| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Beräkna fjäderkonstant på udda fjäder?
|
2213 besök totalt |
|
Beräkna fjäderkonstant på udda fjäder?
Då bilen ska få nya dämpare (gula Koni) fram då dom gamla drabbats av cykelpumpsjukan så tänkte jag försöka mig på att få koll på det här med fjädrar också. Det är juh bara det att min fjäder ser ut enligt bilden nedan, hur fasen räknar jag på den... med andra ord.... Fuling ! Hjälp!
Fjäder
Snygg färg på fjäderbenet? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
|
Jag TROR vi får räkna detta som en 2stegsraket.
Med 2st olika lindings diamterar. För tråddiametern är väll lika, eller? Det ser ut som det är ca 1varv som har mindre diameter, är det så? Hur mycket av det varvet ligger mot topplagringen?(bilen står ner hissad) _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
|
Det verkar lättare att bara mäta fjäderkonstanten
Förslagsvis ställa en våg under ett utav hjulen. Mäta hur mycket vikt det ligger på vågen. Sedan mäter du hur mycket fjädern har komprimerats. Vipps Å du har svaret. k = vikten*9.82/nedböjningen. Nedböjningen bör va i den enheten du finner intressant, typ mm eller m.
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
Ja, så kan man göra, men utväxlingen för man inte glömma när man räknar. Våg (personvåg?) och verkstadspress kan vara en möjlighet _________________ Pär Hylander |
||||||
_________________ Pär Hylander |
||||||
Man får kanske mäta vid flera olika nedböjningar.. frågan är hur många som behövs och hur långt man måste pressa fjädern (hur farligt det kommer att börja bli när/om fjädern släpper) _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Är ju typ inte så mycket utväxling på ett mac pherson ben. Är väll måttet mellan kingpin och centrum på hjulet som blir skillnaden. jag tror det går att bortse ifrån. Det där ska väll inte va så himla exakt mätning ändå.
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
|
Skall man få utväxlingen rätt så skall man ta med monementanpunkten och spårvidden också.
Men ligger spårvidden ca rakt under yttre kulbulten så duger det med det vinkelräta avståndet från spindelaxen till inner bärarminfästingen(L1) och bärarmsländen L2 MR=L1/L2 MR^2 ligger runt 0,9-0,95 på MacÄckelben som ett vättigt höftskott. Men MR stiger på ytterhjulet och sjunker på innerhjulet vid kränging _________________ Johan Sjölinder |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Beräkna fjäderkonstant på udda fjäder?
|
2213 besök totalt |

