Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilka motorer snurrar på fel håll?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8949 totalt)
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7235

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Vilka motorer snurrar på fel håll?

Som rubriken lyder: vilka motorer snurrar på det håll som är mindre vanligt?

Som jag har förstått det finns det Hondamotorer som inte snurrar på samma håll som alla andra. Hur är det med Fiats Lampredimotorer? och är det då samma med Lancia Integralespisen i Alfa 155Q4? och hur var det egentligen med BMW:s supertouringsexor?

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Fiats "Lampredi" snurrade medurs sedd framfirån.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jet skrev:
snurrade


Har alla slutat snurra?

_________________

Rice and shine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Nog jag som rört till det, alla Lampredimotorer snurrar åt samma håll, precis som Jet säger.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Börja se på de flesta av de tidiga Honda bilarna med tvärställda motorer, sedan också på ett antal tidiga Mitsubishi-bilar med d:o motorer. Lätt att identifiera genom att se att man här har tvärställda framhjulsdrivande motorer som sitter West-East till skillnad från det vanliga East-West (sett bakifrån).

Har för mig detta bakvända sätt kom till ifrån en rent Japansk tradition med inriktning på bästa lösning för vänstertrafik och med högerstyrning då ju föraren oftast sitter (ensam) till höger och väger upp den vänstersittande tyngre motorn. Europerna hamnade ju tvärtemot med den geniale Dante Giacosa som inom Fiatgruppen började med det numera allenarådande East-West conceptet.

Annars var ju bara Saab Sonett som gått konvertera att gå åt fel håll. Denna motor bakom framaxeln fick ju bli bakåtgående men det var ju en tvåtaktare som kunde gå lika bra åt bägge hållen. Växellådan tyckte dock inte riktigt om att gå baklänges i denna lilla serie prototyper.

Enda gången jag vet folk sökte ändra riktning på redan existerande motorer var i BTCC på mitten 90-talet då några fick för sig att Hondas ursnabba starter berodde på att deras bil hade motorn West-East... Man trodde det var något som gav ett extra dynamiskt marktryck men var egentligen ett bättre fullslirande kopplingsconcept som tillät i stort sett fulleffekt i startsekvensen...

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



D5 skrev:
Börja se på de flesta av de tidiga Honda bilarna med tvärställda motorer, sedan också på ett antal tidiga Mitsubishi-bilar med d:o motorer. Lätt att identifiera genom att se att man här har tvärställda framhjulsdrivande motorer som sitter West-East till skillnad från det vanliga East-West (sett bakifrån).


I min Mitsubishi Sigma sitter motorn West-East enligt det sätt som du beskriver, fast jag vet inte åt vilket håll den snurrar. Jag har inte funderat så mycket på på det. Jag googlade lite och det verka som att iaf vissa av Mitsubishis motor verkar iaf snurra åt det "vanliga" hållet och att man istället löst det i växellådan.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



MaZ skrev:
Nog jag som rört till det, alla Lampredimotorer snurrar åt samma håll, precis som Jet säger.

Men har de inte insug och avgas på olika sidor beroende på modell?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Precis, jag hade blandat ihop det och trodde de bytte rotationsriktning med.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Hur är det med Nissan 200 motorer? De har iaf grenrör och insug på "fel" sida av motorn, dvs insug på passagerarsidan. (om bilen är vänsterstyrd vill säga)

_________________
Jonas Edling
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Alfas gamla fyror har också insug på passagerarsidan (snurrar medurs). Det är ingen bra "indikator"
för vilket håll motorn snurrar åt. Det är bättre att titta på kamdrivningen. På medursmotorer
går kamrem/kedja rakt ner mot vevaxeln på högersidan (sett framifrån). Spännaren sitter
på andra sidan.

EDIT: Honda S2000 verkar ha någon kugghjulsdrivning av kammarna så där funkar inte
mitt sätt att diagnostisera...

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Citroens motorer snurrar åt ett "ovanligt" håll i TA och D-modeller (1934-1975), eller de roterar åt samma håll som de flästa andra motorer, men har svänhjulet i andra änden, eller nåt. Motorn bakom växellådan och framhjulsdrift.

Samma motor monterad i CX roterar konventionellt och sitter på tvären, monterar man en CX motor i en DS får man flera växlar bakåt och en frammåt

Jag vet av mer än en konverterad CX-Diesel som rotationsriktningen är vänd på för att montera den i en DS.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Henrik Sundberg
Mellansel/Härnösand
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Gammla corvair 6:or snurrar oxå åt "fel" håll har jag för mig...

/Henrik

_________________
Henrik Sundberg
VW typ 1 -71 TIC
bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Stora dieselmotorer som råkar vända riktning när de skall stoppa.

Då fungerar varken varvtalsreglering eller stopp, motorerna varvar ur tills de rasar.

Tricket är att snabbt som fasen hoppa ut och ta av sig alla kläder och proppa dessa i insuget, eller ta och hugga av bränsleledningen!

OT

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



porschedriver skrev:
Stora dieselmotorer som råkar vända riktning när de skall stoppa.

Då fungerar varken varvtalsreglering eller stopp, motorerna varvar ur tills de rasar.

Tricket är att snabbt som fasen hoppa ut och ta av sig alla kläder och proppa dessa i insuget, eller ta och hugga av bränsleledningen!

OT



När de går baklänges, visst pumpar de även luften andra vägen då, så de suger in genom avgas och blåser ut genom insug?????

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



porschedriver skrev:
Stora dieselmotorer som råkar vända riktning när de skall stoppa.

Då fungerar varken varvtalsreglering eller stopp, motorerna varvar ur tills de rasar.

Tricket är att snabbt som fasen hoppa ut och ta av sig alla kläder och proppa dessa i insuget, eller ta och hugga av bränsleledningen!

OT


Lägga i 12:an och tvärnita.... är inte det ett bra sätt att stoppa motorn?
Funkar iaf för mig att stoppa motorn på B10M'n..... eller rättare sagt den gör det automatiskt när man får i fel växel när man ska iväg fulllastad från rödljuset....dvs 6an istället 2:an brukar ge det resultatet om man inte tokgasar.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Magnus L skrev:
porschedriver skrev:
Stora dieselmotorer som råkar vända riktning när de skall stoppa.

Då fungerar varken varvtalsreglering eller stopp, motorerna varvar ur tills de rasar.

Tricket är att snabbt som fasen hoppa ut och ta av sig alla kläder och proppa dessa i insuget, eller ta och hugga av bränsleledningen!

OT



När de går baklänges, visst pumpar de även luften andra vägen då, så de suger in genom avgas och blåser ut genom insug?????


Det ligger något i det, så borde det väl bli???? måste kolla det

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Fredrik - SLC skrev:
porschedriver skrev:
Stora dieselmotorer som råkar vända riktning när de skall stoppa.

Då fungerar varken varvtalsreglering eller stopp, motorerna varvar ur tills de rasar.

Tricket är att snabbt som fasen hoppa ut och ta av sig alla kläder och proppa dessa i insuget, eller ta och hugga av bränsleledningen!

OT


Lägga i 12:an och tvärnita.... är inte det ett bra sätt att stoppa motorn?
Funkar iaf för mig att stoppa motorn på B10M'n..... eller rättare sagt den gör det automatiskt när man får i fel växel när man ska iväg fulllastad från rödljuset....dvs 6an istället 2:an brukar ge det resultatet om man inte tokgasar.


Fast frågsan är vad växellådan säger om man petar i växel när motorn varvar ur över ordinarie varvstopp...om man inte har koppling dvs.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Tor
Hofors
Här sen Okt 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Alla motorer i Simca 1000 (61-78) går moturs.Jag letar en modernare /piggare motor att stoppa i en av mina 1000, verkar svårt.
Tor

_________________
Tor Baadstrand
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Tor skrev:
Alla motorer i Simca 1000 (61-78) går moturs.Jag letar en modernare /piggare motor att stoppa i en av mina 1000, verkar svårt.
Tor


De flästa hondamotorer, och de är ju fina skapelser.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



porschedriver skrev:
Fredrik - SLC skrev:
porschedriver skrev:
Stora dieselmotorer som råkar vända riktning när de skall stoppa.

Då fungerar varken varvtalsreglering eller stopp, motorerna varvar ur tills de rasar.

Tricket är att snabbt som fasen hoppa ut och ta av sig alla kläder och proppa dessa i insuget, eller ta och hugga av bränsleledningen!

OT


Lägga i 12:an och tvärnita.... är inte det ett bra sätt att stoppa motorn?
Funkar iaf för mig att stoppa motorn på B10M'n..... eller rättare sagt den gör det automatiskt när man får i fel växel när man ska iväg fulllastad från rödljuset....dvs 6an istället 2:an brukar ge det resultatet om man inte tokgasar.


Fast frågsan är vad växellådan säger om man petar i växel när motorn varvar ur över ordinarie varvstopp...om man inte har koppling dvs.


Funkar ju inte om man har automat, som t ex alla stadsbussar har.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Jet skrev:

EDIT: Honda S2000 verkar ha någon kugghjulsdrivning av kammarna så där funkar inte
mitt sätt att diagnostisera...

nipps.. kedja...


http://www.trampebil.se/budda/2005-01-30-riva-F20/imagepages/image9.ht . . . .

_________________
MackeMaehlum
Citera
Skruva banåkabil
Vilka motorer snurrar på fel håll?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8949 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande