Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2960 besök totalt |
Varvtider...
Vad har ni för bästa varvtider och med vad för bil på Sturup och Knutstorp? ![]() |
||||||||
Re: Varvtider...
På Knutan har jag väl åkt runt 1,14 eller så med 318is utan R-däck, men i övrigt "välutrustad". (Dock med en motor som sjöng på sista versen.) Kry motor, lite bättre fjädring och R-däck gav under 1,12 för ägare nummer två. EDIT: Ska kanske klargöra att bilen vägde ca 950kg och var klart "olämplig" som bruksbil när dessa tider sattes. Men den hade enkelt gått att regga in igen om man satt tbx lysen osv. En BMW Cup Standardbil med otrimmad motor, som reglerna föreskriver. Ingen diffbroms. Original bromsar. |
||||||||
Re: Varvtider...
![]() |
||||||||
|
||||||||
Jag körde på ca 1.22 i helgen på Knutan som snabbast. Jag har kört lite fortare förra året med sämre däck. Jag skyler på förgasaren som krånglar för mig och ev övertändning, samt att det var första bannmötet för säsongen
![]() NGK gick strålande, hårnålen samt efterföljande väster-höger gick inte alls, likaså högern efter rakan fegade jag i som oftast. Jag har en gammal bmw02 med trimmad väghållning, bromsar och 100 hk i motorn, rallyslicks. Nästa träff i augusti SKA jag under 1.20 /Anders C _________________ /Anders C |
||||||||
Jaha då har ni mig rundnings märket på Knutan. När jag tog licens klockade min flickvän mig på
![]() ![]() <-----Bilen: VW Golf GTi mk1 -83. ca 112 hk/990kg, Tarox belägg, Cold Coiling framfjädrar, org. dämpare, 185/60-14 Yoko A539. Ursäkt: Jag kan inte köra bil ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Hej!
Ca 1.18 på Knutstorp med min 9000 Aeron & då har STCS alltid en chikan med koner i Svackan så farten tas ned till nästan noll (undrar hur mycket tid den snor?). Detta för att det inte skall överstyra i NGK-krönet. Jag hade slitna 17" GY F1 DS2, motorn var original (minst 225hk) men med 3" avgassystem från turbon och bättre chassiekomponenter så som Bilsteindämpare, H&R fjädrar, polyrethanbussningar, fjäderbensstag & EBC sportbromsar. På lördag är det dags igen, nu med bl.a. bättre IC, grövre krängningshämmare & nya 17" Falken FK451 däck. PFC01 & Carbotech P+ bromsbelägg. Men motorn är densamma. Man får hoppas att det inte regnar bara. _________________ ![]() |
||||||||
Koner är en styggelse! Varför har ni det men inte vi som kör BMW? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
Knutstorp har jag klarat som bäst på 1:16,52 med en BMW 320i, 190hk/1400kg med R-däck.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
Krönet som följer går annars mycket fort, är helt dolt samt orsakar en ganska rejäl lastväxling. Många förare har upptäckt att det är väldigt lätt att göra bort sig där. Följderna kan bli tråkiga så därför gör man det. Vi hade det när vi körde banan en och en på tid men inte på den normala körningen. Detta var i CAR:s regi. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Tror nog Sörpan vet hur Knutan svänger... hahaha ![]() ![]() Frågan var nog mera VARFÖR man ska ha kon*fultord* överhuvudtaget. Visst har man varit nära däröver nga gånger, men samtidigt väääldigt underhållande parti och man utvecklar sig VERKLIGEN som pilot samtidigt som man lär sig än mer om bilens gränser. Tacksam för att ha sluppit detta på mina varv. Ska man ha koner där borde det vara minst lika berättigat in under bron på Kullen oxå om du frågar mig... ![]() |
||||||||
oki, då är jag med. Jo krönet blir lite speciellt precis som du nämner kullens "raka" där det dessutom går mycket fortare. Många pratar ju om att hålla stumt med deras bilar där. Phht körde 2 gånger i somras där med 1.05 nånting som bäst med en passagerare och höll nästan stumt. På rakan hinner man knappt få i femman = 170 ung, ut på den nya asfalterade plätten till höger, lätt lätt uppsläpp för att få in bilen i spåret å sen sätta pjäxan i pannrummet, då gick bilen med rätt go "powerundersteer" genom böjen. Då hade man ratten i en näve och kulorna i den andra kändes det som ![]() NGK krönet på knutan blir ju lite som tv-kurvan på kullen som nästan är ännu farligare för orutinerade förare för går det ju betydligt långsammare och då blir dom kanske lite kaxigare _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Mmm, TV-kurvan har nog skördat sina offer... Har dock klarat mig...än sålänge är kanske bäst att tillägga.
![]() Under bron har jag både provat att åka fullt (318is Grp.N på gatdäck) och fått det att funka väldigt väl samt gjort samma manöver efter ca 8 varv med en sladd som gick på rattstoppen... Då är man inte så kaxig som sagt... Men jäkla vilken kick det är! Den kurvan och NGK är de roligaste vi har i Sverige tycker jag nog. Här "skrämmer man angnarna från vettet"...eller vad det nu hete... ![]() ![]() ![]() Ibland skrämmer man sig själv lite väl mkt dock... |
||||||||
Jo koner är en styggelse (Dock inte på norska...
![]() ![]() Detta hade aldrig hänt om inte dessa förb-de koner stått där! > ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2960 besök totalt |