Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Verktyg till lyftare, ventiler m.m
2 besök senaste veckan (1516 totalt)
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Verktyg till lyftare, ventiler m.m

Ja, vilka verktyg behövs för att plocka loss lyftare, ventiler och allt annat ur toppen?
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



antar att detta gäller en 16v topp som nämnts förut..


kammarna är bara att skruva bort.. lossa skruvarna om vartannat så att det inte bli några böjkrafter..

lyftarna lyfter du bara upp.. Om det är svårt att få grepp ta en magnetpenna..

ventilfjädrarna pressas ihop med fjäderbåge. sedan pillar du bort knasterna med en magnetpenna. sen släpper du fjäderbågen och tar bort fjäder, fjäderbricor och nu kan du trycka ut ventilen..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Är knastrena det som sitter runt ventilskaftet/fjädern? Fjäderbågen har nämligen en "tallrik" som hamnar över och gör att jag inte kan komma åt.
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Alexi Törnqvist skrev:
Är knastrena det som sitter runt ventilskaftet/fjädern? Fjäderbågen har nämligen en "tallrik" som hamnar över och gör att jag inte kan komma åt.


sånhär: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=501&iItemId=8244 . . . .
handtaget neråt och svarta delen uppe vid skaftet/knastret.
dom är gjorda för att man skall komma åt knastret.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Ventilfjädrarna är alltså dom där stora sakerna, och knastrena det som sitter i mitten?

om bara magneten kunde fastna också...
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Alexi Törnqvist skrev:
Ventilfjädrarna är alltså dom där stora sakerna, och knastrena det som sitter i mitten?

om bara magneten kunde fastna också...



knastrena är bara små 1 x 1 cm stora halvor som tillsammans når runt ventilskaftet. ta loss dom och släpp sedan upp ventilbågen så får du låss fjädertallrikar, fjädrar o ventiler.

hmm... magnet... är det så bra? om lyftarna blir magnetiska så fastnar väl småspån på dom och kan förstöra lyftarna? jag skulle nog testat med en sugpropp först.... eller har jag fel?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
För sent med lyftarna nu, men jag får väl försöka hålla dom rena. Hur skall man förresten förvara dem? Jag har läst något om att dom skall stå rättvända i oljebad.

Några tips på hur man får bort knastrena?
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



Hydrauliska lyftare antar jag? Förvaring i oljebad är ok.
om du ska passa på att rengöra dom så låt dom stå ett par dagar i ett diselbad så invändig skiter löser sig.
Förvara dom sedan i ett oljebad innan montering.
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Gör det något om dom ramlar runt i oljebadet?
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Jupp, rättvända i olja upp till hjässan

knastren tas lämpligen bort med pincett (enklast tror jag), eller liten mejsel.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
och om man... eh... råkat peta omkull en lyftare - är det läge att svära och dunka huvet i väggen?
Är det viktigt att lyftarna hamnar på samma ställe igen när man sätter tillbaks dem?

Det är alltså fingerfärdighet som gäller med knastren.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Alexi Törnqvist skrev:
och om man... eh... råkat peta omkull en lyftare - är det läge att svära och dunka huvet i väggen?
Är det viktigt att lyftarna hamnar på samma ställe igen när man sätter tillbaks dem?

Det är alltså fingerfärdighet som gäller med knastren.


Äh, mina lyftare for nog både till höger och vänster och dom hade definitivt inte rätt ställe när jag monterade tillbara dom.. nackdelen är väl att ventilspelet kan stå lite fel i början tills dom hunnit anpassa sig i sin nya position om jag förstår det rätt, men jag märkte aldrig något konstigt med det.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



har samma erfarenhet som erik, inga problem att ha dom åt fel håll en stund, eller montera på annat ställe.
min bil fick gå varv sen lät allt som vanligt igen.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Gott, då behöver jag inte
Citera
Skruva banåkabil
Verktyg till lyftare, ventiler m.m
2 besök senaste veckan (1516 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande