Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Seven med MC-maskin - hur löser man transmissionen?
6354 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Seven med MC-maskin - hur löser man transmissionen?

Bara allmän nyfikenhet.

När man har en mc-motorisade seven, hur brukar man då montera maskinen och hur gör man med transmissionen?

* Har man alltid längsmonterad motor? Eller får en MC-maskin plats på tvären i en seven?
* Använder man alltid mc-motorns "inbyggda" växellåda?
* Har förstått det som man ofta/alltid har ngn sorts växel som möjliggör backväxel, ibland med icke 1:1 utväxling
* Behöver man alltid förändra utväxlingen från MC-växellådans utg axel in i bakaxeln, eller stämmer det hyggligt?
* Är det ngn med anordning som behövs?
* Använder man alltid kardan eller finns det andra kreativa lösningar? (rem/kedja?)
* Ja, vad mer är intressant runt detta?

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



jag har sett nå"gra alternativ, beroende på vilken maskin som används.

alla har varit längsmonterade med 'fram' åt vänster, utgående axel ur lådan bakåt. på de som kör med yamaha har jag sett att de moterar kardanen direkt på 'drevet' eller istället för. på antons bil med hodamotor så sitter det en kedja mellan växellåda och karda.

sen använder vissa ån gammal volvolåda mellan motor och bakadel för backslag, medans andra har vindrutetorkarmotor eller startmotor för back.


de som har kardan direkt på lådan nöjer sig med bakaxelns möjligheter att ändra utväxling, men när man har kedja mellan så kan man ju enkelt dreva om.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



En kompis har en Esther med Yamaha R1 motor och han har motorn längsmonterad med kardan direkt på utgående axel från orginalväxellåda. Sen har han nån typ av backslag från Quaife som ger honom backväxel.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Quaife gör en "reverse gearbox" för £595. titta här: http://www.quaife.co.uk/catalogue/page87.htm

Westfield har också gjort nån egen design vid nåt tillfälle också, men numera säljs de med Quaife's tror jag.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Westfield skrev:
Quaife gör en "reverse gearbox" för £595. titta här: http://www.quaife.co.uk/catalogue/page87.htm

Westfield har också gjort nån egen design vid nåt tillfälle också, men numera säljs de med Quaife's tror jag.


Där var ju en diff som var gjord för kedjedrivna bilar stod det oxo, har man isf en kedja i kardantunneln? Har man motorn tvärställd då? Inga trassel med så lång kedja?

_________________
Pär Hylander
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Pär Hylander skrev:
Westfield skrev:
Quaife gör en "reverse gearbox" för £595. titta här: http://www.quaife.co.uk/catalogue/page87.htm

Westfield har också gjort nån egen design vid nåt tillfälle också, men numera säljs de med Quaife's tror jag.


Där var ju en diff som var gjord för kedjedrivna bilar stod det oxo, har man isf en kedja i kardantunneln? Har man motorn tvärställd då? Inga trassel med så lång kedja?


Nej, ingen "Seven"-bil med motorn fram och drivning bak har kedja. Alla har kardan axel. Sen gör folk lite olika. De flesta av locost-gänget kör en kort kedja mellan utgående axel på växellådan och kardanen, de flesta färdiga MC-bilar (typ Westfield, MK osv) har en speciell drev som kopplar direkt på utågende axel ur lådan och därmed kör helt med kardan (inga kedjor).

däremot finns några, typ Sylva Riot som har motorn tvärställd bak, eller typ Radical också, som använder kedja, och då anvädner de en annan Quaife diff baktill.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Bo Artved
Hässleholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 211



Re: Seven med MC-maskin - hur löser man transmissionen?

Pär Hylander skrev:
Bara allmän nyfikenhet.

När man har en mc-motorisade seven, hur brukar man då montera maskinen och hur gör man med transmissionen?

* Har man alltid längsmonterad motor? Eller får en MC-maskin plats på tvären i en seven?
- Den får plats på tvären, men det blir jobbigt med transmission osv

* Använder man alltid mc-motorns "inbyggda" växellåda?
- Ja

* Har förstått det som man ofta/alltid har ngn sorts växel som möjliggör backväxel, ibland med icke 1:1 utväxling
- Du måste ha backväxel, båda för gatan och racing. löses vha quaife låda (dyr) eller startmotor och kugghjul (billigt) :-)

* Behöver man alltid förändra utväxlingen från MC-växellådans utg axel in i bakaxeln, eller stämmer det hyggligt?
- Du kan trixa lite med diffen och storleken på hjulen, annars stämmar det ganska hyggligt.

* Är det ngn med anordning som behövs?
- Hmmm, finns garanterat nåt jag inte kommar ihåg.

* Använder man alltid kardan eller finns det andra kreativa lösningar? (rem/kedja?)
- Inte på en Seven.

* Ja, vad mer är intressant runt detta?
-


_________________
There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games...
- Hemingway
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Westfield skrev:


däremot finns några, typ Sylva Riot som har motorn tvärställd bak, eller typ Radical också, som använder kedja, och då anvädner de en annan Quaife diff baktill.


Aaahh, där trillade poletten ned för mig!


Det där med startmotor som backväxel tycker jag låter prisvärt, hur gör man med sådan, monterar ngnstans på kardanen?

_________________
Pär Hylander
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Pär Hylander skrev:
Westfield skrev:


däremot finns några, typ Sylva Riot som har motorn tvärställd bak, eller typ Radical också, som använder kedja, och då anvädner de en annan Quaife diff baktill.


Aaahh, där trillade poletten ned för mig!


Det där med startmotor som backväxel tycker jag låter prisvärt, hur gör man med sådan, monterar ngnstans på kardanen?


Ja, oftast ett kugghjul på ingående fläns på differentialen, och sedan startmotorn som ligger under och när den börjar snurra går ju lilla kugghjulet fram och greppar i det på differentialen, och på så sätt "hoppar" man bakåt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Pär Hylander skrev:
Westfield skrev:


däremot finns några, typ Sylva Riot som har motorn tvärställd bak, eller typ Radical också, som använder kedja, och då anvädner de en annan Quaife diff baktill.


Aaahh, där trillade poletten ned för mig!


Det där med startmotor som backväxel tycker jag låter prisvärt, hur gör man med sådan, monterar ngnstans på kardanen?

Så här tex.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Ytterligare en lösning...



_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Skruva banåkabil
Seven med MC-maskin - hur löser man transmissionen?
6354 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande