Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (21056 totalt) |
Tror det blir svårt att övertyga dom om det, speciellt med alla banracing attribut som sitter på. Tror en liten metallplatta som går tvärs över i bakkant löser det. Den är importerad. _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||
Kul med att inte alla "bara" byter till turbomotor! Jag kommer verkligen följa detta bygge (gör jag väl med alla, men detta är ju mer ovanligt) och hoppas verkligen på att få se nyttan av nya motorn nästa sommar när du bara försvinner iväg på banan, lämnandes min lilla groda som en trampbil efter Speedstern!
I och med hur ovanlig bilen är och hur lite man ser när man kollar på motorn borde det väl gå att dölja ganska enkelt? Iaf, kort och gott, lycka till! Jo förresten, snygga och praktiska fälgar du skaffade där med till rdäcken! _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Nu har motorn kommit
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nu ska jag bara komma underfund med var Electronic Throttle Bodyn sitter och var alla slangar ska sitta och om motorn får plats utan modifieringar ![]() ![]() _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||
Det är en 2.0, samma som din motor fast med kompressor istället är den info jag har. Den ser nästan identisk ut som min 2.2 med fästpunkter etc. Ska ut i garaget nu och kika närmare på var alla anslutningar ska sitta jämfört med min gamla. M V H Stephan _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||
cool!
![]() Det ser ut som du måste byta grenröret iaf... Verkar vara lite fel riktning på det... Är det sämma fäste till växellådan? Har för mig att jag läst något strul om detta... ![]() trottle bodyn är ju den där prylen med det stora röda locket (pluggen) på understa bilden... _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||||
Nej, den är identisk (nästan) med NA-motorn, men den har en annan vev (samma som saab-aero???) som gör att volymen bara blir 2 liter... _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||||
GM
![]() Det finns en bunt amerikabilar (bla. pontiac) som använder samma motor (iaf samma block)... har tillockmed för mig att den finns i en 2.4 litersvesion. För ett tag sedan kom ju också en direktinsprutningsversion. Blocket annvänds ju dessutom av Alfa Romeo... NA motorn finns i mängder av versioner... _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||||
Wow!!
TB:n är den med ett stort rött lock. Motorn är samma som i SAAB 9-3 Aero, men med kompressor. Sitter i bl a en Sunfire och en Cobalt. Gamla vxllådan passar men men måste ha ett svänghjul med 8 (?) bultar (specially made by Courtenay, precis som till BAD) _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||||
Japp. hittade kontakten och antal stift stämmer, får se om den stiftad rätt också. Är det inte svänghjulet som redan sitter där? (första gången jag monterar en motor så ursäkta min newbie status ![]() Kopplingen borde vara samma som till nån Saab modell eller? Såg att jag glömde beställa remmen till kompressorn... ![]() ![]() _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||
Ang. grenröret, ska se om det är nån större skillnad jämte 2.2'an. Nu ska jag bara få ut gamla motorn och skicka växellådan för att montera diffen. M V H Stephan _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||
![]() ![]() För den intresserade kan nämnas att det i senaste numret av Racecar Engineering fanns en liten sammanställning av Ecotecmotorerna. Det finns ju även en "bibel" från GM som beskriver hur man i olika steg kan uppgradera tills man får en > 1000 hästars motor (!). Jag ![]() _________________ Vincent Wong |
||||||
Inte för att jag är någon expert, men det ser onekligen ut som det sitter både ett svänghjul och en koppling monterad på motorn redan... _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||||
Håller med Meldert, ser ut som kopplingen sitter innanför svänghjulet (precis som på en scirocco) _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Jänkarna använder F35 växellådan på kompressormotorn, och då passar troligtvis inte kopplingen, Diametern på axeln är garanterat inte samma, Det kan även skilja på offsetten, alltså hur långt ut från vevaxeln som kopplingen sitter, Jag kan gå och mäta detta nu.....
Men som Apex säger: Köp ett nytt svänhjul med koppling från Cortney sport! _________________ Andreas Almqvist _________________ Badster R3 (ex. Opel Speedster) Vette -68 454:a med Nira Motorsport i3 sprut/tändning |
||||||
Jag har mätt axlarna på F35 och F23, och det är samma diameter och splince, men jag tror inte att offsettten är samma, eftersom F35'ans kopplingshus är gjort för att kunna ha dubbelmasse svänghjul, som är "tjockare" än det som sitter orginal till F23. Men det är väl bara att provmontera..!
och det känns som att man behöver planera in en speedster kollar resa till stockholms trakten... ![]() ![]() ![]() _________________ Andreas Almqvist _________________ Badster R3 (ex. Opel Speedster) Vette -68 454:a med Nira Motorsport i3 sprut/tändning |
||||||
Du hade glömt beställa kompressorremmen va?
Köp den här lilla upgraderingen så får du en på köpet... ![]() ![]() EDIT: För oss vanliga dödliga speedsterägare som inte har råd att köpa en helt ny motor så står ett mkt intressant artikelnummer i nedre halvan av bilden... ![]() ![]() ![]() _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||||
Finns eftermaknads insprutningar som klarar drive-by-wire ![]() ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (21056 totalt) |