Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (12790 totalt) |
Hållbarhet med spacers?
Har problem att hitta fälgar som passar till min bil med rätt ET vågar man köra med så pass tjocka spacers som 20 mm på bana??? tål dom det? / Tino _________________ Tino Carrasco Ford Capri 2.0 GL 1978 Ford Capri 2.0 GL 1979 Alfa Romeo GT1300 Junior FIAT 500C Sport Twin Air Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp |
||
Re: Hållbarhet med spacers?
Har blivit avrådd att köra med tjockare spacers än 10mm, hittade till slut fälgar med rätt ET... Vilket ET behöver du? _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
Varför då???? Jag skulle nog säga att tjockre spacer är det lättare att få en just styring på nav och fälj. Styring både på nav och fälj är att rekomendera. Finns ett litet OM här. 1. har man en fälj med ett vist ET som behöver spacer för att hamna på samma stårvidd som tex std så ökar vi INTE belstingarna på tex hjullager mm. OBS nu om fälj och spacer har riktig centrum styring. Mao spelar cykelpump om spacer sitter fast i fäljen som ett annat ET eller lös bara den har styring ordenligt. 2. Spacer för att öka spårvidden här är det lite giftigare, ifo fråga om hur mycket. Hugget ur luften skulle jag inte vara skraj för 15-25mm spacer, tom mer. Men det hur hela konstruktionen ser ut. Edit: Gör en söking också i formuet finns en del redan skrivet om "spacer" _________________ Johan Sjölinder |
||
Re: Hållbarhet med spacers?
Spacern ska ha ett centrum som passar på hubben-axeln och vara fastsatt med hjulbultarna. Då vet man att den behåller sin anliggning ordentligt. Sedan har spacern sina egna pinbultar och ett nytt centrerande centrum som håller fälgen. Gjort på det viset är det i vart fall inget hållfasthets eller centreringsproblem vad spacern anbelangar. Däremot kan man självfallet få lager eller andra geometriska bekymmer. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Problemet är att mina fälgar är lätta men enbart 14 tum. Tänkte gå upp til 15-16 tum för att kunna få tag på nyare mönster med mer grepp. Fälgarna har bultcirkel 114,3 x 4 o det är ju ett vanligt jappmått och bilar som Volvo V/s40 meeeen, min bil har ET 18 och bilar med det bultmönstret brukar ha 35-55 mm i Et.
Så i värsta fall så blir det special ala Revolution, Image eller minilite. Mindre billigt o mer komplicerat! /Tino _________________ Tino Carrasco Ford Capri 2.0 GL 1978 Ford Capri 2.0 GL 1979 Alfa Romeo GT1300 Junior FIAT 500C Sport Twin Air Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp |
||
Jag bytte bromsar förra året och behövde antingen gå upp i fälgdiameter eller flytta den befintliga fälgen ca 20 mm utåt, jag köpte spacer från H&R som skruvas fast i centrum och sedan skruvar man fast hjulet i spacern. Har funkat utmärkt samt att understyrningen har försvunnit i kurvorna.
/Johan B ![]() _________________ Johan B |
||
Trodde det handlade om att öka spårvidden med 40mm, med "vanliga" spacers... Detta bör ju påfresta lager något mer och göra bilen trögstyrd. Måste man inte kapa hjulbultarna för att dom inte skall ta i fälgen, då man använder en spacer med egna pinnbultar?
Har förövrigt själv ET 18 bak... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
Göran:
Det är bättre med långa hjulbultar och att man lägger spacern imellan hjul och hub. Långa bultar = bättre inspänning och mindre risk att det lossnar ![]() A och o är som redan nämnts i tråden. Dvs det MÅSTE vara styrning i navet på hub och i fälg. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Öking av stårvidden med spacer fram ger större skrubbradie.
På en RWD så spelar inte det så hiskilg stor roll men på en FWD så rycker det betydligt mer i ratten vid ax. LotusMAN!: jag skulle gå på 15", finns mycket däck till vättiga priser i denna dimension. och saab og900 (79-87) har även 114,3 x 4 Vad är det för bil du har???? _________________ Johan Sjölinder |
||
Jo, det måste jag hålla med om. Min tanke var att ofta finns det inte tillräckligt långa bultar för en så pass tjock spacer. Sedan så kan man göra rent mellan spacer och hub och det blir ingen risk för att skräp kommer emellan vid hjulbyte. Är spacern tjock så bör materialet inte flexa. Sedan kan man i ett sådant här fall byta bultmönster. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Det är inte så lätt. Hjulbultar har ofta en säregen form. Här är en av mina hjulbultar och jag behöver 10 st till, gärna 5 mm längre. Jag vet inte vem som skulle ha sådana, något tipps? ![]() Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Dalhems har iaf tidigare sålt en del hjulbult, köpte själv nya, längre där för ett par år sedan. Dalhems hade då samma sortiment som www.raldes.co.uk. Vad exakt letar du efter? Total Längd? Gänga? _________________ Rikard Ahlin |
||
Bulten på bilden är 55 mm lång från skallens anliggningsyta. M12x1,5. Skallen är 25mm diameter och 4 mm tjock och fasad sida. Första delen efter skallen är 17 mm diameter och 9 mm lång plan för passning i bromsskivan. Den splinsade delen är 15 mm i diameter och pressas i hubben. Den fasade delen på skallen styr alltså i skivans klocka så den inte snurrar runt. Den gängade delen är 27,5mm lång men skulle gärna vara 5 mm längre. Knepig bult? ![]() Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Göran: Nja, ser det ut så där så kan det givetvis bli problem.
M14x1.5 hade jag kunnat ordna. Men vad hjälper det.. ![]() Det går inte att anpassa navet för att kunna använda mer standardiserade skruvar? _________________ /Anton Lillsund |
||
Det är ju det att skivorna sitter monterade bakifrån hubben så att första delen efter skallen inte har splines. Men visst, det går att få till någonting. Jag lurade på M12 kvalitetsbult med påkrympt hylsa med rätt utseende. Fast jag ska kolla M 14 vad gäller hubben och fälgarna framförallt, då kan man använda Porsches extremlätta muttrar ![]() Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Säljer Molway.com: 114,3x4, 16x7 ET18 114,3x4, 16x9 ET15 114,3x4, 15x6,5 ET18. 114,3x4, 15x7 ET12 Säljer Mhstyling.se: Riegers sortiment ( http://www.rieger-tuning.de/de/Zubeh Där finns oxå 15 & 16tums fälgar med ET runt 15. _________________ Calle Olsson ![]() |
||
Tjena!
Jag är åxå inne på ev spacers till min bil. Jag kommer bredda den ca 60mm per sida Så till frågan. Jag funderar på att köpa nya fälgar med bultmönster 5/120 pga att kunna få tag på bredare fälgar. i dagsläget är det 5/112. Vet att H&R säljer 25mm 112 till 120 bultcirkel som jag har kollat på , dessa fäster man i navet. Men frågan är om det är sak samma att ta en fälg med ett lägre ET, tex ET 18 som att ta en fälg med tex. ET 35 å 25mm spacer ? kommer det vara samma på frestning med ett lägre ET som med en sapcer som man fäster i navet? om det nu blir mindre på frestning med ett lägre ET än spacer som kommer jag nog bygga om Navet till 5/120 Fälgen det gäller är en BBS CH 19*10" å skall sitta på en Audi S4 (breddad) hoppas ni förstår vad jag menar ![]() _________________ Lars Eriksson S4ORCE Audi S4+ -99B Widebody |
||
Re:
Jag bumpar denna (något redigerade) drygt 4-åriga fråga ![]() Min uppfattning är att det blir samma påfrestning om spårvidden blir densamma efter konverteringen? _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 ![]() |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (12790 totalt) |