| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Wilwood Superlite
|
1, 2, 3, 4 >> 14632 besök totalt |
|
Wilwood Superlite
Kollat runt lite på olika sidor efter broms ok, set att Wilwood Superlite finns med bra priser . Nån som kan rekomendera dessa ok lr är dom dåliga? Kanske även nån sida med bra priser? Hur stora skivor och ok bruka man få plats i 15" fälgar? _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
|
_________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
||||
Det beror på till vilken bil! Tyckte inte att du klagade på svajig pedal på min bil den bit du körde, eller? Billigare oken har rykte att vara lite veka, dvs svikta så pedalen ger dålig känsla. På min lättviktare lider jag inte av detta då totala trycket är mindre, men på större, tyngre bil, kan givetvis detta vara ett problem. Jag har de billigaste Dynalite oken (jag kallar dem frigolit-oken eftersom de är svaga men lätta). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Parallellmontern på Älvsjömässan marknadsförde "Hi Spec" bromsok. Dom håller till i Stockholm Skärholmen. tel 244224. Det fina var att dom hade bakok med mek handbroms! oken fanns för EBC, Ferodo. Mintex, Pf, Pagid. pads. Dom har även rotors och bells o hubs.
Ser ut som bra mot priset, kanske någon har testat? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Mickes trike har väl Hi-Specs bromsok om jag inte minns fel? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php här skriver micke lite om bromsarna efter testat på bana. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
|
Jaså, hur lätt bil ska man ha för Wilwood Superlite oken då? Bilen jag har är en 242:a något lättad, kanske kommer ner på 1100kg (380hk) om jag har tur..
Vad kan man få räkna med för pris om mab vill ha bra broms grejor fram som ska passa sig inanför 15" Fälgarna är Compomotive 3 delade split fälgar bild på fälgar (bilen) https://rejsa.nu/im/_garage/2160-new _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
finns en trevlig tråd med tjöt om stora bromsar i 15 tummare: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php har lite funderingar på nåt själv... _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Din bil har helt ok pedal, men det beror mer på att man inte behöver speciellt mkt tryck för att få stopp på den
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Ang ett flertal olika "mindre" tillverkare, så har jag sett testdata från en "stor" eftermarknadstillverkare av bromsok, när dom kört konkurrenternas ok i olika tester.
Kan inte hänvisa eller visa några dokument pga olika anledningar
Summan av dom testerna visade klart och tydligt vilka som kan tillverka och vilka som tror att dom kan
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Tror faktiskt att wilwood inte ens har räknat på krafterna samt köpt portugisisk mesost för att gjuta dom
Skämt åsido så var flexet i oket synligt med blotta ögat Pedalkänslan var bättre i min gamla 240 med std prylar än i bilen med wilwood-oken. Gör en googlesökning på Hispec, så får du lite att läsa om kvalite och soliditet
Har goda erfarenheter av AP, Brembo, Bear, Lockheed. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Baer... Baer... Baer... Baer... Det heter Baer!!!!!!!!
" och hör sen!
|
||||
Bear Baer Beer Bär whatever
||||
Detta är ett Pantera orginal bakok, försett med handbroms. 2x40 mm kolvar. Lite väl liten padyta och kolvarea vilket är bekymret. Jag har trampat så mycket jag orkar på bromsen och man får knappt utslag på indikatorklockan och pedalen är suverän. Så oket är bra trots att många tycker det ser mer eller mindre löjligt ut och då byter dom mot Wilwood.... tur att jag inte gick i den fällan då, det var avsaknaden av handbroms som räddade mig. Det är inte alltid man kan lita på utseendet. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Jag kan inte svara på det exakt, men min bil väger ca 660kg med mig i och jag har för mig skivan är 240mm. Eftersom din bil är 1.8ggr tung, om du har en skiva som då är 1.8ggr den radien får du samma pedaltryck, och borde alltså fungera. Men 1.8x240mm skiva = 432mm skiva som du troligtvis inte får plats med inuti 15" fälgar
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Hemlighetsstämplat? Förresten, fanns det inte några Boxster Brembo-ok i rimlig kvalitet och pris som ryms under 15" fälgar? (plus att för putsbögarna står det Porsche på dem) _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Jag kan masa mig ned i källaren och ta en bild på mina AP ok och skiva som sitter i 15 tums fälg om ni vill.
Jag stannar 100-0 på 30m så själva bromskraften är det inget fel på. Däremot kapaciteten är för låg för mer än 3 varv på Mantorp. Men då går man på med andra belägg och lite mer järn i skivorna. I och för sig så använder jag mycket bakhjulsbroms iom viktfördelningen och tyngdpunkten men jag tror inte det ska vara något problem med lite mer framtung bil om inte portmonän får alltför stor inverkan. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Nån nämnde nåt om hästhuvuden och sängar om jag skulle visa resultaten
Det var ngn som sålde fiat coupe brembo-ok för 3000:- i köposälj Sen kan man hitta ännu större ok på Citroen C8 V6 för runt 2800:-/st. Dom är riktigt påkostade och stabila Boxster-oken har jag också sett säljas till rimliga priser. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Det vore alldeles fint om du kan göra det, va ju synd det är så dålig kapacitet på grejorna.. Hur stora är dom skivorna då? Verka som att wilwood oken får dålig respons... Får nog börja leta efter AP lr Brembo.. _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
Man får ju också relatera mängden bromseffekt man behöver till hur mycket hästkrafter man har Har man 800hk måste ju den effekten också bort när man ska bromsa efter rakorna, det man stoppar in, får man ju också ut.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Wilwood Superlite
|
1, 2, 3, 4 >> 14632 besök totalt |