Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bultkvalité till bromsok
2390 besök totalt
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Bultkvalité till bromsok

Hej,

Jag är på gång att mecka på nya bromsoken och har på mer eller mindre vetenskaplig väg kommit fram till att 10-9 kvalitet och M12x1,25 borde vara bästa valet. Givetvis har inte ens Sifvert skruv 10-9 i fingängat och då lurar jag dels på om det kan finnas någon annan som har och dels vad man ska göra avkall på annars? 12-9 kvalitet har dålig utmattningskvalitet så det känns vanskligt och fingänga är nästan ett måste på en italiensk bil Kan någon klok människa ge mig något gott råd?

/A

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Finns en firma i Jönköping som heter Curtsson försäljning,
tel. 036-30 82 30. Där säljer de nästan uteslutande bult i alla möjliga dimensioner.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Bultkvalité till bromsok

Andreas Möller skrev:
Hej,

Jag är på gång att mecka på nya bromsoken och har på mer eller mindre vetenskaplig väg kommit fram till att 10-9 kvalitet och M12x1,25 borde vara bästa valet. Givetvis har inte ens Sifvert skruv 10-9 i fingängat och då lurar jag dels på om det kan finnas någon annan som har och dels vad man ska göra avkall på annars? 12-9 kvalitet har dålig utmattningskvalitet så det känns vanskligt och fingänga är nästan ett måste på en italiensk bil Kan någon klok människa ge mig något gott råd?

/A


om du ringer till Acce Rising på ISR bromsar Tumba, så får du ett råd som håller.
Tror inte du behöver vara orolig för 12,9, men det ärväl bara att byta med jämn intervall...
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



original på Porsche 911 och BMW 540i har 8.8 samt fingänga på M12, lite klent är det så jag bytte till 12.9 svarteloxerade insex nu på 911, inte provat än så om ni inte hör av mig på ett tag så vet ni varför

_________________
Kör cheva numer.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Kit:
Lite klent????? vad hände?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



fuling skrev:
Kit:
Lite klent????? vad hände?


Inget hände, jag tyckte bara att det var lite klen kvalitet när 12.9 har så mycket högre tensile strength men jag kan iofs ha helt fel.

8.8 kvalitet kan man köpa lite överallt men dock så varierar ju kvaliteten mellan inköpställena?.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



kid skrev:
fuling skrev:
Kit:
Lite klent????? vad hände?


Inget hände, jag tyckte bara att det var lite klen kvalitet när 12.9 har så mycket högre tensile strength men jag kan iofs ha helt fel.

8.8 kvalitet kan man köpa lite överallt men dock så varierar ju kvaliteten mellan inköpställena?.


Bara nyfiken... vilka ok har du? På vår numera sålda 911-82 hade dom skruvarna någon sorts ickemetrisk gänga, som var lite större än M8.

Beteckningarna på skruven står för vilken hållfasthet den ska ha, första siffran är brottgränsen, utläses som siffran *100 så blir det brottgräns i N/mm2. Andra siffran *10 blir hur många % sträckgränsen (tensile strengh) är av brottgränsen. En 8.8 skruv är det alltså 800 N/mm2 och 80% av det, 640 N/mm2. 12.9 följdaktligen 1200 resp 1080 N/mm2

EDIT: Vad jag skulle komma till är ju att dessa beteckningar är en norm, det borde alltså inte skilja så mycket på skruvarna från olika tillverkare.

Nå är jag dock ute på djupt vatten..... vet inte om det är odelat postivt att gå upp skruvklassningen i alla lägen. Föreställer mig att dom skruvarna blir sprödare och får mindre brottförlängning (deformation innan dom går sönder). Kanske någon som kan fylla på riktig info här?

_________________
Pär Hylander
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Förrhållandet mellan tjuv och dragbrottgränserna är ca
tjuvbrottgränsen=dragbrottgränsen/(3^0,5).

citat:
Nå är jag dock ute på djupt vatten..... vet inte om det är odelat postivt att gå upp skruvklassningen i alla lägen. Föreställer mig att dom skruvarna blir sprödare och får mindre brottförlängning (deformation innan dom går sönder). Kanske någon som kan fylla på riktig info här?

Men momentet kan ökas om man går upp i hållhasthetsklass, det ger då en högre hålla ihoppkraft. Allså skruvförbandet klarar en större belasting.
Nu är väll det så att oken sitter fast på friktion mellan oket och spindelhuset(eller var nu oken sitter fast).

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Det är ganska enkelt att beräkna påfrestningen på skruven, varför inte göra det istället för att gissa?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ice skrev:
Det är ganska enkelt att beräkna påfrestningen på skruven, varför inte göra det istället för att gissa?


Jag tolkade det som skruvarna som håller ihop ok-halvorna. Beroende på skivans kondition så tror jag inte alls det är enkelt att räkna ut den belastning speciellt noggrannt. Vibrationer och stötar etc...

_________________
Pär Hylander
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Pär Hylander skrev:
ice skrev:
Det är ganska enkelt att beräkna påfrestningen på skruven, varför inte göra det istället för att gissa?


Jag tolkade det som skruvarna som håller ihop ok-halvorna. Beroende på skivans kondition så tror jag inte alls det är enkelt att räkna ut den belastning speciellt noggrannt. Vibrationer och stötar etc...


Jag tolkade det som okens fastsättningsskruvar mot spindeln. Att räkna på hållihopokhalvorskruvarna är ju ännu enklare.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4767



Re: Bultkvalité till bromsok

Andreas Möller skrev:
Hej,

Jag är på gång att mecka på nya bromsoken och har på mer eller mindre vetenskaplig väg kommit fram till att 10-9 kvalitet och M12x1,25 borde vara bästa valet. Givetvis har inte ens Sifvert skruv 10-9 i fingängat och då lurar jag dels på om det kan finnas någon annan som har och dels vad man ska göra avkall på annars? 12-9 kvalitet har dålig utmattningskvalitet så det känns vanskligt och fingänga är nästan ett måste på en italiensk bil Kan någon klok människa ge mig något gott råd?

/A


Men om du väljer Unbrako höghållfast skruv så har du en skruv som både är stark och seg.

http://www.colly.se/components_ny/index.asp

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ice skrev:


Jag tolkade det som okens fastsättningsskruvar mot spindeln. Att räkna på hållihopokhalvorskruvarna är ju ännu enklare.


Jag är med dig på en statisk betraktelse.... men hur gör du med vibrationer och sånt från den i verkligheten inte perfekt plane bromsskivan?

_________________
Pär Hylander
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Pär Hylander skrev:
ice skrev:


Jag tolkade det som okens fastsättningsskruvar mot spindeln. Att räkna på hållihopokhalvorskruvarna är ju ännu enklare.


Jag är med dig på en statisk betraktelse.... men hur gör du med vibrationer och sånt från den i verkligheten inte perfekt plane bromsskivan?


Dessa vibrationer dämpas av bromsvätskans inre friktion (viskositet).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Pär Hylander skrev:
kid skrev:
fuling skrev:
Kit:
Lite klent????? vad hände?


Inget hände, jag tyckte bara att det var lite klen kvalitet när 12.9 har så mycket högre tensile strength men jag kan iofs ha helt fel.

8.8 kvalitet kan man köpa lite överallt men dock så varierar ju kvaliteten mellan inköpställena?.


Bara nyfiken... vilka ok har du? På vår numera sålda 911-82 hade dom skruvarna någon sorts ickemetrisk gänga, som var lite större än M8.


Jag har M12x1,25 på min 911 SC framok, alltså de bultar som skruvas på fjäderbenet genom okens öron.

De var dåliga i mitt fall, endast vänster, jag gick upp till M12x1,5 och gängade om det, jag vet att det blir gängpaj men som tur är det en rostfri nyloc mutter på andra sidan som låser ihop allt.

På den vänstra sidan blir det insex 8.8 kvalitet i M12 1.25, jag efterfrågade 12.9 men affären postade 8.8 ändå så sak samma, oken har en adapter nu då jag gått upp rejält i dimension från 2 kolvs gjutjärnok till 993 twinturbo 4 kolvsok i monobloc ok.

Det får antingen bära eller brista men lita på att jag gör en ordentlig testkörning under kontrollerade förhållanden innan bilen används mestadels på bana.

Jag vill inte bilen skall smaka armcoräcken på jungfruresan.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Anledningen till att jag är skeptisk till 12.9 är en arbetskollegas erfarenhet från hållfasthetslabb där 12.9:orna konsekvent sprack av utmattning medans 8.8:orna gjorde jobbet utan minsta protest.

Var köpte du 8.8 med 1,25 stigning?

/A

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Jag köpte mina bultar hos www.stigsgarage.se , annars så finns ett bra urval hos Ahlsells.

Så ni anser att 8.8 är segare, 12.9 spricker alltför lätt?.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Allmänt banåkaforum
Bultkvalité till bromsok
2390 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande