Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1040 besök totalt |
Cooper S har två slutväxlar? (Splittad tråd)
Hallå! Efter lite diskussioner angående elasticitet så kom Niklas Lilja fram till att det var nått lurt med utväxlingen på Cooper S som ser ut som följer 1: 11.425 2: 7.181 3 : 5.397 4: 4.407 5: 3.656 6: 2.986 B: 11.13 Hittade då följande dokument http://members.roadfly.com/ryephile/MCS%20engine.pdf Som är trevlig läsning för teknikfreak ![]() Står också att Cooper S:en är utrustad med smidda Mahle-kolvar orginal ![]() |
||
Jag läste igenom avsnittet om växellådan men hittar inget om dubbla slutväxlar, kan du citera avsnittet där det står? Däremot stod det ju nåt om att växellådan hade konstruerats med "double output shafts" för att göra den kompaktare.
Nåväl, ang. utväxlingen, vad är det som ser skumt ut med den? edit: förtydligande, då det inte är angivet någon slutväxel så förutsätter jag att slutväxeln är medräknad i dom utväxlingarna du har angivit och då tycker jag att det ser rätt normalt ut. |
||
Synd att jag inte har hittade illustrationerna också, läste det där med två slutväxlar på ett mini-forum, men kan förstås ha tolkat det fel, så här står det i texten som verkar skumt iaf
om slutväxlarna är medräknade kan jag inte svara på nu... |
||
Jag saknar också bilder, tycker det är svårt att förstå tekniska beskrivningar utan bilder, särskilt på fack-engelska
![]() |
||
Nu hittade jag iallafall orginaldokumentet (på tyska) men här finns iallafall bilderna till dokumentet ovan med lite skisser på bl.a. växellåda..
http://www.mini2.com/pdf/mcs_powertr |
||
Nu kanske jag är ute och cyklar... Men kan det inte vara så att lådan har "tre" axlar, att vissa växlar jobbar med en ett "piniondrev" och andra växlar med ett annat "piniondrev", med annat antal tänder. Då är det ju liksom två utväxlingar. Antagligen för att göra lådan kompakt, eller nå't.
![]() (edit: såg just stt du länkat till en pdf... det står väl antagligen där ![]() |
||
Nu är ju inte jag något tekniskt geni
![]() ![]() och nu tänker jag ge mig på att förklara något jag knappt förstår själv... ![]() Som jag fattar det så har lådan två olika slutväxlar till den utgående axeln. Istället för att varje växel har sitt drev så använder tex 4:an och 6:an samma drev men med olika slutväxel. 1-2-5-6 änvänder den ena slutväxeln och 3-4-R den andra. _________________ Anders Dauner |
||
Har inte stora långtradare sånt? Fast man får sköta det själv, på något sätt.
Drar mej till minnes att Mitsubishi hade olika slutväxlar, med en extra spak, på åttiotalet. Såna där Colt med riktig nackknäckar turboknuff! JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Jo det stämmer. Har också för mig att Colt hade åtta växlar på vissa modeller. Men var inte det en variant av hög- och lågväxel? I Cooper S kan man väl inte välja själv vilken av slutväxlarna som ska användas? _________________ Anders Dauner |
||
Hmm forskade lite mera i saken och det är är vad jag hittade, tydligen har bl.a. Audi TT liknande design i sin låda.
![]() ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1040 besök totalt |