| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljecirkulation.
|
2 besök senaste veckan (928 totalt) |
|
Oljecirkulation.
Funderar på att förbättra min olje cirkulation lite. Eftersom min motor varvar upp mot 9k. Så har jag ganska så ordentligt oljeflöde upp till toppen, och vid på drag så hamnar mycket olja längstbak i toppen. Och återrinnings kanalerna är ganska små, vilket gör att oljan lika lätt går ut via vevhusventilationen till catch tanken. Istället för att allt rinner ner i motorn igen. Toppen har två st typ frostpluggar längst bak. Om man tar ur de pluggarna fixar anslutningar för slang och sedan leder det ner till sumpen. Så borde man ju få riktigt bra cirklulation även vid fullt pådrag. Finns det någon som har gjort liknande och kan säga om man måste dra slangarna direkt ner till tråget. Eller om man kan koppla på returen vid olje filtret. Jag kör alltså inte med något orginal filter, utan har en lös filterhållare som sitter vid sidan av bakre delen på motorn, så det skulle ju inte bli någon lång slang eller med några böjar på. se bild: (stökigt och jävligt i motor utrymmet, men det är inte klart ännu)
Låter detta som än bra idé eller bara helt tokigt?? _________________ //StaffanEdvardsson |
||
|
Re: oljecirkulation.
Nej, det funkar.... men du måste dra det till tråget. Det är absolut en fördel att leda oljan från toppen...direkt till tråget. Då behöver den inte passera vevaxeln . Slangen bör dock vara rätt grov. Över 1" invändigt... Jag har provat.....men jag släppte ner överskotet i en tank.....och sedan pumpade jag tillbaka i tråget med en separat pump. Det funkade bra. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Leder inte frostpluggarna bara in till kylvattnets kanaler i blocket? du får väl inte ut nån olja därur....hoppas jag?
ok, det är jag som läser illa....såg inte att du skrev frostpluggar på topplocket.... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
okej,
Jag har redan en anslutning på tråget som returen från turbon går till. Den anslutningen är ca 12-15mm grov har jag för mig. Skulle det räcka att koppla in sig på denna? Eller skall jag svetsa en lite grövre brevid denna? Problemet är att det är ganska så små uttag bak på toppen. kan gissa på att själva frost pluggen är 20mm i diameter. Och jag hade tänkt att modifiera dem med slang anslutningar så ja slippter bygga helt nya. Det rör ju sig om två uttag så det kanske räcker med att dra ca 10mm slang ifrån varge och sedan ett Y-kors till en grövre slang som leder ner oljan? Hur kommer det sig att jag inte kan leda oljan ner till filterhållaren? _________________ //StaffanEdvardsson |
||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Men oljan pressade sig ut ur slang anslutnignarna som är till vevhusventilationen. ca 12mm grova och de slangarna sitter mycket högre upp, i toppen på ventilkåporna. Och frost pluggarna sitter ju i toppen aningen lägre ner.
Men funkar det inte så, Vad är alternativen? Inte modifiera slang nipplarna och Gänga in en så grov slang nippel som möjligt direkt i toppen och få ut gissningsvis 18mm slang? är väldigt tacksam för tips. _________________ //StaffanEdvardsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Oljecirkulation.
|
2 besök senaste veckan (928 totalt) |

