Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Racingdämpare och fjäderdiameter?
1215 besök totalt
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268


Trådstartare
Racingdämpare och fjäderdiameter?

Ska bygga om bakvagnen på race E30:n och köra med coilover istället för separat fjäder och dämpare..

Vad ska man satsa på för dämpare? Ska alltså vara en med uniball/uniball och för 1,9" eller 2,25" racefjäder
Finns ju en uppsjö med märken, tyvärr måste dom också vara "billiga"...
Finns ju tex. Koni, Spax, Leda, Avo mfl.
Med enkel eller dubbel justering?
Har ni några tips på försäljare av dylika dämpare med bra priser så thumbs up

Hur stor ytterdiameter har en 1,9" resp. 2,25" racefjäder?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re: Racingdämpare och fjäderdiameter?

Arne skrev:
.........Med enkel eller dubbel justering?............Hur stor ytterdiameter har en 1,9" resp. 2,25" racefjäder?

Kan tyvärr bara svara på två av frågorna;
-Med AVo får du ett prispåslag om ca 3-4 ggr om du vill ha "äkta" tvåvägsjustering och landar på ca 4000/hörn. Vill du ha Bilstein 40 mm insatser så blir kvoten lägre om du vänder dig till Sellholm Tuning, vilket du varmt rekommenderas till. Skillnaden är ca 5000+moms/par.
-Ca 2 x 10 mm mer plus tallrikarna som bygger ca 6-10 mm till på diametern. Så, ca 87 mm OD för 2.25", själva fjädrarna 77 mm. Räkna på lite ytterligare marginal för att fjädern "sväller" under kompession. Knappast mer än 2 mm i diameter.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268


Trådstartare
Re: Racingdämpare och fjäderdiameter?

Pär Hansson skrev:

-Med AVo får du ett prispåslag om ca 3-4 ggr om du vill ha "äkta" tvåvägsjustering och landar på ca 4000/hörn. Vill du ha Bilstein 40 mm insatser så blir kvoten lägre om du vänder dig till Sellholm Tuning, vilket du varmt rekommenderas till. Skillnaden är ca 5000+moms/par.
-Ca 2 x 10 mm mer plus tallrikarna som bygger ca 6-10 mm till på diametern. Så, ca 87 mm OD för 2.25", själva fjädrarna 77 mm. Räkna på lite ytterligare marginal för att fjädern "sväller" under kompession. Knappast mer än 2 mm i diameter.


Fjädersätena borde väl inte bygga på diametern??

_________________
/Arne Lindgren
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



om du inte har jättetrångt, satsa på 2.25" fjädrar. Där finns det ett större utbud.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Mina fjädrar från Öhlins (via Stötdämparexperten) mätte jag just nu till 58mm ID (alltså 2.25"), ytterdiameter 80mm och trådtjockleken är 11mm (mätfel +/- nån halv mm eller så). Fyra stycken kostade då för ett par år sedan ca 3500:- om jag inte minns fel med lite tallrikar och tillbehör.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Arne: om du är intresserad av fjädrar så prata med Magnus Jaasund. Jag Magnus och några till har en beställning från Demon Tweaks på gång. Lite andra priser i England på fjädrar... thumbs up

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re: Racingdämpare och fjäderdiameter?

Arne skrev:
....Fjädersätena borde väl inte bygga på diametern??
Naturligtvis inte hela vägen, men övre sätet går lite utanför på fjäderbenen, men det är nog inte mer än 1-2 mm (radie) när jag tänker efter.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268


Trådstartare
ok, då tror jag jag ska satsa på 2,25" fjädrar...
Frågan är hur långt man kommer med simultan justering av bump och rebound....
Prisskillnaden verkar vara ca faktor 4 för dubbel-justerbara...
Är det värt det?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Många justeringsmöjligheter=Större chans att skruva bort sig.

Glöm inte, att efter att bilen är inställd, måste det finnas lite tid kvar till att träna också.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Arne skrev:
ok, då tror jag jag ska satsa på 2,25" fjädrar...
Frågan är hur långt man kommer med simultan justering av bump och rebound....
Prisskillnaden verkar vara ca faktor 4 för dubbel-justerbara...
Är det värt det?


Jag går lite i samma tankar för bakvagnen till 924:an i vinter. Har haft en del epostkorr. med Pär Hansson ang AVo's dämpare, det finns några som är prismässigt intressanta. Oklart dock om dom är som har intressant pris verkligen är lämpade för ett tufft racingliv.

Några frågor dyker dock upp: Har icke ställbara dämpare idag. Är det någon nytta med att skaffa inställbara till endast bakvagnen?

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
Racingdämpare och fjäderdiameter?
1215 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande