Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Cooper S har två slutväxlar? (Splittad tråd)
1040 besök totalt
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Hallå!
Efter lite diskussioner angående elasticitet så kom Niklas Lilja fram till att det var nått lurt med utväxlingen på Cooper S som ser ut som följer

1: 11.425
2: 7.181
3 : 5.397
4: 4.407
5: 3.656
6: 2.986
B: 11.13

Hittade då följande dokument http://members.roadfly.com/ryephile/MCS%20engine.pdf Som är trevlig läsning för teknikfreak Där det i princip står att det finns två slutväxlar i växellådan, låter det inte skumt eller har jag missat nått?

Står också att Cooper S:en är utrustad med smidda Mahle-kolvar orginal m.m. helt klart intressant läsning
Citera
Zeb
Habo
Här sen Nov 2002

Jag läste igenom avsnittet om växellådan men hittar inget om dubbla slutväxlar, kan du citera avsnittet där det står? Däremot stod det ju nåt om att växellådan hade konstruerats med "double output shafts" för att göra den kompaktare.

Nåväl, ang. utväxlingen, vad är det som ser skumt ut med den?
edit: förtydligande, då det inte är angivet någon slutväxel så förutsätter jag att slutväxeln är medräknad i dom utväxlingarna du har angivit och då tycker jag att det ser rätt normalt ut.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Synd att jag inte har hittade illustrationerna också, läste det där med två slutväxlar på ett mini-forum, men kan förstås ha tolkat det fel, så här står det i texten som verkar skumt iaf

Citat:
The gearbox thus has two axle ratios, wich define the overall ratio for the gearbox depending on gear selected

om slutväxlarna är medräknade kan jag inte svara på nu...
Citera
Zeb
Habo
Här sen Nov 2002

Jag saknar också bilder, tycker det är svårt att förstå tekniska beskrivningar utan bilder, särskilt på fack-engelska

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nu hittade jag iallafall orginaldokumentet (på tyska) men här finns iallafall bilderna till dokumentet ovan med lite skisser på bl.a. växellåda..
http://www.mini2.com/pdf/mcs_powertrain_de.pdf
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nu kanske jag är ute och cyklar... Men kan det inte vara så att lådan har "tre" axlar, att vissa växlar jobbar med en ett "piniondrev" och andra växlar med ett annat "piniondrev", med annat antal tänder. Då är det ju liksom två utväxlingar. Antagligen för att göra lådan kompakt, eller nå't.

(edit: såg just stt du länkat till en pdf... det står väl antagligen där )

Rice and shine
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Nu är ju inte jag något tekniskt geni men jag har iaf försökt att förstå vad vad som står i dokumentet.
och nu tänker jag ge mig på att förklara något jag knappt förstår själv...

Som jag fattar det så har lådan två olika slutväxlar till den utgående axeln. Istället för att varje växel har sitt drev så använder tex 4:an och 6:an samma drev men med olika slutväxel. 1-2-5-6 änvänder den ena slutväxeln och 3-4-R den andra.

Jönköping
Här sen Dec 2002

Har inte stora långtradare sånt? Fast man får sköta det själv, på något sätt.

Drar mej till minnes att Mitsubishi hade olika slutväxlar, med en extra spak, på åttiotalet. Såna där Colt med riktig nackknäckar turboknuff!

JohanR

Åkersberga
Här sen Nov 2002

JohanR skrev:
Drar mej till minnes att Mitsubishi hade olika slutväxlar, med en extra spak, på åttiotalet. Såna där Colt med riktig nackknäckar turboknuff!

Jo det stämmer. Har också för mig att Colt hade åtta växlar på vissa modeller. Men var inte det en variant av hög- och lågväxel? I Cooper S kan man väl inte välja själv vilken av slutväxlarna som ska användas?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hmm forskade lite mera i saken och det är är vad jag hittade, tydligen har bl.a. Audi TT liknande design i sin låda.

Citat:
The Getrag 6-speed manual transmission is similar to that used in the Audi TT and Ford Focus SVT. Unlike a conventional transmission which uses two shafts, this one employees three shafts, with two output shafts (or layshafts) geared to the differential. The gears on the input shaft from the engine drive the output shafts and the differential through two different final drive gears. There is a 2.74:1 final drive for 1st, 2nd, 5th and 6th gear on one shaft, and a 4.05:1 final drive for 3rd, 4th and reverse on the other. This design and the overall gear ratios are best illustrated by the following:

Citera
Allmänt banåkaforum
1040 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande