Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bästa motorn i Brutal-Bertonen?
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (12220 totalt)
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

Vad ska man ha för motor i Alfan?

Vid sidan av sisyfosarbetet att skruva ihop räseralfan, funderar jag över vad man ska ha för motor i den i framtiden.

Fler än fyra cylindrar får knappast plats och jag vet inte om jag skulle vara intresserad av någonting annat heller, utom möjligen en BMW V8. Däremot får det gärna vara överladdat. Cylindervolymen bör inte överstiga 2,5 liter överladdat, om jag ska passa in under Roadsportparaplyet. Hållbarhet, trimvänlighet, kostnadseffektivitet är ledord.

Alfamotorer har fördelen att jag med en sådan i bilen också kan köra Alfaklubbens egen serie, utöver Roadsport. Men det i sig är inget oomkullrunkeligt krav. Dels finns det de vanliga tvåventilarna (som jag redan har), Twinspark eller det lite mer udda alternativet från 155Q4, vilket är samma Lampredispis som sitter i Lancia Delta Integrale. Två liter och sexton ventiler, gjutjärnsblock och massor av tillgängligt trim. Låter kalas, eller hur? Men vem vet på vilket håll motorn snurrar?

Andra funderingar har rört sig kring Saab 2,3 (vilken modell ska man välja?), Mitsubishi EvOI-IX (finns de ens att köpa?) och liknande. Finns det någon Vlovvospis som är vettig? Eller någon annan?

Låt åsikterna flöda!

Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

(13B Wankel)

Köping
Här sen Jan 2005

Re: Bästa motorn i Brutal-Bertonen?

vågar man rösta på en 2.0 saab turbo? verkar tåla det mesta i trimmväg. någelunda med delar på skroten vid behov. (jar har varken sett eller hört mycke om 2,3 modellen)

Vargön
Här sen Feb 2003

Saabs 2.0 är svarar tydligen bättre på trim än 2.3 motorn....

edit: ok, samma tips två ggr inom en minut måste juh ligga nåt i det då....
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Många talar väl om motorn i Volvo S/V40 T4.

Klippan
Här sen Sep 2004

Re: Bästa motorn i Brutal-Bertonen?

Kraniel skrev:
155Q4, vilket är samma Lampredispis som sitter i Lancia Delta Integrale. Två liter och sexton ventiler, gjutjärnsblock och massor av tillgängligt trim. Låter kalas, eller hur? Men vem vet på vilket håll motorn snurrar?

Var det första jag tänkte på när jag började läsa. En lancia motor borde funka bra och dom är inte så jätte tung häller.
Antar att dom snurrar åt samma håll som fiat motorerna med tanke på att det är så gått som samma motor i grunden och min fiat motor snurrar åt samma håll som klockan om man ser motorn fram ifrån. Är ju bara att kolla på hur dragningen av kamremmen är dragen.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Saab 2.x turbo är trevlig om man vill ha stabil motor som tål mkt kräm, och dessutom med fördelen att den tillverkas i sverige => bitar i var buske och bra priser.

2.0 har fördelar iom att det går att varva högre iom det kortare slaget (dock lär du då behöva ändra en del i toppen osv, vet inte vilka effekter du tänkt dig? under 400? 450?). Skulle jag dock personligen ha en motor för bankörning hade jag nog tagit 2.3an för att få en goa're botten. Lite smaksak sådär. Sen har jag redan en 2.0 turbo... måste ju variera sig.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Jet skrev:
Många talar väl om motorn i Volvo S/V40 T4.

Är nog den motorn jag hade tittat närmare på. Är nog ett bra val om man vill ha en överladdad motor. Verkar ju dumt att köra med en motor som har gjutjärnsblock. Om nu inte en annan motor råkar passa direkt mot den växellådan man vill använda. Fast att göra en adapterplatta är ju inte oändligt svårt.

Skulle själv vilja ha den motorn i min lilla bil. Problemet är att det kostar en del för en komplett motor med låda.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

1. Vad är det för fel på den du har?
2. Tål bilen så mycket mer effekt?
3. En (Fiat) 16v motor är jättehög, vad har du för avstånd till huven nu?

4. Vem skall göra jobbet? :x

BMW 330i -05
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Finns bara en motor i min värld att sätta i en bertone, orginal 4an gärna 1600cc eller max 1750cc rejält preppad sugmotor med ett härligt brööööl. Möjligtvis kan jag tänka mig att sträcka mig till en twinspark alfamotor från en 75a (har ett bra objekt i garaget du kan få billigt) som är rejält "justerad" för att få ut massor med effekt.
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

B21/B230 kanske?

Eller varför inte VAG's kommande TSI?
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002

En TS-spis med 1 spjäl/cylinder givetvis!!

Bygg något som inte är ovanligt/komplext bara!! Satsa på något med driftsäkerhet så man får se bilen på banan där den hör hemma. Vet inte hur tunga SAAB och Volvomotorer är, men det är ju bra om bilen inte blir allt för framtung. Lycka till!!

Dalarna
Här sen Jun 2005

Motorn från honda s2000
eller från Subaru, och gör den 4wd när man ändå håller på(bara för att krångla till det)

eller varför inte en V8 http://www.powertecengineering.com/v8_index.php dock över 2,5 liter

Denna funkar nog http://www.roberto-giordanelli.com/Race%20Car%20Spec.htm

NL
Här sen Maj 2004

Montreal-motorn så klart!

Fast den blir så klart större än 2.5 (har jag för mig)

Men den låter väldigt bra, passar mer eller mindre bolt-on i en Bertone (Montreal bygger på Bertonen) och har den fina finessen torrsump som original.

Det enda som kan bli bättre är utbudet på objekt och trimdelar, men det är ingen omöjlighet verkar det som. (Finns också en marinversion med större slagvolym, undrar till vilken båt egentligen?)

Jag har en kollega med ett par Bertone som ständigt berättar om hur bra det skulle bli och hur bra allt passar och hur man kan.........

Ny kulbil i garaget.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

DJ skrev:
Montreal-motorn så klart!

Fast den blir så klart större än 2.5 (har jag för mig)

Men den låter väldigt bra, passar mer eller mindre bolt-on i en Bertone (Montreal bygger på Bertonen) och har den fina finessen torrsump som original.

Det enda som kan bli bättre är utbudet på objekt och trimdelar, men det är ingen omöjlighet verkar det som. (Finns också en marinversion med större slagvolym, undrar till vilken båt egentligen?)

Jag har en kollega med ett par Bertone som ständigt berättar om hur bra det skulle bli och hur bra allt passar och hur man kan.........

P ERFEKT Spica och Kraniel

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Nykom
Linköping
Här sen Mar 2004

En Nissan SR20DET från nissan 200SX S14/S14s/Sunny GTI-R

Malmö
Här sen Feb 2004

2479 cc Porsche 944 turbo?

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Kawasaki's nya ZX1400 motor - 200 hk orginal - varvar ca 13 000 varv & har vrid liknande orginalmotorn - & så får du ju sekventiellt på köpet

RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Fråga !!

om du tängt åka Roadsport A ?? jag får inte i hop det med 2.5 liter och överladdad motor det blir nog värdens tyngsta Alfa racer eller ??

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004

Pekke skrev:
Motorn från honda s2000...

Ja, en S2000 motor...fast den är ju inte överladdad men en härlig sång och fina egenskaper. Det är ju inte utan anledning att den blivit årets motor ett par gånger har jag för mej. Så jag tror jag lägger min röst på den motorn

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Du vet ju själv svaret Kraniel.

Alfa-bilar har Alfa-motorer. Mao är det bara den nya dieselfemman som är aktuell.
Runt 200hk och monstervrid är en smal sak att fixa.

Vad har de för beräkningsfaktorer i Roadsport för diesel?

Skruva banåkabil
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (12220 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande