Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1215 besök totalt |
Racingdämpare och fjäderdiameter?
Ska bygga om bakvagnen på race E30:n och köra med coilover istället för separat fjäder och dämpare.. Vad ska man satsa på för dämpare? Ska alltså vara en med uniball/uniball och för 1,9" eller 2,25" racefjäder Finns ju en uppsjö med märken, tyvärr måste dom också vara "billiga"... Finns ju tex. Koni, Spax, Leda, Avo mfl. Med enkel eller dubbel justering? Har ni några tips på försäljare av dylika dämpare med bra priser så ![]() Hur stor ytterdiameter har en 1,9" resp. 2,25" racefjäder? _________________ /Arne Lindgren |
||
Re: Racingdämpare och fjäderdiameter?
Kan tyvärr bara svara på två av frågorna; -Med AVo får du ett prispåslag om ca 3-4 ggr om du vill ha "äkta" tvåvägsjustering och landar på ca 4000/hörn. Vill du ha Bilstein 40 mm insatser så blir kvoten lägre om du vänder dig till Sellholm Tuning, vilket du varmt rekommenderas till. Skillnaden är ca 5000+moms/par. -Ca 2 x 10 mm mer plus tallrikarna som bygger ca 6-10 mm till på diametern. Så, ca 87 mm OD för 2.25", själva fjädrarna 77 mm. Räkna på lite ytterligare marginal för att fjädern "sväller" under kompession. Knappast mer än 2 mm i diameter. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Fjädersätena borde väl inte bygga på diametern?? _________________ /Arne Lindgren |
||
Mina fjädrar från Öhlins (via Stötdämparexperten) mätte jag just nu till 58mm ID (alltså 2.25"), ytterdiameter 80mm och trådtjockleken är 11mm (mätfel +/- nån halv mm eller så). Fyra stycken kostade då för ett par år sedan ca 3500:- om jag inte minns fel med lite tallrikar och tillbehör.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
ok, då tror jag jag ska satsa på 2,25" fjädrar...
Frågan är hur långt man kommer med simultan justering av bump och rebound.... Prisskillnaden verkar vara ca faktor 4 för dubbel-justerbara... Är det värt det? _________________ /Arne Lindgren |
||
Många justeringsmöjligheter=Större chans att skruva bort sig.
Glöm inte, att efter att bilen är inställd, måste det finnas lite tid kvar till att träna också. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Jag går lite i samma tankar för bakvagnen till 924:an i vinter. Har haft en del epostkorr. med Pär Hansson ang AVo's dämpare, det finns några som är prismässigt intressanta. Oklart dock om dom är som har intressant pris verkligen är lämpade för ett tufft racingliv. Några frågor dyker dock upp: Har icke ställbara dämpare idag. Är det någon nytta med att skaffa inställbara till endast bakvagnen? _________________ Pär Hylander |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1215 besök totalt |