Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco
<<   1, 2, 3   >>
21740 besök totalt
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 368


Trådstartare
Nä..., det var inte dom bromsarna jag skulle använda till den vite..., skojade bara
Det är Wilwood, billiga och bra (?)?


Bak är det tarox, slitsade trummor - vad sägs om det?


Nya delar innanför....


Fram blev det pressade stålomspunna, hela vägen....



och, till sist, bromsvåg...

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



thumbs up Jösses va grannt.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003
Inlägg: 246



Ujuj vilka trevliga bilder.
Ja skulle också vilja montera bromsvåg på mitt bygge.
Du har ingen bild på bromsvågen utan lock?
Den sitter monterad på ordinarie fästet för servot?

_________________
Stefan thull Leksand
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 368


Trådstartare
Thullen skrev:
Ujuj vilka trevliga bilder.
Ja skulle också vilja montera bromsvåg på mitt bygge.
Du har ingen bild på bromsvågen utan lock?
Den sitter monterad på ordinarie fästet för servot?


Det stämmer, det är originalinfästningarna som används,
och så här ser den ut utan lock:



Köpte den från Din Rallyboutique

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Lindström
Skellefteå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 77



Lycka till med bygget

_________________
Marcus Lindström
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 368


Trådstartare
OK, nu var ena sidan av motorn klar.......

Bara den elektriska vattenpumpen som skall till,
trots alla konstiga kommentar i en annan tråd.....
Skall nu ta itu med den andra sidan, fixa trottelpot, fuel rail, med mera.
Det kommer nog också att ta sin tid
För den här skall ju bli färdig nån gång oxå!

_________________

/LOLA-Christian
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1446



Som sagt, kul med fler Sciroccos som undviker döden. Har alltid gillat scirocco mk1, och skulle gärna äga en, men de växer ju knappast på träd längre..

Lycka till!

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 368


Trådstartare
jonka skrev:
Som sagt, kul med fler Sciroccos som undviker döden. Har alltid gillat scirocco mk1, och skulle gärna äga en, men de växer ju knappast på träd längre..

Lycka till!


Tackar!
...och med min takt så är det väl bara min kvar när jag är färdig....

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Sladden som sitter på ena utgångne från bromsvågen.
Vad är den till för ??

_________________
// Jani Hast
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Jani Hast skrev:
Sladden som sitter på ena utgångne från bromsvågen.
Vad är den till för ??


Vågar man gissa på en tryckvakt som styr bromsljuset?

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 368


Trådstartare
David Berglund skrev:
Jani Hast skrev:
Sladden som sitter på ena utgångne från bromsvågen.
Vad är den till för ??


Vågar man gissa på en tryckvakt som styr bromsljuset?


Visst är det det, den gamla bromsljuskontakten försvann i och med att original servo och bromscylinder ersattes med bromsvågen.

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Var kan man köpa en sådan ????

_________________
// Jani Hast
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 368


Trådstartare
Jani Hast skrev:
Var kan man köpa en sådan ????


Jag köper mina bromsdetaljer från NBM Hydraulic, men jag tror att alla som saluför
Earls och/eller Goodridge (kanske finns fler?) har den.

http://www.nbmhydraulic.com/kat_1005_sv_017.htm

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Tack för infon.
Får se vad våran sponsor har för något liggande i så fall.

_________________
// Jani Hast
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 368


Trådstartare
...."luftig"......

Så här skall det ju inte se ut...


och det här var det som skapade det.....


och resultatet........


,,, och jag tycker det var väldigt synd och tråkigt, nu när det var dags för "säsongen"
(borde kanske ändra signaturen till "Keep up the mechanic work"...?)

_________________

/LOLA-Christian
Citera
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 69



Helskotta!

Vad var det exakt som hände med kopplingen? om inte annat så blir huven ett fint pratämne på väggen sen om du ska skicka den och använda en annan...

_________________
/Stefan Leeiner

Opel GT -69
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6701




Först tänkte jag "har någon satt en yxa i huven?" men sen är det ju bara vara glad att delarna tog den vägen och inte genom torpedväggen...

Undrar som Stefan, vad hände med kopplingen? och vad för koppling var det?

Måste annars ge thumbs up för ett riktigt stiligt bygge.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8361



Aaaargh......lättat svänghjul som inte ville leva längre?
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



AJ!

Inte kul.
TUR att det stannade framför torpeden iaf!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 368


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
AJ!

Inte kul.
TUR att det stannade framför torpeden iaf!


Precis, mycket stor tur i allt elände.
Nu är det alltså sonens Scirocco så jag vet inte exakt vad för koppling det var.
Detaljerna följde med Grupp A - motorn som nu har gått till de sälla jaktmarkerna
(topp och vevparti verkar dock vara OK).

Jag misstänker helt enkelt att svänghjulet har varvats för mycket under för många år
(jämfört med original, alltså) och till sist nådde utmattningsgränsen.
Tyckte dock inte det var lättat för mycket.

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 368


Trådstartare
Bromsbänksprov

Hej, har kört lite i bromsbänk med motorn:



och fick skapliga resultat, redan innan jag hade nått speciellt höga varv:



Eftersom den är relativt högkomprimerad (12.25:1) använde jag E85,
och "lyssnade" efter knack mha knacksensor + oscilloscope.
I vissa driftspunkter var det en alldeles lagom marginal mellan MBT och knack-gränsen,
andra driftpunkter knackade den inte alls, och ibland så kunde knackgränsen infinna sig alldeles för "tidigt".
Lambda har jag siktat på 0.88 (13:1), började för övrigt mappningen med en Innovative LC-1,
men den fick jag aldrig en "stabil" visning på, så jag satte dit en ETAS LA4 istället.
Med den så gick det mycket bättre.

Notera att jag har kört motorn i bänken väldigt korta stunder då och då, vid väldigt olika tidpunkter,
så de yttre omständigheterna har aldrig varit desamma.

Nåväl, sista (?) gången jag körde den (6 000 rpm, ökande trottelvinkel) skramlade det till,
och lite väl mycke rök bolmade ut från den öppna vevhusventilationen.
Motorn gick, men jag stängde av den ganska snabbt.

Innan jag började testa tog jag kompprov, fick c:a 20 bar på samtliga cylindrar.
Efter "skramlet mätte jag kompet igen, det blev 17, 10, 20 & 17 (cyl 1, 2, 3 &).

Som ni kan se på bilderna verkar det bara vara packningen som har "krupit iväg" mellan cylindrarna:

Cyl1-2:


Cyl 2-3:


Cyl 3-4:


Har haft en dialog med Johan Edlund om mitt problem, och han nämnde att man normalt kör med kallare stift när man använder E85.
Inser att jag hade missat det, och när jag nu ser motorn isärtagen inser jag också att jag har använt för mjuka stift......

Bild på Bosch F03DAR:


Nu till kärn-frågan, kan kompressionsförlusten (dvs packningen) härledas enbart till för varma stift?
och möjligen även till det faktum att jag har trott på att jag kan gå efter knacksensorn för att hitta tändläget?

Dvs, skall jag bara byta packning och köra vidare?

Kan tillägga att det är ett 1.8L-block med en 92.8 vev (2.0L) och 82.5mm 16V kolvar som jag har svarvat av så att de
sticker upp 0.5 mm över block-kanten (för att kompensera för den ökade slaglängden).
Ville inte svarva av mer, då jag var rädd för att tjockleken i taket på kolven skulle bli för liten.

Kommentarer?

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco
<<   1, 2, 3   >>
21740 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande