| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Bildarkiv med kanarisk motorsport
|
1807 besök totalt |
|
Bildarkiv med kanarisk motorsport
I samband med "Gissa motorbanan..."-tråden jag la ut, hittade jag ett bildarkiv som innehåller många läckra bilder. http://www.atodomotor.com/galeria/in Där finns att njuta av för de flesta och jag tror i synnerhet för BMW-fantaster. De verkar bl.a. ha en faiblesse för att köra rally med 635:or!
Ett par fina Fiatbilar hittar man också samt några egendomliga backtävlingsskapelser. Med mera...... _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Den andra bilden föreställer ingen Lada. Det är en Fiat Abarth 131 Rally i grupp4-utförande.
_________________ Anders Dauner |
||||||||
|
Är inte den första en Fiat 124 Abarth också? Håller med om att lysena ser Lada-aktiga ut iofs......
Cool bil hursomhelst! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
|
*Flyttar från en annan tråd då jag inte vill förstöra den*
Coolt! Det var ingen dålig rymning. _________________ Anders Dauner |
||||||||
|
Vad är det för små plastiga Ultimaliknande skapelser, många utan sidofönster som ligger i tex detta galleri?
http://www.atodomotor.com/galeria/20 tänker främst på den oranga och gröna, plus ett par till. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||||
Googla på Speed Car GT1000 så får du en hel del träffar på de bilarna. Min spanska är dock riktigt usel så resten får du göra själv.
_________________ Anders Dauner |
||||||||
Vill påstå att det är en 124 men inte fiat utan seat http://forum.abarth-gmr.be/index.php |
||||||||
Jag åker till Madrid om ett par veckor så jag får väl smuggla hem en i handbagaget för utvärdering.
_________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||||
Är inte säker på det men jag tror inte det... |
||||||||
Jag förmodar att de flesta mekansiska delarna från spidern passar så det borde iofs vara ganska "enkelt" att bygga på en vanlig 124: också. Gäller bara att få tag på sakerna.
Jag tycker fö att det är lite märkligt att man valde att tävla med spidern istället för coupe eller limo (heter den så?).
_________________ Anders Dauner |
||||||||
Jag får skylla på att jag var nyvaken och att jag slutade snusa för ett par dagar sedan.
En Fiat Abarth 131 vill jag ha!
Ingen som vet var det är för något på den sista bilden jag la in? _________________ Mattias Widar |
||||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Här står det iaf Seat i rutan på en likadan bil:
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
|
Jo Seat licenstillverkade ju mer eller mindre modifierade Fiat modeller redan på 50-talet och fram till att VW köpte upp dem vartefter Fiat fick nog av sina egna problem.
Seaten på bilderna baseras ju som redan konstaterats på en Fiat 124. (liksom Lada) Men Abarth har aldrig haft något med Seat att göra. även om den tekniska plattformen givetvis inspirerat en och annan att skruva på en o annan trimpryl med Abarthnamnet på Seats modeller. Det gjorde man redan på den Seat modell som byggde på Fiat 600. Det där med "äkta" Abarth är ett komplicerat ämne. Då chassinummer och specar aldrig varit Carlo Abarths högsta prioritet. Lite elakt sagt kan man säga en Fiat, eller dess olika derivat försett med skärmbräddare, öppen motorlycka, eller ens motortrimamd med Abart-prylar mycket sällan har det minsta med Abarth att göra, mer än att bilägaren nog gärna önskade att det var så! En BMW 318 IS med M3 delar i chassi och kaross är heller ingen M3, för att göra en liknelse med en bilmodell som är mera bekant här i forumet. Beträffande varför Fiat valde att låta Abarth ta hand om 124 Spidern och göra den till rallyjärn, hänger samman med reglementet vid den tiden. Ska inte fördjupa mig i det i denna tråd. Men i likhet med Porsche 911 och Renault alpine A110 var 124 Abarth en Grupp 4 bil vilken vid den tiden innebar friare möjligheter i lättning, chassi och motormodifiering. Därav att dessa 3 bilmodeller var vinnarbilar i rally för 30-35 år sedan. Saab V4 Opel Kadett/Ascona och Escort tävlade vid denna tid i grupp 2. Senare utvecklades även dessa saloons till grupp 4 spec. (Ford Escort RS MkII) eller rent av grupp 5 som t.ex. Simo Lampinen och Stig blomqvist körde med V4 i bl.a. Finska rallyt. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
Med äkta tänkte jag mer på det faktum att 124 Spider fanns i en "Abarth Rally Stradale-version" och dessa bilar hade egna chassi-nummer (CSAxxx...). Så min fråga borde egentligen varit: Tävlade man officiellt med den vanliga 124:an?
_________________ Anders Dauner |
||||||||
![]() |
Bilder o videos
Bildarkiv med kanarisk motorsport
|
1807 besök totalt |

