Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hållbarhet med spacers?
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (12790 totalt)
Tino Carrasco
Ekeby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 242


Trådstartare
Hållbarhet med spacers?

Har problem att hitta fälgar som passar till min bil med rätt ET vågar man köra med så pass tjocka spacers som 20 mm på bana??? tål dom det?
/ Tino

_________________
Tino Carrasco
Ford Capri 2.0 GL 1978
Ford Capri 2.0 GL 1979
Alfa Romeo GT1300 Junior
FIAT 500C Sport Twin Air
Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Re: Hållbarhet med spacers?

LotusMAN! skrev:
Har problem att hitta fälgar som passar till min bil med rätt ET vågar man köra med så pass tjocka spacers som 20 mm på bana??? tål dom det?
/ Tino


Har blivit avrådd att köra med tjockare spacers än 10mm, hittade till slut fälgar med rätt ET...

Vilket ET behöver du?

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
Har blivit avrådd att köra med tjockare spacers än 10mm


Varför då????

Jag skulle nog säga att tjockre spacer är det lättare att få en just styring på nav och fälj.
Styring både på nav och fälj är att rekomendera.

Finns ett litet OM här.
1. har man en fälj med ett vist ET som behöver spacer för att hamna på samma stårvidd som tex std så ökar vi INTE belstingarna på tex hjullager mm. OBS nu om fälj och spacer har riktig centrum styring.
Mao spelar cykelpump om spacer sitter fast i fäljen som ett annat ET eller lös bara den har styring ordenligt.

2. Spacer för att öka spårvidden här är det lite giftigare, ifo fråga om hur mycket.
Hugget ur luften skulle jag inte vara skraj för 15-25mm spacer, tom mer. Men det hur hela konstruktionen ser ut.

Edit:
Gör en söking också i formuet finns en del redan skrivet om "spacer"

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Hållbarhet med spacers?

Spacern ska ha ett centrum som passar på hubben-axeln och vara fastsatt med hjulbultarna. Då vet man att den behåller sin anliggning ordentligt. Sedan har spacern sina egna pinbultar och ett nytt centrerande centrum som håller fälgen.

Gjort på det viset är det i vart fall inget hållfasthets eller centreringsproblem vad spacern anbelangar.
Däremot kan man självfallet få lager eller andra geometriska bekymmer.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Tino Carrasco
Ekeby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 242


Trådstartare
Problemet är att mina fälgar är lätta men enbart 14 tum. Tänkte gå upp til 15-16 tum för att kunna få tag på nyare mönster med mer grepp. Fälgarna har bultcirkel 114,3 x 4 o det är ju ett vanligt jappmått och bilar som Volvo V/s40 meeeen, min bil har ET 18 och bilar med det bultmönstret brukar ha 35-55 mm i Et.
Så i värsta fall så blir det special ala Revolution, Image eller minilite. Mindre billigt o mer komplicerat!
/Tino

_________________
Tino Carrasco
Ford Capri 2.0 GL 1978
Ford Capri 2.0 GL 1979
Alfa Romeo GT1300 Junior
FIAT 500C Sport Twin Air
Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1698

Namndispens
Namndispens

Jag bytte bromsar förra året och behövde antingen gå upp i fälgdiameter eller flytta den befintliga fälgen ca 20 mm utåt, jag köpte spacer från H&R som skruvas fast i centrum och sedan skruvar man fast hjulet i spacern. Har funkat utmärkt samt att understyrningen har försvunnit i kurvorna.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Trodde det handlade om att öka spårvidden med 40mm, med "vanliga" spacers... Detta bör ju påfresta lager något mer och göra bilen trögstyrd. Måste man inte kapa hjulbultarna för att dom inte skall ta i fälgen, då man använder en spacer med egna pinnbultar?

Har förövrigt själv ET 18 bak...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Göran:

Det är bättre med långa hjulbultar och att man lägger spacern imellan hjul och hub.
Långa bultar = bättre inspänning och mindre risk att det lossnar thumbs up

A och o är som redan nämnts i tråden. Dvs det MÅSTE vara styrning i navet på hub och i fälg.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Öking av stårvidden med spacer fram ger större skrubbradie.
På en RWD så spelar inte det så hiskilg stor roll men på en FWD så rycker det betydligt mer i ratten vid ax.


LotusMAN!:
jag skulle gå på 15", finns mycket däck till vättiga priser i denna dimension.

och saab og900 (79-87) har även 114,3 x 4

Vad är det för bil du har????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Dude skrev:
Göran:

Det är bättre med långa hjulbultar och att man lägger spacern imellan hjul och hub.
Långa bultar = bättre inspänning och mindre risk att det lossnar thumbs up

A och o är som redan nämnts i tråden. Dvs det MÅSTE vara styrning i navet på hub och i fälg.


Jo, det måste jag hålla med om. Min tanke var att ofta finns det inte tillräckligt långa bultar för en så pass tjock spacer. Sedan så kan man göra rent mellan spacer och hub och det blir ingen risk för att skräp kommer emellan vid hjulbyte. Är spacern tjock så bör materialet inte flexa. Sedan kan man i ett sådant här fall byta bultmönster.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det finns tillräckligt långa skruvar (bultar) för ändamålet. thumbs up
Man måste bara veta var man ska leta efter dom

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Anton Lillsund skrev:
Det finns tillräckligt långa skruvar (bultar) för ändamålet. thumbs up
Man måste bara veta var man ska leta efter dom

Det är inte så lätt. Hjulbultar har ofta en säregen form. Här är en av mina hjulbultar och jag behöver 10 st till, gärna 5 mm längre. Jag vet inte vem som skulle ha sådana, något tipps?


Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Göran Malmberg skrev:
Det är inte så lätt. Hjulbultar har ofta en säregen form. Här är en av mina hjulbultar och jag behöver 10 st till, gärna 5 mm längre. Jag vet inte vem som skulle ha sådana, något tipps?


Göran Malmberg


Dalhems har iaf tidigare sålt en del hjulbult, köpte själv nya, längre där för ett par år sedan. Dalhems hade då samma sortiment som www.raldes.co.uk.

Vad exakt letar du efter?

Total Längd?
Gänga?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Rikard Ahlin skrev:

Vad exakt letar du efter?

Total Längd?
Gänga?


Bulten på bilden är 55 mm lång från skallens anliggningsyta. M12x1,5. Skallen är 25mm diameter och 4 mm tjock och fasad sida. Första delen efter skallen är 17 mm diameter och 9 mm lång plan för passning i bromsskivan. Den splinsade delen är 15 mm i diameter och pressas i hubben. Den fasade delen på skallen styr alltså i skivans klocka så den inte snurrar runt.
Den gängade delen är 27,5mm lång men skulle gärna vara 5 mm längre.

Knepig bult? Man får väl ställa sig vid svarven som vanligt.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Göran Malmberg skrev:
Knepig bult? Man får väl ställa sig vid svarven som vanligt.


Kollade snabbt i katalogen, och de hade tyvärr inget som passar.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Göran: Nja, ser det ut så där så kan det givetvis bli problem.
M14x1.5 hade jag kunnat ordna. Men vad hjälper det..

Det går inte att anpassa navet för att kunna använda mer standardiserade skruvar?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Anton Lillsund skrev:
Göran: Nja, ser det ut så där så kan det givetvis bli problem.
M14x1.5 hade jag kunnat ordna. Men vad hjälper det..

Det går inte att anpassa navet för att kunna använda mer standardiserade skruvar?

Det är ju det att skivorna sitter monterade bakifrån hubben så att första delen efter skallen inte har splines.
Men visst, det går att få till någonting. Jag lurade på M12 kvalitetsbult med påkrympt hylsa med rätt utseende. Fast jag ska kolla M 14 vad gäller hubben och fälgarna framförallt, då kan man använda Porsches extremlätta muttrar .
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4460



LotusMAN! skrev:
Problemet är att mina fälgar är lätta men enbart 14 tum. Tänkte gå upp til 15-16 tum för att kunna få tag på nyare mönster med mer grepp. Fälgarna har bultcirkel 114,3 x 4 o det är ju ett vanligt jappmått och bilar som Volvo V/s40 meeeen, min bil har ET 18 och bilar med det bultmönstret brukar ha 35-55 mm i Et. /Tino

Säljer Molway.com:
114,3x4, 16x7 ET18
114,3x4, 16x9 ET15
114,3x4, 15x6,5 ET18.
114,3x4, 15x7 ET12

Säljer Mhstyling.se:
Riegers sortiment ( http://www.rieger-tuning.de/de/Zubehor/Felgen/felgen.html )
Där finns oxå 15 & 16tums fälgar med ET runt 15.

_________________
Calle Olsson
Citera
Tino Carrasco
Ekeby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 242


Trådstartare
Tack Calle!!!!

_________________
Tino Carrasco
Ford Capri 2.0 GL 1978
Ford Capri 2.0 GL 1979
Alfa Romeo GT1300 Junior
FIAT 500C Sport Twin Air
Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp
Citera
Lars E
Enköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 184



Tjena!

Jag är åxå inne på ev spacers till min bil.

Jag kommer bredda den ca 60mm per sida


Så till frågan.
Jag funderar på att köpa nya fälgar med bultmönster 5/120 pga att kunna få tag på bredare fälgar.
i dagsläget är det 5/112.

Vet att H&R säljer 25mm 112 till 120 bultcirkel som jag har kollat på , dessa fäster man i navet.

Men frågan är om det är sak samma att ta en fälg med ett lägre ET, tex ET 18 som att ta en fälg med tex. ET 35 å 25mm spacer ? kommer det vara samma på frestning med ett lägre ET som med en sapcer som man fäster i navet?

om det nu blir mindre på frestning med ett lägre ET än spacer som kommer jag nog bygga om Navet till 5/120

Fälgen det gäller är en BBS CH 19*10" å skall sitta på en Audi S4 (breddad)

hoppas ni förstår vad jag menar

_________________
Lars Eriksson
S4ORCE
Audi S4+ -99B Widebody
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 342



Re:

Lars E skrev:
Tjena!

Jag är åxå inne på ev spacers till min bil.

Så till frågan.
Jag funderar på att köpa nya fälgar med bultmönster 5/120 pga att kunna få tag på bredare fälgar.
i dagsläget är det 5/112.

Men frågan är om det är sak samma att ta en fälg med ett lägre ET, tex ET 18 som att ta en fälg med tex. ET 35 å 25mm spacer ? kommer det vara samma på frestning med ett lägre ET som med en sapcer som man fäster i navet?

om det nu blir mindre på frestning med ett lägre ET än spacer som kommer jag nog bygga om Navet till 5/120


Jag bumpar denna (något redigerade) drygt 4-åriga fråga utan svar då jag precis sitter och funderar på samma sak.

Min uppfattning är att det blir samma påfrestning om spårvidden blir densamma efter konverteringen?

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Skruva banåkabil
Hållbarhet med spacers?
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (12790 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande