Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 21740 besök totalt |
Nä..., det var inte dom bromsarna jag skulle använda till den vite..., skojade bara
![]() Det är Wilwood, billiga och bra (?)? ![]() Bak är det tarox, slitsade trummor - vad sägs om det? ![]() Nya delar innanför.... ![]() Fram blev det pressade stålomspunna, hela vägen.... ![]() ![]() och, till sist, bromsvåg... ![]() _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
Det stämmer, det är originalinfästningarna som används, och så här ser den ut utan lock: ![]() Köpte den från Din Rallyboutique _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
OK, nu var ena sidan av motorn klar.......
![]() Bara den elektriska vattenpumpen som skall till, trots alla konstiga kommentar i en annan tråd..... ![]() Skall nu ta itu med den andra sidan, fixa trottelpot, fuel rail, med mera. Det kommer nog också att ta sin tid ![]() För den här skall ju bli färdig nån gång oxå! ![]() ![]() _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
Som sagt, kul med fler Sciroccos som undviker döden. Har alltid gillat scirocco mk1, och skulle gärna äga en, men de växer ju knappast på träd längre..
Lycka till! ![]() |
||||
Tackar! ...och med min takt så är det väl bara min kvar när jag är färdig.... ![]() _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
Vågar man gissa på en tryckvakt som styr bromsljuset? |
||||
Visst är det det, den gamla bromsljuskontakten försvann i och med att original servo och bromscylinder ersattes med bromsvågen. _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
Jag köper mina bromsdetaljer från NBM Hydraulic, men jag tror att alla som saluför Earls och/eller Goodridge (kanske finns fler?) har den. http://www.nbmhydraulic.com/kat_1005_sv_017.htm _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
...."luftig"......
Så här skall det ju inte se ut... ![]() ![]() och det här var det som skapade det..... ![]() och resultatet........ ![]() ![]() ,,, och jag tycker det var väldigt synd och tråkigt, nu när det var dags för "säsongen" (borde kanske ändra signaturen till "Keep up the mechanic work"...?) _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
![]() Först tänkte jag "har någon satt en yxa i huven?" men sen är det ju bara vara glad att delarna tog den vägen och inte genom torpedväggen... Undrar som Stefan, vad hände med kopplingen? och vad för koppling var det? Måste annars ge ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Re:
Precis, mycket stor tur i allt elände. Nu är det alltså sonens Scirocco så jag vet inte exakt vad för koppling det var. Detaljerna följde med Grupp A - motorn som nu har gått till de sälla jaktmarkerna (topp och vevparti verkar dock vara OK). Jag misstänker helt enkelt att svänghjulet har varvats för mycket under för många år (jämfört med original, alltså) och till sist nådde utmattningsgränsen. Tyckte dock inte det var lättat för mycket. _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
Bromsbänksprov
Hej, har kört lite i bromsbänk med motorn: ![]() och fick skapliga resultat, redan innan jag hade nått speciellt höga varv: ![]() Eftersom den är relativt högkomprimerad (12.25:1) använde jag E85, och "lyssnade" efter knack mha knacksensor + oscilloscope. I vissa driftspunkter var det en alldeles lagom marginal mellan MBT och knack-gränsen, andra driftpunkter knackade den inte alls, och ibland så kunde knackgränsen infinna sig alldeles för "tidigt". Lambda har jag siktat på 0.88 (13:1), började för övrigt mappningen med en Innovative LC-1, men den fick jag aldrig en "stabil" visning på, så jag satte dit en ETAS LA4 istället. Med den så gick det mycket bättre. Notera att jag har kört motorn i bänken väldigt korta stunder då och då, vid väldigt olika tidpunkter, så de yttre omständigheterna har aldrig varit desamma. Nåväl, sista (?) gången jag körde den (6 000 rpm, ökande trottelvinkel) skramlade det till, och lite väl mycke rök bolmade ut från den öppna vevhusventilationen. Motorn gick, men jag stängde av den ganska snabbt. Innan jag började testa tog jag kompprov, fick c:a 20 bar på samtliga cylindrar. Efter "skramlet mätte jag kompet igen, det blev 17, 10, 20 & 17 (cyl 1, 2, 3 &). Som ni kan se på bilderna verkar det bara vara packningen som har "krupit iväg" mellan cylindrarna: Cyl1-2: ![]() Cyl 2-3: ![]() Cyl 3-4: ![]() Har haft en dialog med Johan Edlund om mitt problem, och han nämnde att man normalt kör med kallare stift när man använder E85. Inser att jag hade missat det, och när jag nu ser motorn isärtagen inser jag också att jag har använt för mjuka stift...... Bild på Bosch F03DAR: ![]() Nu till kärn-frågan, kan kompressionsförlusten (dvs packningen) härledas enbart till för varma stift? och möjligen även till det faktum att jag har trott på att jag kan gå efter knacksensorn för att hitta tändläget? Dvs, skall jag bara byta packning och köra vidare? Kan tillägga att det är ett 1.8L-block med en 92.8 vev (2.0L) och 82.5mm 16V kolvar som jag har svarvat av så att de sticker upp 0.5 mm över block-kanten (för att kompensera för den ökade slaglängden). Ville inte svarva av mer, då jag var rädd för att tjockleken i taket på kolven skulle bli för liten. Kommentarer? _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 21740 besök totalt |