| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
ta bort ac & servostyrning !?!
|
2096 besök totalt |
|
hej... Jag kommer inte avslöja vad det gäller för bil i denna tråden (om jag inte försäger mig då) Men denna fråga gäller min kommande driftbil iaf. den har både a/c & servostyrning - av vilka både jag vill ta bort. A/C'n - Är det något speciellt man måste tänka på när det gäller a/c'n - eller är det bara att ta bort alla som är anslutet till just a/c'n ? Hur är det med "gasen" ? -------------------------------------------- Servostyrningen - Går det att bara ta bort slangarna & pumpen till servostyrningen & sedan låt det vara "öppet" in i styrsnäckan & på så sätt få "vanlig" styrning ? Ex 1: bil med servo står med framhjulen uppallade... du vriderratten fullt till vänster rattstopp. sedan tar du tag i ratten & slår till den så att ratten snurrar mot höger rattstopp = ratten kommer bara snurra kanske 0.5 - 1,0 rattvarv innan den stannar. Ex 2: bil utan servo står med framhjulen uppallade... du vriderratten fullt till vänster rattstopp. sedan tar du tag i ratten & slår till den så att ratten snurrar mot höger rattstopp = ratten kommer snurra hela väger till höger rattstopp utan att stanna. Jag vill ha denna senare möjligheten - Jag har driftat flera bilar med servostyrning & varje gång har jag verkligen hatat det. Så frågar kring detta lyder... Går detta.... _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Gasen i AC;n skall väl helst tas om hand och inte bara släppas ut fritt. Någon verkstad kan säkert tömma systemet åt dig mot en rimlig peng.
Annars är det väl bara att riva ut grejorna. Skall du bort med AC-kylaren behöver du dock antagligen bygga något för att leda luften som annars skulle passerat genom AC;n. |
||||
|
gasen påverkar vårat ozonlager, men ditt lilla bidrag gör varken till eller från, förutom att det kanske gnager på ditt samvete, om du är miljövän ...
gasen är inte farlig för hälsan, men tränger undan luften, så håll dörrarna till garaget öppna en stund ... ang. servon så brukar väl de flesta bara skippa slangarna och slänga pumpen ... sen har det väl diskuterats i nån tråd hurvida man ska låta hålen i snäckan vara öppna, eller förbinda dem med én slang .. sök lite så hittar du nog en hel del ... |
||||
Många bäckar små. Kör du inte r-däck? Det är bra tyngstyrt utan servo och du rattar väl en del även om du mest styr med pedalen? =) Köp kort styrväxel! edit: svårstavat när man är yrvaken _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Bara för att man tar bort servofunktionen på en styrväxel innebär inte det att man har en "vanlig" styrväxel efteråt, det skiljer en del på innehållet mellan styrväxlar med och utan servo.
En servostyrväxel som man tar bort servoverkan på blir jävelusiskt trög att styra.... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
gör väl eg. tvärt om, men man får bilen mer direktstyrd och du slipper veva så många varv _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Nej huh. Men han vill ju kunna sätta snurr på ratten så den vevar av sig själv för att han själv inte hinner med att ratta. Det problemet försvinner ju med en kort styrväxel, då hinner han med att ratta med händerna på ratten. Och slipper att inte ha kontroll den stunden. Sellholm har korta styrväxlar med el-servo som är kanonfina. I min ena Audi har jag mindre än 2 varv lock till lock. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2096 besök totalt |