Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Med eller utan katalysator?
2 besök senaste veckan (1528 totalt)
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Jag är i valet och kvalet att beställa hem ett avgassystem från England till 106'an men kan inte bestämma mig om jag ska köpa med eller utan katalysator. Det systemet utan katt kostar £225 och det med sk. "Sport kat." £445, så det skiljer väldigt mkt i pris.

Nu till den stora frågan, avgassystemet är till för gatbruk men bilen kommer även att användas på flertalet banträffar. Vad händer om polisen stoppar mig med avgassystemtet utan katt på gatan???

Vargön
Här sen Feb 2003

Tja, fastnar du i en flygande besiktning så blir det ombesiktning pga felaktig avgasrening, chansen är dock större att du får en anmärkning vid nästa vanliga besiktning på samma sak.
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Inga grova böter då? Jag funderar nämligen också på att köra utan katt i sommar...

Mazda Rx-7 -94
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Nja, alltså har man tagit bort katalysatorn blir det miljöstraff och inte trafikbrott om det vill sig illa. Böterna blir då 10 lakan. Har man däremot en icke fungerande men monterad avgasrening blir det ombesiktning.

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Det var det jag befarade, miljöbrott och inte trafikbrott.. Så, hur skulle ni göra? Hade ni satsat på med eller utan katt? Jag bifogar bilden på främre delen av röret där ni själva kan göra en "flygande besiktning".. Jag åker bara häromkring, längsta sträckorna jag åkt hemifrån var 15 mil, då till Gelleråsen. Aldrig nånsin varit med om flygande besiktning i dessa trakter. Hur hade ni gjort??

Främre röret:
http://106parts.com/images/scorpion/1065PG.jpg

Vargön
Här sen Feb 2003

Det där är väl bara en internet-skröna? om någon verkligen hade åkt dit för det så hade det väl spridit så ganska så snabbt...?

Edit: Jag hade kört med katt....hade jag sen velat prova att köra utan katt så hade jag kapat bort den och ersatt den med en rörbit....därefter får man överväga om eventuell effektökning väger mer än risken för för ombesiktning osv....
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

SciroccOMats skrev:
Det där är väl bara en internet-skröna? om någon verkligen hade åkt dit för det så hade det väl spridit så ganska så snabbt...?

Edit: Jag hade kört med katt....hade jag sen velat prova att köra utan katt så hade jag kapat bort den och ersatt den med en rörbit....därefter får man överväga om eventuell effektökning väger mer än risken för för ombesiktning osv....

Det om miljöbrott är ingen skröna, men lite missförstått...

om en privatperson i okunnande råkar byta fel del på avgasröret blir det nog inget sådant, men om en trimfirma på löpande band monterar bort katalysatorer blir det nog mycket jobbigt för dem...

Vanligt om du köper från England eller Tyskland för att nämna några länder är att de har fulla räjssystem endast för sluten bankörning. Vad skiljer detta system från det vanliga, jo avsaknad av katalysator. Men de friskriver sig då det inte är för vägkörning.

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Det är väl bara att ringa närmsta större polisstation och be att få prata med trafiksektionen så kan de ju förklara hur de bedömer ett sådant fall. Man kan ju vara anonym .

Risken att åka fast i en kontroll där de testar avgasvärden måste däremot vara minimal. JAg har aldrig varit med om att de kollar bilen så nogrannt, det brukar mer röra sig om däckskontroll, ljus, bur, om det låter för mycket, är skatten betald, nykterhet och körkortskontroll etc.

Men att det är ett miljöbrott att fysiskt plocka bort katalysatorn råder inget tvivel om.

/A

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Måste dom testa avgasvärdena för att man ska åka dit? Räcker det inte med stanken?

Mazda Rx-7 -94
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Känner du nån som kan fixa en schysst svets skaffar du den utan kat, köper en sportkat från KatalysatorTeknik och svetsar dit.
Sparat 1400:- cirkagurka ... Med rent samvete! thumbs up

2 besök senaste veckan (1528 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande