RX7ans chassie har mycket bra uppbyggnad. allt i alu, nice camber o toe kompensation vid fjädring... inte något att klaga över alls.

liknar hondas framvagn väldigt mycket!! thumbs up


Tyvärr hjälper inte det mig alls..

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
Finns det nåt exakt man kan mäta på för att se vad man har för geometri nu och ska ha färdigt??

Hmm lurigt att generalisera, men lite tips.
1. Bärarmana skall öppa upp utåt typ |> ej |<
2. Undre bärarmen skall vara längre, hur mycket längre är lurigt. Men ca ca 0,6-0,7 skall/kan den övre vara av den undre.

Bäst är att först rita upp den geometri man har och se vad som händer med camber, utväxlingsförhållande, jacking mm och fixa det som behövs.
I vissa fall har man en geomtri som inte är bra men för att fixa det så så är det för mycket jobb för förliten förbättring.

Sök i forumet, finns massor redan skrivet.

Vad rör det sig om för åk????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
I detta fallet är det en volvo 142a -72. Risken att jag ska bygga om hela framvagnsbalken är överhängande så då kanske man ska bygga nya A-armar på samma gång?

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Vist kan man bygga om hela framvagnen men är det nödvändigt?
Räcker kanske bara med att flytta ner den övrebärarmens infästing i framvagnsbalken.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
fuling skrev:
Vist kan man bygga om hela framvagnen men är det nödvändigt?
Räcker kanske bara med att flytta ner den övrebärarmens infästing i framvagnsbalken.


Anledningen till framvagnsombyggnad är motorn...
Det kommer inte sitta en B20 i, men snarlikt namn iaf... Så vet någon exempelvis du fuling en sida med bilder på hur man mäter och kanske lite tips o trix på hur man formar sig nya A-armar så skulle jag bli glad... Har ju varit inne på Mac Pherson bara för att det är smidigare att bygga om, men det fick jag ju inte

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

En sökoperation på rejsa kanske
tex
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23114
Får jag sån här data är det en ski... sak att simulera geometrin.


citat:
Har ju varit inne på Mac Pherson bara för att det är smidigare att bygga

Just det, det är lätt och smidigt att bygga men där slutar fördelarna.
Vist det går att åka fort med sånt också inget snack om det men bra NEJ.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
fuling skrev:
En sökoperation på rejsa kanske
tex
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23114
Får jag sån här data är det en ski... sak att simulera geometrin.


citat:
Har ju varit inne på Mac Pherson bara för att det är smidigare att bygga

Just det, det är lätt och smidigt att bygga men där slutar fördelarna.
Vist det går att åka fort med sånt också inget snack om det men bra NEJ.


okej, ska se om jag lyckas med detta, jag är fullständigt grön på ämnet därför dessa dumma frågor

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
därför dessa dumma frågor

Dumma???
Finns inga dumma frågor bara dumma svar.
Det är väll bättre fråga innan än efter, då får man stå där i hörnet med dumstruten

En bra början är att läsa lite, se
https://rejsa.nu/vaghallningsboken/info.asp

Fördelen med denna bok är att den är på svenska och att man inte behöver massa utbilding för att förstå vad som står i den.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
NFSPEED
Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005
Inlägg: 96



Tegheim skrev:
fuling skrev:
Vist kan man bygga om hela framvagnen men är det nödvändigt?
Räcker kanske bara med att flytta ner den övrebärarmens infästing i framvagnsbalken.


Anledningen till framvagnsombyggnad är motorn...
Det kommer inte sitta en B20 i, men snarlikt namn iaf... Så vet någon exempelvis du fuling en sida med bilder på hur man mäter och kanske lite tips o trix på hur man formar sig nya A-armar så skulle jag bli glad... Har ju varit inne på Mac Pherson bara för att det är smidigare att bygga om, men det fick jag ju inte

Vad ska du stoppa i för motor då då jag själv har en 142a för den så går det å stoppa i det mesta utan att
bygga om framvagnen

_________________
Alf ryhn
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Det har varit lite hemligt, men det kommer nog ut för eller senare... Det är en 3-skivig wankel-motor som ska i volvon. Bakom den sitter det en BMW M3-låda så det kommer nog bli till o kapa upp kardantunnel oxå...

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Ah, en 20B. Läckert! thumbs up

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361



Jag sänkte den övre länkarmen på min 142a med 30 mm då lutade den hjulen innåt vid uppfjädring.

Den blev mindre understyrd efter det.

om du ska mäta alla mått tror jag att fuling är intreserad av dom, jag skulle egentligen ha gjort det men då var det en som vill köpa bilen av mig vilket gjorde att jag inte hann mäta upp framvagnen.
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Ajden skrev:
Jag sänkte den övre länkarmen på min 142a med 30 mm då lutade den hjulen innåt vid uppfjädring.

Den blev mindre understyrd efter det.

om du ska mäta alla mått tror jag att fuling är intreserad av dom, jag skulle egentligen ha gjort det men då var det en som vill köpa bilen av mig vilket gjorde att jag inte hann mäta upp framvagnen.


okej, jag får nog krypa till korset o köpa mig en bok om ämnet, annars vet jag ju knappt vad jag ska mäta för nåt. Camber,Caster, toe in och allt va de heter är lika svårt som tyskan i skolan just nu

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Ajden skrev:
Jag sänkte den övre länkarmen på min 142a med 30 mm då lutade den hjulen innåt vid uppfjädring.

Den blev mindre understyrd efter det.

om du ska mäta alla mått tror jag att fuling är intreserad av dom, jag skulle egentligen ha gjort det men då var det en som vill köpa bilen av mig vilket gjorde att jag inte hann mäta upp framvagnen.


okej, jag får nog krypa till korset o köpa mig en bok om ämnet, annars vet jag ju knappt vad jag ska mäta för nåt. Camber,Caster, toe in och allt va de heter är lika svårt som tyskan i skolan just nu

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Skruva banåkabil
Dubbla A-armar eller Mac Pherson-ben?
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
39 besök senaste veckan (40968 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande