Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Beräkna fjäderkonstant på udda fjäder?
2213 besök totalt
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380


Trådstartare
Beräkna fjäderkonstant på udda fjäder?

Då bilen ska få nya dämpare (gula Koni) fram då dom gamla drabbats av cykelpumpsjukan så tänkte jag försöka mig på att få koll på det här med fjädrar också. Det är juh bara det att min fjäder ser ut enligt bilden nedan, hur fasen räknar jag på den...

med andra ord.... Fuling ! Hjälp!


Fjäder


Snygg färg på fjäderbenet?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Jag TROR vi får räkna detta som en 2stegsraket.

Med 2st olika lindings diamterar.
För tråddiametern är väll lika, eller?

Det ser ut som det är ca 1varv som har mindre diameter, är det så?
Hur mycket av det varvet ligger mot topplagringen?(bilen står ner hissad)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380


Trådstartare
Ska mäta upp den när jag kommer hem från jobbet idag.
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Det verkar lättare att bara mäta fjäderkonstanten Förslagsvis ställa en våg under ett utav hjulen. Mäta hur mycket vikt det ligger på vågen. Sedan mäter du hur mycket fjädern har komprimerats. Vipps Å du har svaret. k = vikten*9.82/nedböjningen. Nedböjningen bör va i den enheten du finner intressant, typ mm eller m.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



_maniac_ skrev:
Det verkar lättare att bara mäta fjäderkonstanten Förslagsvis ställa en våg under ett utav hjulen. Mäta hur mycket vikt det ligger på vågen. Sedan mäter du hur mycket fjädern har komprimerats. Vipps Å du har svaret. k = vikten*9.82/nedböjningen. Nedböjningen bör va i den enheten du finner intressant, typ mm eller m.


Ja, så kan man göra, men utväxlingen för man inte glömma när man räknar.

Våg (personvåg?) och verkstadspress kan vara en möjlighet

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Pär Hylander skrev:
_maniac_ skrev:
Det verkar lättare att bara mäta fjäderkonstanten Förslagsvis ställa en våg under ett utav hjulen. Mäta hur mycket vikt det ligger på vågen. Sedan mäter du hur mycket fjädern har komprimerats. Vipps Å du har svaret. k = vikten*9.82/nedböjningen. Nedböjningen bör va i den enheten du finner intressant, typ mm eller m.


Ja, så kan man göra, men utväxlingen för man inte glömma när man räknar.

Våg (personvåg?) och verkstadspress kan vara en möjlighet om intressant område kan nås (tveksamt). Misstänker att den fjädern får ickelinjär konstant.

_________________
Pär Hylander
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Pär Hylander skrev:
Pär Hylander skrev:
_maniac_ skrev:
Det verkar lättare att bara mäta fjäderkonstanten Förslagsvis ställa en våg under ett utav hjulen. Mäta hur mycket vikt det ligger på vågen. Sedan mäter du hur mycket fjädern har komprimerats. Vipps Å du har svaret. k = vikten*9.82/nedböjningen. Nedböjningen bör va i den enheten du finner intressant, typ mm eller m.


Ja, så kan man göra, men utväxlingen för man inte glömma när man räknar.

Våg (personvåg?) och verkstadspress kan vara en möjlighet om intressant område kan nås (tveksamt). Misstänker att den fjädern får ickelinjär konstant.


Man får kanske mäta vid flera olika nedböjningar.. frågan är hur många som behövs och hur långt man måste pressa fjädern (hur farligt det kommer att börja bli när/om fjädern släpper)

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Är ju typ inte så mycket utväxling på ett mac pherson ben. Är väll måttet mellan kingpin och centrum på hjulet som blir skillnaden. jag tror det går att bortse ifrån. Det där ska väll inte va så himla exakt mätning ändå.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Skall man få utväxlingen rätt så skall man ta med monementanpunkten och spårvidden också.
Men ligger spårvidden ca rakt under yttre kulbulten så duger det med det vinkelräta avståndet från spindelaxen till inner bärarminfästingen(L1) och bärarmsländen L2
MR=L1/L2

MR^2 ligger runt 0,9-0,95 på MacÄckelben som ett vättigt höftskott.

Men MR stiger på ytterhjulet och sjunker på innerhjulet vid kränging

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
Beräkna fjäderkonstant på udda fjäder?
2213 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande