Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2390 besök totalt |
Bultkvalité till bromsok
Hej, Jag är på gång att mecka på nya bromsoken och har på mer eller mindre vetenskaplig väg kommit fram till att 10-9 kvalitet och M12x1,25 borde vara bästa valet. Givetvis har inte ens Sifvert skruv 10-9 i fingängat och då lurar jag dels på om det kan finnas någon annan som har och dels vad man ska göra avkall på annars? 12-9 kvalitet har dålig utmattningskvalitet så det känns vanskligt och fingänga är nästan ett måste på en italiensk bil ![]() /A _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||||
Re: Bultkvalité till bromsok
om du ringer till Acce Rising på ISR bromsar Tumba, så får du ett råd som håller. Tror inte du behöver vara orolig för 12,9, men det ärväl bara att byta med jämn intervall... Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
original på Porsche 911 och BMW 540i har 8.8 samt fingänga på M12, lite klent är det så jag bytte till 12.9 svarteloxerade insex nu på 911, inte provat än så om ni inte hör av mig på ett tag så vet ni varför
![]() _________________ Kör cheva numer. |
||||||
Inget hände, jag tyckte bara att det var lite klen kvalitet när 12.9 har så mycket högre tensile strength men jag kan iofs ha helt fel. 8.8 kvalitet kan man köpa lite överallt men dock så varierar ju kvaliteten mellan inköpställena?. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
Bara nyfiken... vilka ok har du? På vår numera sålda 911-82 hade dom skruvarna någon sorts ickemetrisk gänga, som var lite större än M8. Beteckningarna på skruven står för vilken hållfasthet den ska ha, första siffran är brottgränsen, utläses som siffran *100 så blir det brottgräns i N/mm2. Andra siffran *10 blir hur många % sträckgränsen (tensile strengh) är av brottgränsen. En 8.8 skruv är det alltså 800 N/mm2 och 80% av det, 640 N/mm2. 12.9 följdaktligen 1200 resp 1080 N/mm2 EDIT: Vad jag skulle komma till är ju att dessa beteckningar är en norm, det borde alltså inte skilja så mycket på skruvarna från olika tillverkare. Nå är jag dock ute på djupt vatten..... vet inte om det är odelat postivt att gå upp skruvklassningen i alla lägen. Föreställer mig att dom skruvarna blir sprödare och får mindre brottförlängning (deformation innan dom går sönder). Kanske någon som kan fylla på riktig info här? _________________ Pär Hylander |
||||||
Förrhållandet mellan tjuv och dragbrottgränserna är ca
tjuvbrottgränsen=dragbrottgränsen/(3^0,5). citat: Nå är jag dock ute på djupt vatten..... vet inte om det är odelat postivt att gå upp skruvklassningen i alla lägen. Föreställer mig att dom skruvarna blir sprödare och får mindre brottförlängning (deformation innan dom går sönder). Kanske någon som kan fylla på riktig info här? Men momentet kan ökas om man går upp i hållhasthetsklass, det ger då en högre hålla ihoppkraft. Allså skruvförbandet klarar en större belasting. Nu är väll det så att oken sitter fast på friktion mellan oket och spindelhuset(eller var nu oken sitter fast). _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Jag tolkade det som skruvarna som håller ihop ok-halvorna. Beroende på skivans kondition så tror jag inte alls det är enkelt att räkna ut den belastning speciellt noggrannt. Vibrationer och stötar etc... _________________ Pär Hylander |
||||||
Jag tolkade det som okens fastsättningsskruvar mot spindeln. Att räkna på hållihopokhalvorskruvarna är ju ännu enklare. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Re: Bultkvalité till bromsok
Men om du väljer Unbrako höghållfast skruv så har du en skruv som både är stark och seg. http://www.colly.se/components_ny/in _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Jag är med dig på en statisk betraktelse.... men hur gör du med vibrationer och sånt från den i verkligheten inte perfekt plane bromsskivan? _________________ Pär Hylander |
||||||
Dessa vibrationer dämpas av bromsvätskans inre friktion (viskositet). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Jag har M12x1,25 på min 911 SC framok, alltså de bultar som skruvas på fjäderbenet genom okens öron. De var dåliga i mitt fall, endast vänster, jag gick upp till M12x1,5 och gängade om det, jag vet att det blir gängpaj men som tur är det en rostfri nyloc mutter på andra sidan som låser ihop allt. På den vänstra sidan blir det insex 8.8 kvalitet i M12 1.25, jag efterfrågade 12.9 men affären postade 8.8 ändå så sak samma, oken har en adapter nu då jag gått upp rejält i dimension från 2 kolvs gjutjärnok till 993 twinturbo 4 kolvsok i monobloc ok. Det får antingen bära eller brista men lita på att jag gör en ordentlig testkörning under kontrollerade förhållanden innan bilen används mestadels på bana. Jag vill inte bilen skall smaka armcoräcken på jungfruresan. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
Anledningen till att jag är skeptisk till 12.9 är en arbetskollegas erfarenhet från hållfasthetslabb där 12.9:orna konsekvent sprack av utmattning medans 8.8:orna gjorde jobbet utan minsta protest.
Var köpte du 8.8 med 1,25 stigning? /A _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||||
Jag köpte mina bultar hos www.stigsgarage.se , annars så finns ett bra urval hos Ahlsells.
Så ni anser att 8.8 är segare, 12.9 spricker alltför lätt?. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2390 besök totalt |