Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster 2.0 SC -02
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (21056 totalt)
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Alfons skrev:
Stephan B skrev:
skogshuggarn skrev:
Låter trevligt thumbs up
Men frågan som stoppar mej från sånnt godis är ju: Hur göra för att få igenom den vid besiktningar??

Man kan montera en plåt över kompressorn om man vill. Som meldert säger så är det inte så många som vet hur det ska se ut. Men jag ska ju inte bes förräns 2007 så det dröjer innan vi får svar.

Är den importerad eller svensk-såld? Ifall den är importerad kan man väl säga att den såg ut så när du tog in den och att den är reg-besiktigad i detta skick...?

Tror det blir svårt att övertyga dom om det, speciellt med alla banracing attribut som sitter på. Tror en liten metallplatta som går tvärs över i bakkant löser det.
Den är importerad.

Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Kul med att inte alla "bara" byter till turbomotor! Jag kommer verkligen följa detta bygge (gör jag väl med alla, men detta är ju mer ovanligt) och hoppas verkligen på att få se nyttan av nya motorn nästa sommar när du bara försvinner iväg på banan, lämnandes min lilla groda som en trampbil efter Speedstern!

I och med hur ovanlig bilen är och hur lite man ser när man kollar på motorn borde det väl gå att dölja ganska enkelt?

Iaf, kort och gott, lycka till!
Jo förresten, snygga och praktiska fälgar du skaffade där med till rdäcken!

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Nu har motorn kommit

Nu ska jag bara komma underfund med var Electronic Throttle Bodyn sitter och var alla slangar ska sitta och om motorn får plats utan modifieringar

Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005

För mig som inte har tentat av alla motorer, vad är detta för motor?

Åkersberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Alfons skrev:

Det är en 2.0, samma som din motor fast med kompressor istället är den info jag har. Den ser nästan identisk ut som min 2.2 med fästpunkter etc. Ska ut i garaget nu och kika närmare på var alla anslutningar ska sitta jämfört med min gamla.

M V H
Stephan

Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

cool! thumbs up

Det ser ut som du måste byta grenröret iaf... Verkar vara lite fel riktning på det...

Är det sämma fäste till växellådan? Har för mig att jag läst något strul om detta...

trottle bodyn är ju den där prylen med det stora röda locket (pluggen) på understa bilden...

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Stephan B skrev:
Alfons skrev:

Det är en 2.0, samma som din motor fast med kompressor istället är den info jag har. Den ser nästan identisk ut som min 2.2 med fästpunkter etc. Ska ut i garaget nu och kika närmare på var alla anslutningar ska sitta jämfört med min gamla.

M V H
Stephan

Nej, den är identisk (nästan) med NA-motorn, men den har en annan vev (samma som saab-aero???) som gör att volymen bara blir 2 liter...

Växjö
Här sen Jun 2005

Vem tillverkar denna då? För den kommer väl knappast direkt från Saab-Åpel...

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

GM

Det finns en bunt amerikabilar (bla. pontiac) som använder samma motor (iaf samma block)... har tillockmed för mig att den finns i en 2.4 litersvesion. För ett tag sedan kom ju också en direktinsprutningsversion.

Blocket annvänds ju dessutom av Alfa Romeo...

NA motorn finns i mängder av versioner...

Linköping
Här sen Okt 2004

Wow!!

TB:n är den med ett stort rött lock.

Motorn är samma som i SAAB 9-3 Aero, men med kompressor. Sitter i bl a en Sunfire och en Cobalt.

Gamla vxllådan passar men men måste ha ett svänghjul med 8 (?) bultar (specially made by Courtenay, precis som till BAD)

A master of going faster!
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare
apex skrev:
Wow!!

TB:n är den med ett stort rött lock.

Motorn är samma som i SAAB 9-3 Aero, men med kompressor. Sitter i bl a en Sunfire och en Cobalt.

Gamla vxllådan passar men men måste ha ett svänghjul med 8 (?) bultar (specially made by Courtenay, precis som till BAD)

Japp. hittade kontakten och antal stift stämmer, får se om den stiftad rätt också.
Är det inte svänghjulet som redan sitter där? (första gången jag monterar en motor så ursäkta min newbie status
Kopplingen borde vara samma som till nån Saab modell eller?
Såg att jag glömde beställa remmen till kompressorn...

Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare
meldert skrev:
cool! thumbs up

Det ser ut som du måste byta grenröret iaf... Verkar vara lite fel riktning på det...

Är det sämma fäste till växellådan? Har för mig att jag läst något strul om detta...

trottle bodyn är ju den där prylen med det stora röda locket (pluggen) på understa bilden...

Ang. grenröret, ska se om det är nån större skillnad jämte 2.2'an.
Nu ska jag bara få ut gamla motorn och skicka växellådan för att montera diffen.

M V H
Stephan

Citera
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004

thumbs up

För den intresserade kan nämnas att det i senaste numret av Racecar Engineering fanns en liten sammanställning av Ecotecmotorerna. Det finns ju även en "bibel" från GM som beskriver hur man i olika steg kan uppgradera tills man får en > 1000 hästars motor (!). Jag är lat och orkar inte googla fram den just nu men här är en bra början http://www.gm.com/automotive/gmpowertrain/events/racing/

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Stephan B skrev:
Är det inte svänghjulet som redan sitter där? (första gången jag monterar en motor så ursäkta min newbie status

Inte för att jag är någon expert, men det ser onekligen ut som det sitter både ett svänghjul och en koppling monterad på motorn redan...

Vargön
Här sen Feb 2003

meldert skrev:
Stephan B skrev:

Inte för att jag är någon expert, men det ser onekligen ut som det sitter både ett svänghjul och en koppling monterad på motorn redan...

Håller med Meldert, ser ut som kopplingen sitter innanför svänghjulet (precis som på en scirocco)
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Koppling o tryckplatta utanför svänghjulet. JA det är monterat men kanske inte stämmer med axeldiameter?? Men kolla!

A master of going faster!
Citera
Saabster
Lidköping
Här sen Jan 2005

Jänkarna använder F35 växellådan på kompressormotorn, och då passar troligtvis inte kopplingen, Diametern på axeln är garanterat inte samma, Det kan även skilja på offsetten, alltså hur långt ut från vevaxeln som kopplingen sitter, Jag kan gå och mäta detta nu.....

Men som Apex säger: Köp ett nytt svänhjul med koppling från Cortney sport!

Vette -68 454:a med Nira Motorsport i3 sprut/tändning
Citera
Saabster
Lidköping
Här sen Jan 2005

Jag har mätt axlarna på F35 och F23, och det är samma diameter och splince, men jag tror inte att offsettten är samma, eftersom F35'ans kopplingshus är gjort för att kunna ha dubbelmasse svänghjul, som är "tjockare" än det som sitter orginal till F23. Men det är väl bara att provmontera..!

och det känns som att man behöver planera in en speedster kollar resa till stockholms trakten... ! Både ditt, Apex, Dudes och Smälderts byggen blir man klart lockad av thumbs up ! Mitt egna började i helgen....

Vette -68 454:a med Nira Motorsport i3 sprut/tändning
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Du hade glömt beställa kompressorremmen va?

Köp den här lilla upgraderingen så får du en på köpet...

EDIT: För oss vanliga dödliga speedsterägare som inte har råd att köpa en helt ny motor så står ett mkt intressant artikelnummer i nedre halvan av bilden...

Stockholm
Här sen Aug 2004

Vi har ju motoriserat gasspjäll och en annan ECU...vilket kanske betyder att man skulle behöva byta styrning helt och hållet (till Nira eller så)? ...och till gasvajer?

Umeå
Här sen Nov 2002

SlimVince skrev:
Vi har ju motoriserat gasspjäll och en annan ECU...vilket kanske betyder att man skulle behöva byta styrning helt och hållet (till Nira eller så)? ...och till gasvajer?

Finns eftermaknads insprutningar som klarar drive-by-wire

Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster 2.0 SC -02
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (21056 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande