Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varvtider...
1, 2   >>
2960 besök totalt
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597


Trådstartare
Varvtider...

Vad har ni för bästa varvtider och med vad för bil på Sturup och Knutstorp?

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re: Varvtider...

Pierre Stackbom skrev:
Vad har ni för bästa varvtider och med vad för bil på Sturup och Knutstorp?


På Knutan har jag väl åkt runt 1,14 eller så med 318is utan R-däck, men i övrigt "välutrustad". (Dock med en motor som sjöng på sista versen.)

Kry motor, lite bättre fjädring och R-däck gav under 1,12 för ägare nummer två.

EDIT: Ska kanske klargöra att bilen vägde ca 950kg och var klart "olämplig" som bruksbil när dessa tider sattes. Men den hade enkelt gått att regga in igen om man satt tbx lysen osv. En BMW Cup Standardbil med otrimmad motor, som reglerna föreskriver. Ingen diffbroms. Original bromsar.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597


Trådstartare
Re: Varvtider...

AL skrev:
Pierre Stackbom skrev:
Vad har ni för bästa varvtider och med vad för bil på Sturup och Knutstorp?


På Knutan har jag väl åkt runt 1,14 eller så med 318is utan R-däck, men i övrigt "välutrustad". (Dock med en motor som sjöng på sista versen.)

Kry motor, lite bättre fjädring och R-däck gav under 1,12 för ägare nummer två.




_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597


Trådstartare
Är det ingen som kört på Sturup eller Knutstorp

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

knutstorp: 1,13 med kaputten på gatdäck

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



jag har kört på 53,nåt som bäst på sturup med en kadett gsi 16v men nu är ju banan ombyggd och enl dom jag har pratat med så går det ca 2 sek fortare nu
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057



Jag körde på ca 1.22 i helgen på Knutan som snabbast. Jag har kört lite fortare förra året med sämre däck. Jag skyler på förgasaren som krånglar för mig och ev övertändning, samt att det var första bannmötet för säsongen

NGK gick strålande, hårnålen samt efterföljande väster-höger gick inte alls, likaså högern efter rakan fegade jag i som oftast.

Jag har en gammal bmw02 med trimmad väghållning, bromsar och 100 hk i motorn, rallyslicks. Nästa träff i augusti SKA jag under 1.20

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Knutstorp
1.21:2 med gatdäck, helt orginal chassie och bromsar från 1984 samt 116 orginalhästar i 1100 kg bil.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Jaha då har ni mig rundnings märket på Knutan. När jag tog licens klockade min flickvän mig på 1:25,05 som bäst. (men ja hade häng på en 996 )

<-----Bilen: VW Golf GTi mk1 -83. ca 112 hk/990kg, Tarox belägg, Cold Coiling framfjädrar, org. dämpare, 185/60-14 Yoko A539.

Ursäkt: Jag kan inte köra bil (men det är så kul att man inte kan låta bli). Men ge mig ett par tillfällen till så.....

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Sturup på 0.56 med min Polo G40.
Var förra året efter att dom byggt om banan.

_________________
// Jani Hast
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



1.16 nått med Porsche 924 turbo Roadsport B, ca 1140 kg med mig i och ca 180-190 hk. Bilen är bättre än så men jag är nybörjare

_________________
Pär Hylander
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



Hej!

Ca 1.18 på Knutstorp med min 9000 Aeron & då har STCS alltid en chikan med koner i Svackan så farten tas ned till nästan noll (undrar hur mycket tid den snor?). Detta för att det inte skall överstyra i NGK-krönet.
Jag hade slitna 17" GY F1 DS2, motorn var original (minst 225hk) men med 3" avgassystem från turbon och bättre chassiekomponenter så som Bilsteindämpare, H&R fjädrar, polyrethanbussningar, fjäderbensstag & EBC sportbromsar.
På lördag är det dags igen, nu med bl.a. bättre IC, grövre krängningshämmare & nya 17" Falken FK451 däck. PFC01 & Carbotech P+ bromsbelägg. Men motorn är densamma. Man får hoppas att det inte regnar bara.

_________________
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



frav skrev:
Hej!

Ca 1.18 på Knutstorp med min 9000 Aeron & då har STCS alltid en chikan med koner i Svackan så farten tas ned till nästan noll (undrar hur mycket tid den snor?). Detta för att det inte skall överstyra i NGK-krönet.
Jag hade slitna 17" GY F1 DS2, motorn var original (minst 225hk) men med 3" avgassystem från turbon och bättre chassiekomponenter så som Bilsteindämpare, H&R fjädrar, polyrethanbussningar, fjäderbensstag & EBC sportbromsar.
På lördag är det dags igen, nu med bl.a. bättre IC, grövre krängningshämmare & nya 17" Falken FK451 däck. PFC01 & Carbotech P+ bromsbelägg. Men motorn är densamma. Man får hoppas att det inte regnar bara.


Koner är en styggelse! Varför har ni det men inte vi som kör BMW?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sen(t)färdig
Ystad
Här sen Feb 2003
Inlägg: 61



På Knutstorp kör modsport klass I bilarna som bäst på 1.03.5 medan modsport klass III ligger på 1.08.7. Finns varvrtider på mgcc.nu under spvm.

_________________
/Greger Ohlsson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Knutstorp har jag klarat som bäst på 1:16,52 med en BMW 320i, 190hk/1400kg med R-däck.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Sörpan skrev:
frav skrev:
Hej!

Ca 1.18 på Knutstorp med min 9000 Aeron & då har STCS alltid en chikan med koner i Svackan så farten tas ned till nästan noll (undrar hur mycket tid den snor?). Detta för att det inte skall överstyra i NGK-krönet.
Jag hade slitna 17" GY F1 DS2, motorn var original (minst 225hk) men med 3" avgassystem från turbon och bättre chassiekomponenter så som Bilsteindämpare, H&R fjädrar, polyrethanbussningar, fjäderbensstag & EBC sportbromsar.
På lördag är det dags igen, nu med bl.a. bättre IC, grövre krängningshämmare & nya 17" Falken FK451 däck. PFC01 & Carbotech P+ bromsbelägg. Men motorn är densamma. Man får hoppas att det inte regnar bara.


Koner är en styggelse! Varför har ni det men inte vi som kör BMW?


Krönet som följer går annars mycket fort, är helt dolt samt orsakar en ganska rejäl lastväxling. Många förare har upptäckt att det är väldigt lätt att göra bort sig där. Följderna kan bli tråkiga så därför gör man det. Vi hade det när vi körde banan en och en på tid men inte på den normala körningen. Detta var i CAR:s regi.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kunta skrev:
Sörpan skrev:
frav skrev:
Hej!

Ca 1.18 på Knutstorp med min 9000 Aeron & då har STCS alltid en chikan med koner i Svackan så farten tas ned till nästan noll (undrar hur mycket tid den snor?). Detta för att det inte skall överstyra i NGK-krönet.
Jag hade slitna 17" GY F1 DS2, motorn var original (minst 225hk) men med 3" avgassystem från turbon och bättre chassiekomponenter så som Bilsteindämpare, H&R fjädrar, polyrethanbussningar, fjäderbensstag & EBC sportbromsar.
På lördag är det dags igen, nu med bl.a. bättre IC, grövre krängningshämmare & nya 17" Falken FK451 däck. PFC01 & Carbotech P+ bromsbelägg. Men motorn är densamma. Man får hoppas att det inte regnar bara.


Koner är en styggelse! Varför har ni det men inte vi som kör BMW?


Krönet som följer går annars mycket fort, är helt dolt samt orsakar en ganska rejäl lastväxling. Många förare har upptäckt att det är väldigt lätt att göra bort sig där. Följderna kan bli tråkiga så därför gör man det. Vi hade det när vi körde banan en och en på tid men inte på den normala körningen. Detta var i CAR:s regi.


Tror nog Sörpan vet hur Knutan svänger... hahaha

Frågan var nog mera VARFÖR man ska ha kon*fultord* överhuvudtaget.
Visst har man varit nära däröver nga gånger, men samtidigt väääldigt underhållande parti och man utvecklar sig VERKLIGEN som pilot samtidigt som man lär sig än mer om bilens gränser.

Tacksam för att ha sluppit detta på mina varv.
Ska man ha koner där borde det vara minst lika berättigat in under bron på Kullen oxå om du frågar mig...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



AL skrev:
Kunta skrev:
Sörpan skrev:
frav skrev:
Hej!

Ca 1.18 på Knutstorp med min 9000 Aeron & då har STCS alltid en chikan med koner i Svackan så farten tas ned till nästan noll (undrar hur mycket tid den snor?). Detta för att det inte skall överstyra i NGK-krönet.
Jag hade slitna 17" GY F1 DS2, motorn var original (minst 225hk) men med 3" avgassystem från turbon och bättre chassiekomponenter så som Bilsteindämpare, H&R fjädrar, polyrethanbussningar, fjäderbensstag & EBC sportbromsar.
På lördag är det dags igen, nu med bl.a. bättre IC, grövre krängningshämmare & nya 17" Falken FK451 däck. PFC01 & Carbotech P+ bromsbelägg. Men motorn är densamma. Man får hoppas att det inte regnar bara.


Koner är en styggelse! Varför har ni det men inte vi som kör BMW?


Krönet som följer går annars mycket fort, är helt dolt samt orsakar en ganska rejäl lastväxling. Många förare har upptäckt att det är väldigt lätt att göra bort sig där. Följderna kan bli tråkiga så därför gör man det. Vi hade det när vi körde banan en och en på tid men inte på den normala körningen. Detta var i CAR:s regi.


Tror nog Sörpan vet hur Knutan svänger... hahaha

Frågan var nog mera VARFÖR man ska ha kon*fultord* överhuvudtaget.
Visst har man varit nära däröver nga gånger, men samtidigt väääldigt underhållande parti och man utvecklar sig VERKLIGEN som pilot samtidigt som man lär sig än mer om bilens gränser.

Tacksam för att ha sluppit detta på mina varv.
Ska man ha koner där borde det vara minst lika berättigat in under bron på Kullen oxå om du frågar mig...


oki, då är jag med. Jo krönet blir lite speciellt precis som du nämner kullens "raka" där det dessutom går mycket fortare. Många pratar ju om att hålla stumt med deras bilar där. Phht körde 2 gånger i somras där med 1.05 nånting som bäst med en passagerare och höll nästan stumt. På rakan hinner man knappt få i femman = 170 ung, ut på den nya asfalterade plätten till höger, lätt lätt uppsläpp för att få in bilen i spåret å sen sätta pjäxan i pannrummet, då gick bilen med rätt go "powerundersteer" genom böjen. Då hade man ratten i en näve och kulorna i den andra kändes det som Kan intyga att efter ett par sådana varv så är adrenalin nivån rätt hög faktiskt
NGK krönet på knutan blir ju lite som tv-kurvan på kullen som nästan är ännu farligare för orutinerade förare för går det ju betydligt långsammare och då blir dom kanske lite kaxigare

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057



Kommentar ang NGK.
Gillar kurvan skarpt. Men visst kan man åka av. Som kunta säger, TV-kurvan på Kinnekulle har nog skördat fler offer, dock i en lägre fart. Nej tack, inga konor i NGK.


/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mmm, TV-kurvan har nog skördat sina offer... Har dock klarat mig...än sålänge är kanske bäst att tillägga.

Under bron har jag både provat att åka fullt (318is Grp.N på gatdäck) och fått det att funka väldigt väl samt gjort samma manöver efter ca 8 varv med en sladd som gick på rattstoppen... Då är man inte så kaxig som sagt... Men jäkla vilken kick det är! Den kurvan och NGK är de roligaste vi har i Sverige tycker jag nog. Här "skrämmer man angnarna från vettet"...eller vad det nu hete...
Ibland skrämmer man sig själv lite väl mkt dock...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Jo koner är en styggelse (Dock inte på norska... ) Var på ACR i somras där de satt upp koner före chikanen på baksidan. Vad händer? Jo, jag ligger ganska tätt efter en annan bil som kör ner en kon som jag naturligtvis inte kan undvika. Resultatet? Lätt repa i höger "kjol"! >

Detta hade aldrig hänt om inte dessa förb-de koner stått där! >

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
Varvtider...
1, 2   >>
2960 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande